Startschip Albatros doet verslag: IJspegel of Primavera?

Nog een keer zulk voorjaarsweer en er wordt een prijsvraag uitgeschreven voor een andere naam. Wordt IJspegel dan: Primavera?
Er moeten hele brave mensen tussen de deelnemers zitten, die het verdienen verwend te worden. Hoe is het anders te verklaren dat niet alleen de temperaturen zeer aangenaam waren, maar er ook nog voldoende wind stond om op niveau wedstrijd te kunnen varen.

De Albatros voer om 09.00 uur uit, terwijl de boten werd aangeraden in de haven te blijven omdat van wind toen nog geen sprake was. Op zee kwam de bemanning van de Albatros 3 tot 4 knopen wind uit het westen tegen, maar na een halfuur werden rimpeltjes zichtbaar die in een bezadigd tempo de blaktes vervingen en, o wonder, om 10.00 uur kon het spul naar buiten worden gedirigeerd om met niet meer dan 10 minuten vertraging het eerste startschot te lossen. Waarom de RAGAZZA, WOESTE WILLEM, WINDVEER en CORRECT MARINE dan te vroeg moeten starten is ons niet duidelijk, maar aangemoedigd door vlag X en een oproep over de marifoon gingen ze wel braaf terug. Groep 2 startte scherp maar correct, groep 3 had iets rustiger naar de start van groep 1 kunnen kijken en dacht slecht voorbeeld doet slecht volgen.
LIGHTNING, EXCALIBUR, GOUDEN RUITER en HADDOCK gaven aanleiding tot vlag X en het gebruik van de marifoon. De bovenboei op een mijl, 2 respectievelijk 1 rondjes en na iets meer dan een uur binnen.

Een feest!, terwijl op het Nieuwe Meer, de Kaag en zelfs op Terschelling nog reikhalzend naar wind werd uitgekeken. Hoe we dat weten? Bevriende wedstrijdleiders die tegelijk ergens zeilers rond de boeien jagen bellen met elkaar om informatie over de omstandigheden uit te wisselen.
Op zich is het niet grappig dat de bovenboei tijdens de wedstrijd ongeveer 300 meter met het uit het zuiden opkomend tij naar het noorden hupte. Wel grappig is dat zeilers dat pas blijken te weten als de wedstrijdleider daar na de wedstrijd aan de bar over begint. Boeien leggen zullen we voortaan niet meer zo nauwkeurig hoeven te doen.

<^p>De stroom stond tijdens de tweede wedstrijd schuin op de windrichting. Bewust werd de richting naar de bovenboei niet gecorrigeerd om het kruisrak optimaal te maken en zodoende het rak naar beneden ruimwinds te maken. Het bedoelde gevolg was dat de velden zich afkruisend over een grote breedte op weg naar boei 3 verspreidden. Niemand heeft geklaagd over de kwaliteit van het kruisrak, dus wat de invallend wedstrijdleider betreft is dit voor herhaling vatbaar.

Met stroom mee, of zoals nu schuin mee starten schijnt niet mee te vallen. In de groepen 1 en 2 begonnen een paar boten te duwen, terwijl ze hard hadden moeten afvallen om niet te vroeg te starten. We zien voordekkers enthousiast naar loef wijzen terwijl de boot al op de lijn ligt en daar door de stroom nogal snel overheen wordt gedreven. Als we op het voorgeschreven tijdstip weer willen finishen dan is er geen tijd voor veel flauwekul, dus vrij vlot een zwarte vlag.

Vlag I komt in het repertoire van uw plaatsvervangend wedstrijdleider niet voor, discussie daarover voer ik graag.

Met een zwarte vlag kan het ineens wel, niemand eruit. De meeste van u hebben genoeg digitale apparatuur aan boord om de startlijn te kunnen definitieren. De zwaaiende voordekker kan dan worden vervangen dor een blik op het scherm. Zo doen ze dat bij de America’s cup.

Groep 3 was iets minder gretig. OFF COURSE reageerde vlot op de X vlag en de marifoonoproep, de BOLDERr had zijn marifoon misschien wat zacht staan en wilde nog graag een bevestiging. De 9 minuten om te mogen terugkeren waren door het gebruik van de spinnaker nog net voldoende.

Behalve van de geweldige dag op zee heb ik ook genoten van de amusante maar toch bondige prijsuitreiking van Hjalmar.

foto © Leo Eggink

Meer foto's en uitslagen op IJspegel Trophy

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: