Zomer in wintertijd op tweede IJspegel 2005-2006

Wintertijd. Nederland ligt nog op één oor als veel IJspegelaars zich naar Scheveningen spoeden. De zon gloort aan de horizon en de maan sikkelt aan het firmament. Het weerbericht van 7.00 uur voorspelt een zonnige dag, 20 graden, aan het einde van de dag in het westen wat bewolking. De Windline geeft voor ’s morgens een wind voorspelling van ZO 3 Beaufort, in de morgen oplopend naar 5 Beaufort met 18 knopen, en in de middag 20 knopen wind uit ZO tot Zuid. Deze dag heeft alle ingrediënten in zich om een fantastische dag te worden.

We beginnen om 11 uur met een bovenboei op 160 graden met een afstand van 1,4 nm. De Tango’s gaan voor drie rondes, zo ook de Uniforms. De Viktors mogen het met twee rondes proberen. De Albatros ligt met de kop in de wind, de stroom is praktisch nihiel.

De start van de Tango gaat goed. Next draait rondjes op de startlijn. Zij vertrekt bij de pinend en valt mooi in het startschot, Sunshine en Ragazza zitten de Next op de hielen. De Sailflower en Mojo zijn de hekkensluiters.

Bij de Uniform klasse zit de Happy bij de pinend, draait de Rabobank op het midden van de startlijn heen en weer en komt Stampede op snelheid achter het startschip vandaan. Zij gaat als eerste over de lijn maar veroorzaakt geen spanning bij de lijnwaarnemers. Helaas breekt al snel daarna de voorstag van de Stampede en moet zij opgeven.

Bij de Viktors zit de Gouden Ruiter bij de pinend en liggen de Bolder en Lucifer midden op de lijn. De Gouden Ruiter probeert over stuurboord voor het veld langs te komen maar moet vallen voor Lucifer en Bolder. De nieuwe redacteur van ’t Spuigat zien we achterin het veld over de lijn schuiven.

En dan is het spel in volle gang. De stroom heeft in eerste instantie niet veel invloed op het veld, maar zal gedurende de dag steeds heftiger worden en gaat dan dwars op de baan staan. Bij boei drie vinden de eerste drama’s plaats. De Mojo ooit getraind door Gerd Jan Poortman krijgt zijn spi niet neer en gaat full speed door naar IJmuiden. In de tweede ronde zien we de Grace O’Malley ontzettend tobben met zijn spi en schiet bij de Mojo de schoot uit het oog van de fok. De Sailflower sluit de gelederen en iedereen dendert verder lekker door.

In de volgende ronde is het hetzelfde laken een pak. Ondanks het feit dat de stroom nog op zich laat wachten, wordt boei drie door de Rabobank overzeild en eindigen zij veel te ver richting IJmuiden. Aan de wind varen zij naar de benedenton en verspelen kostbare minuten.

Dan is er een melding van Man Over Boord. Vanaf de Iluka is iemand in het water beland. In eerste instantie is het moeilijk om te bepalen waar de boot zich bevind. Het doorgeven van de positie verloopt niet vlekkeloos. Op het startschip wordt een boot waargenomen die vreemd rond vaart met een rode spi wapperend achter zich aan. Zal dat de bewuste boot zijn. Gelukkig komt er een positie door en kan de boeienboot erop af. Zij hoeven echter niet in actie te komen, de man/vrouw is weer aan boord. Op de Albatros haalt men opgelucht adem en wordt het observeren van de races hervat.

Bij de Viktor zien we de Elan met onze oude vertrouwde schutter langs varen. Bij het ronden van boei drie weten zij de O’Mega achter zich te laten en zijn daarbij net niet de hekkensluiters.

Het Startschip maakt zich op voor de finish. De Next en Gouden Ruiter komen als eersten erop af. Gevolgd door een Sea Beryll die ondanks al onze mooie communicatie niet had begrepen dat zij maar twee rondes hoefden te varen. De Brainstorm neemt met zijn spi bijna het hele finish comité mee van de voorplecht en om 12.51 uur finisht de O’Mega als laatste en is iedereen weer binnen. De wedstrijdleider heeft onder tussen de bovenboei verplaatst naar 150 graden en afstand 1,3 nm. De stroom neemt toe en staat dwars op de baan. Om 13.05 mogen de Tango’s weer de spits afbijten. Zij tarten het comité en dwingen een generall af. De Sunshine en Next zijn de kwaaie pieren. Zij dartelden teveel over de startlijn en trokken het hele veld mee. De India gaat erin en om 13.15 is er een nieuwe poging. Wederom vertoont de Sunshine teveel overmoed en wordt gestraft met een X-vlag. Zij gaan keurig buitenom terug en zo begint een ieder aan zijn weg naar de bovenboei.

Bij de start van de Uniforms zien we de Happy als eerste rondjes langs de lijn varen. Bij de pinend positioneert zich de Addixion. Tien seconden voor de start ligt de Happy over de lijn en valt terug. Is er dan een incident met de Addixion? We kunnen het niet helemaal goed zien, maar de Happy draait zijn rondjes en gaat dan pas op weg naar de bovenboei. De Addixion is snel en vaardig en vaart over stuurboord voor het veld langs. Keken zij toen pas op het bord voor het aantal laps?

En de Viktors vertrekken om 13.25 om aan hun twee rondes te beginnen.

Bij de drama boei heeft de Correct Marine weer spi problemen, overvaart de Mojo boei drie gigantisch en komt alleen op grootzeil van ver weg aan de wind naar de boei gevaren. De Sailflower overkomt hetzelfde. De Iluka , nog aan het bijkomen van MOB manoeuvre zien we snel richting IJmuiden verdwijnen. Bij de Uniforms heeft de Happy de Addixion ingehaald en begint aan zijn derde rondje. De Addixion houdt de spi staan en komt full speed op het Startschip af. Kan de spi niet naar beneden? Maar nee, zij komen finishen terwijl er nog 1 ronde is te gaan. Gelukkig herstellen zij zich, maar hebben zeker drie minuten met deze manoeuvre verspeeld. De Grace O’Malley komt mooi onder spi bij de boei uit, maar moet nog flink oefenen in het perfect ronden van de boei.

Voor in het veld zien we de Next, Daikin en Ragazza consistent varen. In gezeilde tijd zien we de Bierkaai van een negende naar een vierde plek komen en zien je de Salona van een vierde naar een achtste plek zakken. De Triple P vaart een prachtig tweede rondje en valt dan weer terug.

Bij de finish is er ook sprake van een zekere consistentie. Next en Gouden Ruiter naderen weer als eerste de lijn. De Daikin komt er achter aan. Het finishen gaat in een rap tempo. Zien we de Moshulu uit het roer lopen en met zijn punt bijna de Jolly Good doorboren. En dan is het wachten op de Iluka. Om 15.08 wordt zij als laatste met een geweerschot afgeschoten De bemanning heeft in ieder geval thuis veel te vertellen.

De Albatros gaat weer anker op. Een mooie dag op zee zit er weer op. Op de wal vormen Henk Draaier, Margriet Pannevis en Jan Willem van Weezenbeek het protest comité. Er is volop werk te doen. Op het terras zingt een Angolese prinses uit volle borst, zijn de glazen weer vol en geniet een ieder nog na van een prachtige dag op zee.

De leermomenten van deze dag zijn:

  • Dat nog betere afspraken gemaakt moeten worden over de communicatie tussen boot en comité bij de Man Over Boord.
  • Dat boten zich toch nog vergissen in het aantal te varen rondes.
  • Na het strijken van de klassenvlag wordt eventueel het bord voor de volgende klasse vervangen. Deze handeling vindt plaats tussen het hijsen van de volgende klassenvlag en voorbereidingssein. Dat het nogmaals lezen van de wedstrijdbepalingen aan te bevelen is.

  • Dat door middel van de marifoon het comité een brug probeert te slaan tussen deelnemers en comité. Dat deelnemers ten alle tijden alles kunnen vragen, ook het aantal te varen rondes.

Tenslotte moeten we constateren dat het deze dag wederom geen straf was om op de Albatros te mogen vertoeven.

foto © Leo Eggink

IJspegel Races

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: