
Geen 500nm meer voor de boeg voor ABN Amro 1. Als de jongens een goede 30kn wind ruim van achter krijgen zitten ze morgen in’t café. Maar het ziet er zo niet echt naar uit, volgens de weerkaarten is er nogal weinig "druk voor de Zuid Afrikaanse kust en de Tafelberg kan ook wel voor wat windschaduw zorgen. Het is in zulke omstandigheden dat de ABN Amro boten juist iets minder presteren dan de rest. Ze zullen hun voorsprong dus goed kunnen gebruiken.
Aan boord van Brasil 1 zitten Torben Grael en zijn vag…, euh…, ‘navigatrice’ Adrienne Calahan knusjes aan de navigatietafel, druk aan’t plannen om te zien hoe hun team van wereld- en olympisch kampioenen voordeel uit de lichtweer condities kunnen halen. Maar op dit moment ligt ABN Amro 1 nog een goede 221nm voor.
Op Ericsson heeft Neal McDonald een klein probleempje met de kantelende kiel die niet meer wil kantelen. Ze hebben het ding gefixeerd nadat het op een gegeven moment zelfs vrij zwengelend een eigen leven ging leiden. Ericsson loopt 13kn maar wint wel terrein tegenover Sunergy and Friends die in de lichte weer condities slechts 11kn halen. Sunergy heeft nu langzaam haar draai naar Kaapstad toe ingezet.
Het Spaanse team Movistar heeft er alles aan gedaan om op tijd klaar te zijn om nog aan deze etappe te kunnen beginnen. Ze hadden de hulp gekregen van een lokale Spaanse werf, het Spaanse America’s Cup team, Juan Carlos (ook wel bekend als de koning van Spanje), eigenlijk hadden ze heel Spanje achter zich. Maar ze zijn er niet in geslaagd om de boot op tijd klaar te krijgen, momenteel wordt de boot mooi ingepakt en op een schip gezet om haar naar Kaapstad te brengen. Daar zou ze moeten aankomen voor Boxing day (26 december) omdat op die datum de inshore race plaats vindt. Pedro Campos, de manager van het Moviestar team is heel open en communicatief geweest tegenover de andere teams, dit om te voorkomen dat zij in de toekomst met dezelfde problemen zouden kampen.
foto © www.abnamro.com/team