JULES VERNE TROPHY:<br> ORANGE II morgen bij Kaap Hoorn

  • Author: entityone
    Date: do, 24/02/2005 - 13:49

De maxicatamaran van Bruno Peyron & Co blijft tegen hoge snelheid door de Zuidelijke Stille Oceaan vliegen, richting Kaap Hoorn, die ze morgennamiddag hopen te ronden.

Sinds gisteren vaart de ORANGE II een iets noordelijker koers om een chaotisch stukje zee ten zuiden van hun positie (en de daarbij horende extreem vochtige omstandigheden) te ontlopen. Op deze manier leggen ze weliswaar méér mijlen af, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de extra knopen snelheid: zo werd de ORANGE II om 5u30 vanochtend op de Zuidpacifische Ring geflitst tegen 34,2 knopen. De gemiddelde snelheid over de laatste 24 uur komt daarmee niet onder de 24 knopen, goed voor 575 afgelegde zeemijlen.

Sinds vanochtend stak ook de wind weer op, zodat een tweede reef in het grootzeil mocht gestoken worden. Dat zal er nog een tijdje inblijven, want de passage bij Kaap Hoorn beloofd gespierd te worden. Vooral het stuk voorbij Kaap Hoorn, op weg naar de Falklands, kan wel eens het uiterste van de bemanning vergen: door het samensmelten van enkele depressies staat er voor dit weekend méér dan 70 knopen wind op het menu.

«Het hangt wat van de timing af », zegt Bruno Peyron : «we gaan er alles aan doen om zo snel mogelijk bij Kaap Hoorn te zijn, zodat we misschien onder de bescherming van de kust kunnen blijven, en waarom zelfs niet de Straat van Lemaire nemen, en links van de Falklands te blijven om het ergste van de storm te ontlopen. Als ons dat lukt, dan staan er ons drie extreem snelle zeildagen te wachten na de Kaap ».

Weer twee records binnen handbereik

Wanneer de ORANGE II morgenmiddag bij Kaap Hoorn aankomt, staan er weer twee nieuwe records op haar te wachten: de recordtijd van de ORANGE I (gevestigd in 2002) tussen Kaap Leeuwin en Kaap Hoorn, alsook de door de WSSRC (World Sailing Speed Records Council) gehomologeerde recordtijd tussen Tasmanië en Kaap Hoorn, dat sinds 2004 op naam staat van de CHEYENNE van Steve Fossett.

Volgens de schipper zijn deze nieuwe tijden vooral te danken aan de perfecte cohesie binnen zijn team en de gunstige weersomstandigheden, zonder het uitzonderlijk potentieel van de boot niet te vergeten: de ORANGE II is veel sneller dan de schipper en de ontwerpers ooit gedacht hadden.

Vandaag 24 februari is de ORANGE II al 31 dagen op zee, en heeft ze ‘nog’ maar 8000 mijl te gaan tot de finish bij Brest. Op 30 dagen tijd legde de bemanning al tweederde van de afstand af, zodat ze theoretisch nog steeds binnen de vijftig dagen thuis kan zijn. Op de dag van vandaag heeft de ORANGE II niet minder dan 2550 mijl voorsprong op de besttijd van de CHEYENNE, en maar liefst 3360 op die van de GERONIMO.

www.maxicatamaran-orange.com

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: