Stroom en windshifts bepalen IJspegel van 11 december 2005

De zaterdag mist is opgetrokken als we op zondag in het donker onze weg zoeken naar Scheveningen. Daar aangekomen is de zee vlak, komt de wind uit het zuiden en wappert de vlag op het Kurhaus heen en weer. Om negen uur is de zon op en vertrekt de Albatros uit de haven.

In de stuurhut danst Jelle achter het stuurwiel en kijkt Gerrie streng toe. Ondertussen spreekt men over zijn favoriete Volvo Ocean Boat en wordt de May Day van de Flanders besproken. De Albatros glijdt naar haar ankerplek, 1,7 nm west van het havenhoofd.

Het is 1 dag voor doodtij en om 11.30 is het hoogwater. De stroom staat in de noord en zal voor de eerste race een gemiddelde kracht van 2 knopen hebben. De Albatros gaat redelijk met haar neus in de windrichting liggen. Er staat een lichte deining. De bovenboei gaat op 205 graden op een afstand van 1,2 nm.

Om 11 uur is de eerste start van de Tango klasse. Na 8 races staat de Sunshine met 11 punten royaal boven de Daikin, die tweede staat. Next, Ragazza en Rosetta volgen met alle drie 25 punten. Het zal zeker voor dit trio een spannend dagje worden.

Next ligt vlak voor de start op de lijn samen met de TUD. De overige boten kiezen voor een positie achter het startschip De Next gaat over de lijn maar valt op tijd terug. De Sunshine komt met hoge snelheid van boven het startschip naar beneden dippen, zich een wegbanend door het van achter het startschip oprukkende veld. Het heeft veel verbaal geweld tot gevolg en we zien de Rosetta met de rode vlag in het achterwant over de startlijn wegschieten. Het veld verspreidt zich met als uitersten de Next naar het strand en Woeste Willem naar de zeezijde.

Bij de Uniform klasse kiezen de Twister en de Happy voor de pinend. De Twister valt wat af, de Happy gaat door en vliegt op het startschot over de lijn. En ook de hekkensluiters de White Spirit en de Sailflower beginnen tenslotte aan hun tocht tegenstrooms naar de bovenboei. De Addixxion voert na 8 races het veld aan, met drie punten achter zich de Happy.

Bij de Viktorklasse waar na acht races het veld wordt aangevoerd door de Gouden Ruiter is het wegstarten een makkie. Ver onder de lijn liggend proberen zij zich een weg te banen naar de startlijn alvorens te kunnen beginnen aan het tegenstroomse kruisrak. De Omega komt na 10 minuten over de lijn, maar meldt zich al snel af vanwege materiaalproblemen en vaart terug naar de haven.

Om 11.28 meldt zich de Daikin bij de benedenboei gevold door de Bierkaai en de Next. Zij laten zich niet verassen door de stroom en ronden de boei professioneel. De rest volgt gestaag en we zien fraaie rondingen met spi’s die niet meer naar beneden komen, te water gaan of waar zelfs overheen gevaren wordt. De stroom is weer meedogenloos en straft direct. Veel boten drijven af naar Scheveningen en het verschil in afstand en tijd tussen de eersten en de laatsten van het veld stijgt gestaag. Onrust bij de wedstrijdleider als de Jutter en de White Spirit wel erg veel tijd doorbrengen rondom de benedenboei. Bij de Jutter blijkt de genua kapot en moet Mattijs, een lid van de crew, het ontgelden. Zijn haar wordt gemillimeterd. De White Spirit heeft handling problemen en verspeelt heel veel tijd. Tenslotte geeft zij op om het veld op tijd voor de tweede race te kunnen laten starten.

Het finishen gaat beginnen. De Tango’s aangevoerd door de Daikin komen als eersten over de lijn. Het veld is erg gespreid. Phoenix, Ragazza, Sunshine en Rosetta zitten elkaar op de hielen en we zien de Bierkaai mooi voor in het veld meevaren. Tenslotte zal Rosetta deze race in gecorrigeerde tijd winnen waarvoor zij echter wel de Sunshine in de protestkamer heeft moeten dagen en daar het gelijk van de jury heeft gekregen.

Terwijl de andere klassen nog aan het finishen zijn kunnen de Tango’s om 13.15 uur weer van start. De stroom is wat minder en we zien de TUD samen met de Woeste Willem bij de pinend en zit de Bierkaai bij het startschip. De Next rukt het meest op en gaat 5 seconden voor de start over de lijn. De X gaat omhoog en de Next keert vliegensvlug terug om zonder noemenswaardig tijdverschil toch reglementair weg te starten om aan haar weg naar de bovenboei te beginnen.

Bij de finish van de Uniform komt de Addixion weer als eerste over de lijn, direct gevolgd door de Escxape en met de Happy op een derde plek. Bij de Viktorklasse zien we verrassend de Elan van onze oude schutter met aan het roer de ex schipper van het Titaantje verrassend goed meedraaien en in gecorrigeerde tijd derde worden in hun klassement.

Om 13.30 uur is de tweede start van de Uniformklasse. De Addixion positioneert zich op de lijn en komen de Happy, Stampede en Twister van boven het startschip een dipstart maken. De Happy maakt het voor de lijn waarnemers spannend door erg lang boven de lijn te blijven hangen, maar valt tenslotte mooi in het startschot en daarmee hebben we bij de Uniforms een schone start.

Bij de start van de Viktorklasse ligt de Gouden Ruiter op zijn favoriete plek bij de pinend, moet de Sailflower van de Uniformklasse zich een weg banen tussen startende Viktorboten en zijn zij allen op 13.35 op weg naar de bovenboei.

De wind is ondertussen flink omgegaan, heeft de wedstrijdleider het vervangend merkteken ingezet en wordt de positie van de nieuwe bovenboei 215 graden. Op 13.42 uur als de Daikin zijn tweede ronde ingaat hangen op het startschip de nieuwe borden met de positie van deze nieuwe bovenboei, wordt er op kanaal 72 melding van gemaakt en toetert de Albatros. Een ieder vaart weer zijn rondjes. Er worden minder fouten gemaakt bij boei drie en zien we de wind gestaag naar rechts verlopen. Voor de wedstrijdleider zit er niets anders op dan dit met lede ogen te aanschouwen, het kruisrak steeds minder een kruisrak te zien worden en het voordewindse rak te zien veranderen in een reaching rak. Het zij zo.

Met een zeer goede start op zak zien we de Happy als eerste op de finish afstuiven. Zij winnen deze race in gezeilde en gecorrigeerde tijd. De Escxape komt als tweede maar moet in gecorrigeerde tijd de Stampede voor laten gaan.

Ondertussen finishen ook de Tango-boten. Daikin komt met flinke voorsprong op de Next binnen, Ragazza en Sunshine volgen. In gecorrigeerde tijd wint de Daikin en wordt de Sunshine tweede.

Bij de Viktorklasse wint de Gouden Ruiter, zit de Excalibur goed voorin en wordt de Elan wederom verrassend derde. De Lucifer heeft vandaag haar dag niet, of is verrast door de enorme windshift en wordt achtste. Om 15.04 uur finisht de Sea-Beryl van Bertus Buijs en sluit daarmee het IJspegelwedstrijdseizoen van 2005 af. Een seizoen waarin de 10 geplande wedstrijden zijn gevaren, waaraan 49 boten deelnamen, waar sportief is gevaren en waar de bemanning van de Albatros weer geweldige zondagen aan boord heeft beleefd. Zij bedanken hiervoor alle deelnemende boten en hopen een ieder weer in goede gezondheid op 29 januari 2006 op de Noordzee te mogen begroeten.

foto © Leo Eggink

Meer foto's en uitslagen op IJspegel Trophy

Namens startschip de Albatros

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: