Janneke Hin uit de kuip

De tweede nieuwsbrief van dit jaar. Misschien dat jullie er niet eens zo op zitten te wachten, maar ik brandde nu zo ongeveer van ongeduld om weer een nieuw verhaal te maken, want er is weer een hoop gebeurd. Ik hou het echter kort, want zoals gewoonlijk schrijf ik de nieuwsbrief op de vooravond van vertrek, er moet vanavond dus nog veel gebeuren….

Mondsee, Oostenrijk
De vorige nieuwsbrief kwam vlak voor het WK Yngling in de Mondsee, waar we toen nog met veel vertrouwen naar toe gingen. Helaas draaide het WK voor ons team op een teleurstelling uit, ondanks de goede voorbereidingen. We zijn als twaalfde geëindigd, daar waar we minstens gingen voor een plek bij de top vijf. Het was in de Yngling de laatste wedstrijd voor Klaartje (Zuiderbaan) en ook dat was een teleurstelling, want we hadden beiden gehoopt op een veel mooiere afsluiting. Inmiddels zijn we alweer ruim twee maanden verder en blijven voornamelijk de leer- en verbeterpunten hangen die we uit onze ervaring tijdens het WK konden halen. Daar werken we nu hard aan.

Na het WK hebben we nagenoeg aansluitend de Volvo Euro Cup in Medemblik gevaren, die we wonnen. Daarna werd het tijd voor drie weken rust en vakantie en lieten we de boot de boot. Althans, voor wat de Yngling betreft. De vakantie leende zich bij uitstek voor de mogelijkheid om eens meer op andere boten te varen, zoals op een catamaran.

Full time baan
Eind augustus kwamen we weer in Medemblik bij elkaar en begon een nieuwe fase in het Yngling project: de start van een nieuw jaar, op naar een nieuw WK. Met z’n zessen, de zes meiden uit de Yngling kernploeg, gingen we er flink tegenaan. Vijf dagen door de week varen, in het weekend vrij (of ook varen, maar dan iets buiten de Yngling). Overdag trainen we aansluitend ca. vier uur op het water. We kiezen voor één watersessie per dag, in plaats van twee opgesplitste sessies, om te leren concentreren voor een lange tijd achtereen. We zullen langzaamaan toewerken naar vijf uur achtereen trainen. Na het varen duiken we de sportschool in of doen we buiten op de fiets het fysieke programma van die dag. Inclusief de voor- en nabespreking, het op- en aftuigen, verkleden, onderhouden van de boten en materiaal, maken we er een volledige dag van die qua uren aardig die van een ‘gewone’ werkdag benaderen. We komen om negen uur ’s ochtends aan in Medemblik en rijden meestal tussen half zes en zes weer richting huis. Kortom, we lijken wel een echt professioneel team! En zo moet het ook zijn, daar hebben we voor gekozen.

Op dit moment zijn we hard bezig met het invullen van de wintermaanden. Vanaf december vetrekken we voor trainingsstages naar het Spaanse Palma, waar we de boten tot en met begin april laten staan. In principe reizen we dan heen en weer, in de regel twaalf dagen trainen, vijf dagen thuis. Pas begin april hebben we onze eerste officiële Ynglingwedstrijd en ons staat dus een lange trainingsperiode te wachten. Echter, we zullen ons niet gauw vervelen want we hebben veel te doen. Zo liggen er alleen al op het gebied van snelheid veel kansen om met het beschikbare materiaal van het Watersportverbond veel stappen te maken.

Nederlands kampioen 2005
Maar ik loop alweer iets te hard van stapel. Vlak na het starten van onze nieuwe periode in september vond het ONK Yngling plaats in Medemblik. Aangezien wij het NK in 2004 hadden gewonnen, moest er een titel worden verdedigd. En dat lukte!! Zowel in het vrouwenveld als in de open klasse werden we eerste en ontvingen we van het Watersportverbond de blauwe wimpel. Gaaf was ook dat de tweede boot in ons project (de meiden die in de NED 310 voeren - mijn oude boot), supergoed had gevaren. Zo hadden we toch het idee dat onze prille samenwerking al aardig wat vruchten afwierp! Hoe meer we aan elkaar gewaagd zijn, hoe verder we kunnen komen, als we de samenwerking als basis nemen.

WK Match Racen Bermuda
En nu zijn we dus tot december dagelijks in Medemblik te vinden. Althans… Ik skip er anderhalve week tussenuit omdat ik samen met Klaartje Zuiderbaan, Jetske Roodvoet en Trijntje Zuiderbaan het WK Match Racen ga varen in Bermuda. Dat zijn de krenten uit de pap! Ik heb er enorm veel zin in en we kunnen er heel veel leren. We varen op de J24, waar we afgelopen weekeinden op hebben getraind. Het vrouwen Match Race WK vindt gelijktijdig plaats met een grade 1 evenement voor de mannen, wat inhoudt dat ook de top van het mannen Match Race circuit in Bermuda aanwezig is. Als onze wedstrijden zijn afgelopen, kunnen we nog veel leren van de wedstrijden van deze profs. Ik laat jullie weten van onze ervaringen! Nu ga ik snel nog even de laatste was uit de wasmachine halen en mn spullen pakken!

Meer volgen?

WK Match Racen vrouwen: www.vssailing.com

Mannen evenement Match Racen: www.kingedwardviigoldcup.com

Site Watersportverbond (incl. div. artikelen Yngling): www.watersportverbond.nl

Eigen site: www.sail.to/janneke

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: