UIT DE KUIP: Grevelingencup vanuit de Zoute Zoen

In het weekeinde van 9 oktober hebben we ons eerste ORC wedstrijd gevaren met de Zoute Zoen. Een Enter 360 uit 2000 die we afgelopen zomer gekocht hebben. Zelf vaar ik een aantal jaren mee op een 31.7 en nu dus zelf aan het roer en we komen uit in ORC2.

Afgelopen zondag werd er gestart in een zevental klassen, ORC1 / ORC2-3 / 31.7 / Toer 1 / Toer 2 / Toer 3 / Toer 4. Met een zeventig tal boten een heel aardig startveld.

De banen zijn dit jaar aantrekkelijker gemaakt voor het wedstrijd veld doordat elke windrichting een korte en lange baan beschikbaar is met zoveel mogelijk windward/leeward rakken.

Tijdens de startprocedure wordt de rattenstaart (uitstel) gehesen en het is een kwartiertje wachten op meer wind. Op het moment dat de uitstelvlag eruit gaat zie ik dat we aan de verkeerde kant zitten, pin-end is duidelijk favoriet want daar zit gewoon meer wind. Met de 2-4 knopen wind is het niet gemakkelijk om naar de andere kant te gaan, temeer omdat er nog een ORC1 boot 'dwars' zit en we pas kunnen tacken als deze is voorbij gedreven. Maar zo goed als we kunnen komen we over de startlijn en met een paar knopen op het log gaan we op het eerste merkteken af. We kiezen voor de bakboord zijde van het veld en varen verder door dan de meesten die voor ons liggen. Eenmaal goed in de zone met meer wind (en dat moet je relatief zien) gaan we op het eerste merkteken af. De opzet slaagt goed en we ronden als vierde de boei. Vervolgens spi erop en achter de rest aan. Voor ons ligt het toerveld vrijwel stil (zij mogen geen spi voeren en dat is een serieuze handicap op een dag als vandaag). 2 boten voor ons gaan een loef duel aan en wij duiken er onderdoor en dat slaagt goed. We 'denderen' door het toerveld heen en we liggen nu 2e. Op een gegeven moment komt er iets meer wind en we reachen naar de volgende ton. Als de spi er uiteindelijk af moet. Komt de Taxi...! boven langs gezet, op de een of andere manier slagen we er niet in om in zijn wind mee te liften. Na wat wind-shifts kruisen we wederom naar de volgende boei en kruisen sterk af naar de leeward ton, we zien inmiddels dat de organisatie de wedstrijd inkort en bij de volgende windward ton zal het finishen zijn. Dat ziet er goed uit. We liggen 3e en de rest is nergens te bekennen. Bij de leeward ton is de wind er helemaal uit. We zien de 2 boten voor ons finishen en wij varen 0,6 knoop op de GPS, het log zelf weigert iets aan te geven. Langzaam drijven we naar de finish. Op circa 300 meter voor de finish is het afgelopen, het finishschip meldt dat ze inmiddels ruim buiten de regelementaire tijd zijn en het is einde verhaal. Grote teleurstelling aan boord.

Bij de prijsuitreiking blijkt dat slechts een handjevol schepen op tijd gefinisht is en in de 31.7 klasse helemaal niemand.

Maar goed, licht weer zeilen is ook zeilen. Volgende keer beter.

Voor diegenen die in de winterperiode ook een aantal gezellige en sportieve wedstrijden wil varen, de Grevelingen Wintercup bestaat uit 6 wedstrijden, waarvan 1 als aftrek. De volgende wedstrijd staat 20 november op de kalender. Gezien de resultaten van 9 oktober ligt de strijd nog helemaal open. Meer informatie www.grevelingencup.com

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: