Snelste Antwerp Race ooit - Vloot surft naar Antwerpen

Wie had durven vermoeden dat de druilregen van zaterdagochtend zou veranderen in de meest perfecte zeildag die de Antwerp Race in haar 18 jaar gekend heeft?

Na het passeren van de laatste regenwolken, ging de windmeter weer naar 18 knopen en bleef dus net onder de 6 Bft hangen. Weliswaar niet uit het zuidwesten, wel uit het westnoordwesten, waardoor de race kon genieten van een fikse duw in de rug over het hele traject. Er werd, volgens de zeilers meer gebroken dan het ene tijdsrecord alleen. De hele vloot van 225 boten was nog nooit zo snel over de finish.

Zoals zo dikwijls aangekondigd dat de Antwerp Race een zeilrace voor iedereen is, werd dit door dit weerbeeld bijzonder benadrukt. Na de hectische starts in zowel Breskens als Terneuzen, kwam het er voor alle zeilers op aan de maximumsnelheid uit hun boten te halen. Voor de meeste betekende een zo perfect mogelijke beheersing van de voorzeilen en goed gecontroleerde gijpmaneuvers. Al vlak na de start in Breskens werden er vele vrijwilligers gevonden om dit te demonstreren. Eerst gingen de jachten rollen in het water en vervolgens volgde de ene broach na de andere, waarbij zeilen scheurden, spinnakerbomen dubbelknikten en vooral veel adrenaline door de aderen van de bemanningen werd gepompt. Een paar boten moeten met aanvaringsschade teug naar de haven terwijl hun concullega’s, zoals de Summumm, met een ploeg Marseilleese gaststad-zeilers aan boord, onder vol tuig topsnelheden klokten van 17 knopen.

Terwijl de vloot kajuitracers benedenstrooms een kruisdeinig veroorzaakte in de vaarwateren naar de Scheldedestad, werkten een dertigtal open eenheidsklasseboten hun drie manches tussen Hoboken, Antwerpen Rede en Hoboken af, onderverdeeld in een vloot eenzitters (Europe, Laser) en een vloot tweezitters (470, Fireball, 490,…). Voor de meesten zeilers, waarvan de meesten van het Galgenweel, was dit een unieke kans om op de Schelde te racen.

Voor menig deelnemer aan de race vanuit de Scheldemonding kwam het er op neer om de winddraaiingen te voorzien en het dicht opeengepakte veld deelnemers door te komen met de juiste tactiek. Wind van de voorliggers afpakken en vrij blijven van de luwte die de achteropkomers veroorzaakten. De bootbeheersing en het consequent anticiperen op de veeleisende windomstandigheden vertaalt zich letterlijk in de uitslag. Voor diegenen die een boei niet rondden, de poort bij Hansweert niet namen, of in aanvaring kwamen met de zandbanken of de strekdammen, was het negatieve saldo erg hard. Een fout manoeuvre met het bolle voorzeil betekende onherroepelijk een cruciaal aantal plaatsen terugval.

De in Knokke wonende Nederlander Hans Bouscholte besefte maar al te goed dat hij gekomen was om de line honours, de prijs van de race voor de boot die als eerste vanuit Breskens door de finish aan het Antwerpse Zuid zou varen. De bedoeling was om binnen de vier uur varen te finishen, maar dat was buiten de vele zeilwissels gerekend.

Toch was het een algemene verrassing dat de Platinum, een Open 60 voeter inclusief zwenkkiel, steekzwaarden en een uitgebreide zeilgarderobe, om iets voor één uur door de bocht bij St. Anneke kwam om in een ruk door te varen naar de finishlijn bij het Zuiderterras.

Platinum kort de recordtijd van Jam Blomme met zijn Cote d’Or uit 2002 met 14 minuten in: 4 uur, 11 minuten, 08 seconden.

De strijd die twee achteropkomende boten; de Matsuru van stuurman Franz Hawer en de Pepper van stuurman Stef Bastenie in dat laatste rak voerden was minstens zo spannend. De Melges 24 Pepper slaagde erin om, ondanks de luwte van bomen en hoogbouw van Linkeroever, toch aan de windkant van de Matsuru voorbij te steken, waar ze nog een meningsverschil hadden met de spinnaker. Ook de Pepper zet dus een overtochtrecordtijd Terneuzen - Antwerpen neer. 3 uur 51 minuten 54 seconden; 1 minuut 1 seconde sneller dan Matsuru.

Top 3 Uitslagen:

CRC A1 (27 gerangschikt / 2 niet gerangschikt)

1: Telermeet / De Bruin / NED
2: Splendid / Baartmans / NED
3: Iffe / Vanden Abeele / BEL

CRC A2 (33 gerangschikt / 3 niet gerangschikt)
1: Plume D’Ange / Bart / BEL
2: Doina / Secuianu / BEL
3: Sardien / Maes / BEL

CRC B (38 gerangschikt / 5 niet gerangschikt)

1. Ras / Melis / BEL
2: Sancerre / De Vrij / BEL
3: Ambiance / Verdegem / BEL

CRC C ( 20 gerangschikt / 2 niet gerangschikt)

1: Galatée / Neyt / BEL
2: Rune / Lauwers / BEL
3: Njord / Reyns / BEL

ORC 1 (20 gerangschikt)

1: Summumm- Marseille / Van Den Hautte / BEL
2: Wiperone / De Jong / NED
3: X-Argenta / Verbinnen / BEL

ORC 2 (16 gerangschikt / 2 niet gerangschikt)

1: Christina / De Nijs / NED
2: Xarah / Glazener / NED
3: Nixie / Quick / NED

ORC 3&4 (2 gerangschikt)

1 Noordwind / Van Aller / NED
2: Aquatic / De Werd / NED

IRC 1&2 ( 24 gerangschikt / 2 niet gerangschikt)

1: Hawkeye / Reigwein / NED
2: Stortemelk / De Vries Lentsch / NED
3: Allard / Floridor / BEL

IRC 3&4 (4 gerangschikt / 1 niet gerangschikt)

1: A Boen / Bol / NED
2: Diabolic / De Brouwer / BEL
3: Fastlane / De Schpepr / BEL

IRC 5&6 (6 gerangschikt / 5 Halftonners)

1: Capella / Maas / NED
2: Wave Rider / Esmieux / BEL ( 1ste halftonnerklasse)
3: Envol / Boels / BEL

Sportbotenklasse

J 80: Mentaquiibrium / Savoye / BEL
Maxfun 25: Matsuru / Hawer / BEL
Melges 24: Pepper / Bastenie / BEL

11MOD: Red Shark / De Bock / BEL
Mini 650: Manu Poki / Hupin/ BEL

Antwerp B Race (eenheidsklassen)

490 / Cammaerts 1 / 1 / 1 (2 pers boot)
Laser / Daems / 6 / 3 / 2 (1 pers.boot)

foto © Pit de Jonge / ship to shore

Labels

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments