JULES VERNE TROPHY:<br> ORANGE II botst met volle snelheid op een walvis

  • Author: entityone
    Date: ma, 28/02/2005 - 17:57

Gisterenavond, ter hoogte van de Argentijnse kust, botste de ORANGE II met volle snelheid op een walvis. Het arme zoogdier zal de catamaran wellicht niet hebben horen aankomen, noch zal het de tijd gehad hebben om tijdig weg te komen: de snelheidsmeter op het ogenblik van de knal wees 30 knopen aan.

Het bakboordzwaard heeft in eerste instantie de klap opgevangen, daarna stuiterde de ORANGE II over het visje heen en kreeg het bakboordroer de volle laag. Na grondige inspectie van de boot bleek gelukkig genoeg dat er weinig schade te noteren viel: geen lekken bij gescheurde zwaardkasten, geen zwaarden of roeren afgebroken, niets, tenzij dat de bemanning wel kan zien dat er hier en daar stukjes van het roer zijn, en dat het roer trilt eens de catamaran op volle snelheid is.

De ORANGE II vervolgt daarom haar weg noordwaarts en blijft voor een depressie uitzeilen, dezelfde depressie die de maxi-catamaran op topsnelheid tot bij Kaap Hoorn bracht en nu even mee noordoostwaarts trekt. Binnen enkele dagen zou de ORANGE II dan uit de gunstige invloed van deze depressie geraken en in een overgangsgebied tussen twee weersystemen terechtkomen. Van dat moment, wanneer de wind wat afneemt, wil schipper Bruno Peyron gebruik maken om even halt te houden, alle zeilen te laten zakken en de hele boot aan een grondige inspectie te onderwerpen. Er zal op dat moment ook een duiker in het koude oceaanwater gegooid worden die de exacte schade aan zwaard en roer mag gaan opmeten.Net voor het invaren van de Roaring Fourties heeft de ORANGE II ook al eens een uurtje stil gelegen voor zo’n inspectie.

De schipper beseft wel dat, als er toch ernstige schade aan het bakboordroer blijkt te zijn, de snelheid van de ORANGE II er erg zal onder lijden. Hij maakte zich ook de bedenking dat bij zo’n wereldomzeiling driekwart van de weg afgelegd wordt met wind over bakboord, waarbij dan vooral het stuurboordroer gebruikt wordt. Het is pas in het laatste kwart, voornamelijk vanaf de evenaar, dat het bakboordroer vaker gebruikt wordt. En het is net dát roer dat nu misschien voor problemen kan zorgen.

ORANGE II

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: