Volvo Ocean Race - inzet eindspurt naar Kaapstad gestart

  • Author: Yan T.
    Date: zo, 27/11/2005 - 19:35

Kaapstad, vers warm eten, een warme douche (met zoet water!), een proper deftig bed (al dan niet voorzien van een lekker ruikende schoonheid met dikke bors…, sorry), een omgeving die niet beweegt en waarschijnlijk een pintje of 2… Zoals het er nu uitziet hebben de jongens (en de dame) nog een 4-tal dagen te gaan en redenen genoeg om alles te geven.
ABN Amro 1 heeft het 24u record van het zusterschip even verbeterd en de lat wat hoger gelegd. De lat in kwestie ligt nu op 519nm af te leggen in 24u. Het wereld record staat nog steeds op naam van Moviestar met 530nm en met de wind die blijft toenemen, blijkt dit record in een steeds maar zwakkere positie te staan. En de jongens zitten nog geeneens in de Zuidelijke oceanen!

Na vele speculaties van wie er nu juist aan de leiding ligt volgt hier de volgorde en inzet van de eindspurt naar Kaapstad. Allé, eindspurt, Sunergy moet juist geen 3000nm meer doen en ABN Amro 1 ligt onder de 1800nm tot finish. Op een totale afstand van 6400nm klinkt dat niet veel maar vele onder ons zouden hier met hun boot en hun "normale"vakantie qua tijd niet echt toekomen.

De boten die vooraan varen hebben nu langzaam hun draai ingezet rond de South Atlantic High (hoge druk gebied en zone van weinig wind ten Westen van Afrika) richting Kaapstad. Brasil 1 (100nm achter de leider) opteerde samen met Ericsson racing Team(122nm na de leider) voor een vroegtijdige koersverandering en verlieten van de groep voor de weg met de minste mijlen. ABN Amro 2 heeft door zijn tactische beslissing een mooie winst gemaakt en is tot op 59nm van de leider genaderd.

Het frontje dat van Brazilië komt en waar de vloot naar uit keek nadert nu en zal voor een 90graden windshift zorgen, maar vermits deze schepen zo snel als de wind varen (en vaak zelfs sneller) blijven ze het front voor en profiteren van de dragende toenemende wind. Het zal er nu op aankomen om het schip te pushen, pushen en nog eens te pushen en, éh…, op tijd wat gas terug te nemen voor er iets breekt.

Simon Fisher: "Praktisch elk uur neemt de wind een beetje toe, er staat nu een 26kn wind, we lopen bijna constant over de 20kn en we zeilen nog steeds onder masthead spi. Wij voelen dat het schip zich begint op te laden, voort getrokken wordende door een motor van 500 vierkante meter, de blokken en de winches die tsjirpen en schreeuwen elke keer het schip een golf afdondert. Op het ogenblik dat ik dit schrijf word ik keer op keer naar voren geworpen op het moment dat de boeg zich weer in een golf ploegt. De vraag is hoelang houden wij en dit schip dat vol? Wanneer zetten we minder zeil op? Hoe hard pusht de rest? De veilige optie is om nu van zeil te wisselen, maar de snelle optie is de enige die telt".

Ben je van het ongeruste type en zit je er een beetje mee in wat er nu juist allemaal gaande is met Moviestar en de Pirates of the Caribbean? Hier is hun nieuws: Wat betreft Moviestar, al de vervangstukken die ze nodig hadden voor hun "swinging keel"zijn door Green Marine in de UK gemaakt en naar de boot gestuurd. Daar zijn ze geïnstalleerd door de shore crew en het Spaanse America’s Cup team. Het roer en het zwaard zijn ter plaatse door het AC team gerepareerd en worden gemonteerd als de rest van het werk af is. Als we het een beetje goed begrijpen wordt de boot dinsdag of woensdag te water gelaten voor wat test varen en als alles er onder blijkt te blijven hangen zouden ze de race herstarten op 1 december. Ze zullen een rustig tripje naar Kaapstad voor de boeg hebben en de 3 punten opstrijken die later in de race van vitaal belang kunnen zijn.

Wat betreft de Piraten, kunnen we enkel uit Paul Cayard’s rapport van 18 november afleiden dat het "Piratenschip" naar Kaapstad geshipt of gevlogen zal worden. Eigenlijk hebben we daar geen officieel rapport van wat hun plannen juist zijn.

foto © TEAM ABN AMRO

http://www.volvooceanrace.org

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: