Volvo Ocean Race - ...en toen waren ze nog met 4

  • Author: Yan T.
    Date: ma, 14/11/2005 - 11:34

Het eerste Volvo Ocean record komt op naam van ABN Amro 2, zij zeilden 504nm in 24 uur en breken daarmede het oude record van Illbruck dat op 484nm stond. Een wereldrecord hebben ze (nog) niet want die 530nm staan op naam van MOVISTAR. BRUNELL SUNERGY gaat er ook effe tussenuit en zal Madeira een bezoekje brengen. Het lummelbeslag dat ze tevergeefs hebben proberen te repareren zal daar samen met de grootzeilval een ordentelijke make-over krijgen.

Wat gebeurde er op ABN Amro 1?
Dit is wat er in schipper Mike Anderson’s mail stond: We liepen een lekkere 20 á 25kn en alles bleek te gaan zoals we het hadden voorzien. We kregen een grote vlaag van ongeveer 37-38kn wind en de boot "steeg op", alles nog steeds onder controle hebbende. Toen hoorden we een luide knal en gingen zonder pardon de broach in. Tony Mutter en Jan Dekker werden hierdoor met zoveel kracht naar achter gesmeten dat ze het lijroer met houder en veiligheidsframe onbedoeld demonteerden. En of dit nog niet genoeg was sloegen we er niet in om de boeg naar beneden te houden zodat we de gennaker konden inrollen. We probeerden het zelfs in te rollen toen de boot nog op haar zij lag, maar de wind was gewoon té sterk. Het was dan, dat we er achter kwamen dat onze problemen erger waren dan we oorspronkelijk dachten. We hadden de tiller arm van het bakboord roer gebroken, dat is de verbinding tussen het roer zelf en het sturingssysteem. Met andere woorden, we hadden dus geen enkele manier om te sturen met het roerblad dat nog in het water was. Uiteindelijk sloegen we erin om het zeil op te rollen en het schip kwam terug voor de wind te liggen. Eerste job bestond erin om het reserve roer te instaleren om de boot terug stuurbaar te maken en dan zien dat we de tiller arm konden repareren. Na wat MacGyver gedoe met spare-parts en een deftige spectra splitsing zijn we terug op 90% van onze snelheid. Ons plan is om het pak proberen bij te houden tot we kunnen gijpen, dan de reparatie met ietsjes meer tijd deftig te herzien, en er dan voor 100% over stuurboord voor te gaan. Ik werd juist opgeroepen halfweg dit schrijven in een 46kn squall!!! En ben juist terug in het navigatie compartiment na de reacher terug in de zak te hebben gestoken en het nieuwe zeil erop te hebben gezet. Dit is écht hard core zeilen…

Deze Volvo Ocean Race zal blijkbaar een ervaring worden die met geen enkel tot hiertoe gevaren Volvo of Whitbread race te vergelijken is. Ik ben eens benieuwd wat ze nog allemaal te wachten zal staan… Wat zal de Zuidelijke oceaan hen brengen bijvoorbeeld?

BRAZIL 1 ligt nu aan kop met nog 5727nm voor de boeg, gevolgd door ABN Amro 2 op 1nm. Achter dit duo volgen ABN Amro 1 op 6nm van de leider met in hun kielzog op 14nm van de leider het Ericsson Racing Team. De overige 3 teams varen richting haven voor reparaties.

Foto: BRAZIL 1 © Oskar Kihlborg

http://www.volvooceanrace.org

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: