Peter Laureyssens wedstrijdverslag Transat 650 - eerste etape

17 September 17:17 wordt de start gegeven van de eerste etape van de Transat 650. 70 Boten op het water (30 serieboten en 40 prototypes) en 25 knopen wind. De startlijn ligt halve wind en het eerste stuk gaat 8 mijl naar het zuiden naar Fort Boyard. Opletten om niet te vroeg te starten want dat is een penalty van 1 uur. Veel volgboten en supporters op het water, zodat het opblazen is geen brokken te maken in de chaos. De Ecover `67 is ook ter plaatse met aan boord journalisten, vrienden en familie.

Na Fort Boyard wordt het rustiger, de spi gaat erop en die zal er pas af gaan voor Lanzarote. Wellments ligt op de vijfde plaats overall en eerste serieboot. Wind van achter en tegen 12-13 knopen richting Kaap Finisterre. Zo gaat het ook door de eerste nacht en de volgende dag. Bij nadering van de kaap neemt de wind toe. 30 knopen wind en 35 knopen in de vlagen. Ik neem me voor om bij de volgende luwte de spi eraf te halen en de gennacker te zetten. Bovendien heb ik nog niet geslapen en begin wat vreemde dingen te zien op zee. Te Laat! Een windvlaag gooit Wellments plat en als de boot terug recht komt slecht nieuws: de kleine spinnaker in stukken, windmeter stuk, twee zeillatten gebroken en het verbindingsstuk tussen de roeren gebroken. Na twee uur reparaties en gevloek zakt Wellments terug van de eerste naar de zesde plaats. De gennacker gaat erop, de boot is stabieler nu en ik kan een paar uur slapen.

Na Kaap Finisterre neemt de wind af tot 15 knopen en de grote spi kan erop. Die zal er de volgende 5 dagen op blijven staan en het is afkruisen geblazen langs de kust van Portugal. Aan boord is het comfortabel: droog en warm. Het enige probleem is slaapgebrek. Door het verlies van de windmeter kan de automatische piloot enkel werken op compaskoers en de wind niet meer volgen. Omdat de wind vrij onstabiel is (regelmatig shiften van 30 graden) valt de spi konstant in en een paar keer draait hij zelfs rond de voorstag. De enige oplossing is dus zo weinig slapen en ik slaap ongeveer 1 uur per nacht, en zelfs dan met de spischoot in de hand. Dat lijkt te werken want de voorlaatste dag ligt Wellments terug aan de leiding bij de serieboten (drie uur voorsprong) en zesde overall. Alles gaat goed buiten één grote blackout van een tiental minuten waarbij ik even niet meer weet wat ik hier eigenlijk aan het doen ben.

De laatste dag op zo’n 100 mijl neemt de wind terug toe tot 25 knopen. Te riskant voor de grote spi. Dus ben ik verplicht de gennacker te zetten en zie ik veel achtervolgers terug komen onder kleine spi. Niets aan te doen! Volgende etape iets voorzichtiger zijn en iets sneller zeilen minderen. De laatste dag verlies ik 7 plaatsen overall, maar kom uiteindelijk toch nog als eerste serieboot aan met een voorsprong van 45 minuten op de tweede en 4 uur op de derde!

Wellments wordt nu voorbereidt op de tweede etape. De spi is in Frankrijk voor reparatie (reparen mag, vervangen houdt een penalty in van 24 uur), een nieuwe windmeter wordt geïnstalleerd en alles wordt nog eens grondig gecontroleerd. En voor de rest veel slapen, veel eten, wat de tourist uithangen, een beetje feesten, de communicatie met de pers en fans verzorgen.
Afspraak op 8 oktober voor de start van de tweede etape!

Voor meer informatie en foto’s: www.PLyachtracing.com

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: