
Wellments en Laureyssens opnieuw leider in de tweede etappe Transat 650 Lanzarote / Canarische eilanden -> Salvador de Bahia, Brazilië.
Peter Laureyssens is intussen alweer twee dagen in het heetst van de strijd van de Transat 650. De geplande starttijd van 17.17 uur op zaterdag 8 oktober werd met veertien minuten uitgesteld omdat niet alle boten tijdig uit de haven van Puerto Caleiro konden worden gesleept. Net voor het vertrek herhaalde Peter dat zijn Wellmentsboot weer helemaal in orde is en dat hij blij was te kunnen vertrekken. "Ik heb een beetje meer voeding bij, want het zou wel eens iets langer kunnen duren" zei hij, als steeds bezorgd om het gewicht van zijn boot zo laag mogelijk te houden. Ook daarom dat hij vrijwel geen kleren meeneemt en zelfs geen slaapzak. Die wordt vochtig en dus zwaar en omdat het toch altijd warm zal zijn...
Een ernstiger zorg was de weersvoorspelling. Daar waar de vloot normaliter snel van de dragende passaatwind kan profiteren, moeten de zeilers eerst tegen een uitzonderlijke tegenwind opboksen. Dan volgt een stormrug, waarin wind tot 9 Beaufort kan zitten. "Dus zijn we verplicht om extreme opties te nemen: ofwel de meer westelijke en dus eerst dieper de oceaan in te varen om dan naar het zuiden te koersen. Ofwel dichter naar Marokko en Mauritanië te sturen, met het risico op piraten." zegt Laureyssens.
Hoe dan ook een sterk contrast met de onwaarschijnlijk dragende bries die er de hele eerste etappe stond.
Te zien aan Peter Laureyssens huidige koers, opteert hij om zo dicht mogelijk bij de kortste weg te blijven (de rhumb line), wat de 'Wellments' momenteel de winst oplevert van 1,1 zeemijl ten aanzien van Mesure Sébastien op de 'Cultisol - Marins Sans Frontières'. Er is na 24 uur varen al een afstandverschil tussen de koplopers en de ronde lantaarn van 109,1 mijlen. Stanislas Maslard vaart met zijn proto 'Crédit Agricole Skipper Challenge' op amper 12 mijl van de Marokkaanse kust. Tricky omwille van de vele vissersboten.
Een zware domper is dat gisterennacht de bliksem insloeg op de volgboot Edulis, zodat het verhaal van Laureyssens niet meer kan doorgeseind worden. Voor de start worden alle GSM toestellen die aan boord van de deelnemers blijven verzegeld om de communicatie van buitenaf te verhinderen. De satellietinstallatie van de Edulis is nu gebarbecued. Normaliter kon Laureyssens korte berichten via de VHF ofte marifoon achterlaten bij de volgboot die ze op zijn beurt zou doorzenden, maar dat blijkt nu niet meer mogelijk te zijn. De Transat 650 keert dus terug naar zijn oorspronkelijke proporties: één man, één boot, één oceaan en verder onderling contact met de marifoon als er deelnemers of andere schepen in de buurt zijn.
foto © www.vision-art.be