Wellments komt dipje te boven (en hoe!)

Peter Laureyssens ligt na een dipje weer aan de leiding van de Transat 650. Hij blijft een haarscherpe koers varen die het midden houdt tussen zo min mogelijk omweg maken en zo veel mogelijk windzones opzoeken.
Zijn volgende grote uitdaging wordt het passeren van de evenaar. Vlak boven en onder deze cirkel ligt immers de meteorologische grens. Waar het de ene minuut 30 knopen waait, gekoppeld aan heftige regenbuien en onweer, kan het de andere minuut windstil zijn. De zogenaamde Doldrums zijn een letterlijk te nemen hindernis.

Na tien dagen onafgebroken de lakens te hebben uitgedeeld in het seriebotenklassement van de Transat 650 had Peter Laureyssens eergisteren een dipje. Wat de precieze reden is dat hij voor een paar uur aan amper 2 knopen opschoot in een afwijkende richting is niet duidelijk.
De communicatie tussen de deelnemers en de organisatie is heel beperkt. De volgboten schrijven zwaarwichtige rapportjes naar het thuisfront over de druk van het alleen zijn. Maar vrijwel niets over wat de deelnemers zelf zeggen tijdens het dagelijkse radiopraatje. De posities worden via een automatische satellietzender vastgelegd.
Maar al bij al was Laureyssens' voorsprong van meer dan 20 mijl op Ronan Deshayes (PCO Technologies) gisteren in een achterstand van 3,9 zeemijlen uitgedraaid. Amper enkele uren later lag de Wellments weer aan kop. Laureyssens schoof weer een plaatsje dichter bij de leiding van de prototypeboten. Ronan krijgt lof omdat hij met een oudere boot toch de nieuwe Pogo² serieboot van Laureyssens weet bij te houden. Maar Transat 650 commentatoren zijn helemaal laaiend over Peter omdat hij met een serieboot een steeds groter aantal prototypes een neus zet. Er liggen nog drie proto's vóór hem op minder dan tien zeemijlen: Sharp (Le Gallais); De Lamotte (Set Environement Pour Mecenat Chirugrie Cardiaque) en Noblet (Appart City). En er is nog een slordige 1570 zeemijlen te gaan, +/- 2900 kilometer.

Laureyssens kan stilaan zijn cadeautje voor Neptunus beginnen klaarzetten. Nog 'maar' zeshonderd zeemijlen te gaan en hij moet zijn offer brengen aan de god van de zee bij het passeren van de evenaar, wat hij voor het eerst doet. Normaliter komt Neptunus aan boord voor de doop, maar het is vrijwel zeker dat Peter hem niet aan boord uitnodigt wegens te zwaar.

Peters' turbo acceleratie is ook te danken aan dat de Wellments terug in een windrijke zone is gekomen. De voorgaande dagen hadden de achteropkomers meer wind dan voorin. De golfslag komt achterop, dat helpt bij het surfen onder vol grootzeil en de grootste spinnaker.

De weersvooruitzichten op de huidige positie van de Wellments volgens Meteo WVL vzw:
De wind is voor de rest van de dag NNO 5 tot 10 knopen. Morgen woensdag waait de wind uit het NO, en toenemend in de namiddag 10 tot 15 kopen. Vrijdag en zaterdag komt de wind meestal uit oostelijke sector, tot 10 knopen.
In de regio moet rekening gehouden worden met onweders, met mogelijk veel neerslag. In die onweercellen, de squalls, kan de wind soms uithalen naar 30 knopen en meer.Temperatuur weinig schommelend uiteraard: tussen 28 en 32 graden.

De beruchte windstiltes schijnen weinig actief te zijn. Wat dan weer verklaart waarom iedereen erg behoudend bij de kortste route blijft.

foto © www.vision-art.be

www.plyachtracing.com
www.transat650.org

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: