Peter Laureyssens wint met Wellments de Transat 650

Om 13 uur 44 min, 30 seconden is Wellments met een uitgelaten Peter Laureyssens aan het roer de finishlijn voor de Centro Nautico in Salvador de Bahia gepasseerd.

Hij is daarmee als eerste gefinisht in een van de meest ophefmakende transatlantische zeilwedstrijden van de jongste tien jaar. De weergoden waren de race immers zeer goed gezind, waardoor Laureyssens de overtocht tussen Lanzarote, Kanarische Eilanden, tot Brazilië in 20 dagen, 0 uur, 13 minuten en 13 seconden heeft afgerost. Gretig knabbelend van de stukjes fruit en het eerste biertje zegt Peter dat het een onvergetelijke ervaring was, dat hij heel gelukkig is en dat alles volgens plan is verlopen. Dat winnen stond blijkbaar onderaan het lijstje ‘te doen’ en dat is hem met brio gelukt. Zijn belangrijkste tegenstrever heeft hij 140 zeemijlen achter zich gelaten.

Toch zegt de glunderende en lichtjes vermagerde zeiler: "… is alles volgens plan verlopen. Behalve dan de passage van de windstiltes boven de evenaar, die waren er niet. Gelukkig want dan kon ik doorgaan." Het enige wat niet binnen dat strikte schema paste is het uitvallen van zijn kleine transistor wereldontvanger, waardoor hij al van voor de start wist dat hij de officiële posities van de andere deelnemers niet zou weten. Net als bij de eerste etappe paste hij dezelfde techniek toe: de eerste dagen zonder slapen zo hard mogelijk van iedereen wegkomen en eens hij het ritme van de zee gevonden had, de achtervolgers controleren.

Peter kreeg ook vanuit onverwachte hoek steun van een zekere Fritz die bij het KMI werkt en Peter voor de start in Lanzarote had geadviseerd om eerst een stuk westelijk te varen en vervolgens naar de Afrikaanse kust te gaan. "Ik heb het hele traject goed bestudeerd en wist op voorhand waar ik naartoe zeilde. Uit de gemiddelden en de informatie die ik van andere ervaren zeilers als Mike Golding heb gekregen wist ik waar de belangrijkste targets lagen."

Na de passage van de Kaap Verdische archipel maakt peter de enige uitschuiver in de race. "Ik was dan ook erg boos, op de boot, op het gebrek aan wind en vooral op mezelf." Hij had zijn koers te dicht langs de vulkaan Fogo gelegd, waardoor dat hij in de luwte van de 3000 meter hoge berg kwam. "Ik heb bijna een dag rondgedobberd en met flappende zeilen geprobeerd om zo snel mogelijk uit de windschaduw weg te komen. Erg frustrerend. Voor de rest heeft hij een van de meest perfecte trajecten afgelegd die een zeiler kan maken zonder gedetailleerde weersinformatie aan boord.
Het overzeilen van de evenaar verliep dan wel sneller dan verwacht, het was er slecht, druilerig en koud weer."

De offergave voor Neptunus, een slokje bier voor hemzelf, een geutje over zijn boot en de rest in de ocaan voor de zeegod gevolgd door een Twix is een tijdje na de passage gebeurd. Aan tradities wordt niet getornd. Daarom misschien dat de Wellments van alle technische problemen gespaard is gebleven. Zo leverden de zonnepanelen te veel energie en heeft Peter technische man, Raf van Dessel, zich voor niets zorgen gemaakt.

Want de wereldontvanger zou ook de belangrijkste bron zijn van de weerberichten. Peter heeft het nieuws dan maar gestolen. "Er is nog de open communicatie via de VHF," zegt Laureyssens. "Op kanaal 77 van de maritieme zender ontvanger worden voortdurend nieuwsjes uitgewisseld en zo kom je wel iets te weten. Zo wist ik wel dat ik als eerste lag, maar niet hoeveel. Het is omdat de spanning van de laatste dag zo erg steeg dat ik de grote spinnaker er voor vannacht heb opgezet. Daarom heb ik zo een fantastisch gemiddelde neergezet van meer dan 8 knopen. Een sprintje." Andere zeilers en de organisatoren van deze Transat 650 denken daar anders over. Het lijkt wel of Laureyssens de oceaan in een dinghy heeft overgevaren of het de Galgenweelplas was en dat hij precies wist waar hij moest zijn om van de meest gunstige wind te genieten.

Wat is de balans van deze wedstrijd. Dat Laureyssens zijn projectmatige aanpak weldegelijk tot optimale resultaten leidt. Dat hij misschien een beter voedingsprogramma moet samenstellen met een sportdiëtist. "De laatste dagen was het alleen sardienen uit blik" gruwt Peter nog, "met als enige afwisseling dat ze in tomaat-, mosterd- of uiensaus zitten. Maar dat heeft wellicht wel mijn evenwichtsgevoel beïnvloedt. Na een tijdje bek ik alleen nog maar na het voordek gekropen op handen en voeten. Ook mijn schouder ging pijn doen. Vanaf de evenaar zeilde de Wellments alleen nog maar over de stuurboordboeg en heb ik voortdurend in dezelfde positie en met de rechterhand gestuurd. Maar ik heb me de hele tijd geamuseerd. Ik ben nooit gedemotiveerd geraakt. Ik ben en sociaal mens, maar kan uitstekend alleen zijn. En ben zeer goed bestand tegen slaapgebrek. Kortom een 2de natuur."

Meer van dat!

Foto © Pierrick Garenne/Grand-Pavois

www.plyachtracing.com
www.transat650.org

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: