Eerste IJspegels in 2005 voor de deur bij Scheveningen

SCHEVENINGEN (NED) - De zeilcommissie komt om acht uur ’s morgens in het clubhuis van de jachtclub Scheveningen bijeen om de eerste IJspegels van 2005 voor te bereiden. Samen met de wedstrijdleider Peter Anink wordt er gediscussieerd over de mogelijkheid om twee bovenboeien neer te leggen. De stroom staat vandaag dwars op de baan. Het verkrijgen van een goed in de winds rak en een mooi voor de windsrak kan alleen wanneer de stroom bij de bovenboei wordt gecompenseerd door het neerleggen van een extra boei naar stuurboord. Besloten wordt dit verder uit te werken en voor een volgend seizoen mee te nemen in de wedstrijdbepalingen.

Met een windverwachting van NW 4-5 en een golfhoogte van 1,5 meter vertrekt de Albatros op zondag 30 januari 2005 om 9 uur uit de haven van Scheveningen. De familie Eggink is aan het schaatsen in Oostenrijk en schutter Frans zit in het zonnige zuiden.

Het wedstrijdteam is versterkt met Hans Jurray en zoon Bruno. En Kees van der Vaart is uit Vlissingen over gekomen om de uitslagen te verwerken. Het geweer is weer in vertrouwde handen van Willem. De rest van het team staat op zijn gebruikelijke plekjes op de Albatros en zo zijn alle ingrediënten weer aanwezig om er een interessante zeildag van te maken.

De schipper van de Albatros vergast ons weer op allerlei informatie. Het plan van de nieuwe haven is afgeblazen en Norfolkline vertrekt binnen 1 jaar naar Vlaardingen. Als je naar Benidorm gaat moet je boeken bij Thomas Cook en vliegen vanuit Oostende. Daar kan je ook nog en passent je auto laten repareren en dan hoef je ook geen parkeergeld te betalen.

Dat er een visser op zondag aan het vissen is en dat die wel katholiek zal zijn. Dat Peter en Ton de Albatros op het strand willen hebben en dat deze ten slotte vlak voor de pier voor anker gaat. Zo kan het gebeuren dat heel Scheveningen kan meegenieten van deze eerste IJspegels in 2005.

De wind zit rond de 10 knopen. De golfhoogte is soms 1,5 meter en met de Albatros dwars op de golven vliegt alles door de kajuit en moet je je aan dek goed vast houden om niet om te vallen. Toch ligt de baan erop tijd in en kan er met de procedure worden begonnen.

Om 11 uur is de eerste general in 2005 een feit. De Tango (geel) groep gaat zeer gretig van start en massaal stormen de deelnemers 10 seconden voor de start over de lijn. Tien minuten later is de tweede poging. Bij deze start krijgt de Smooth de X-vlag om de oren en moet terug om opnieuw te starten.

Om 11.15 is er een schone start van Uniform (blauw) groep. Bij de Viktor (oranje) groep wordt er ook mooi op tijd gestart en weet de Prins van Oranje het te presteren om over stuurboord dwars voor het veld langs te varen.

Om 11.20 uur is de start van de Romeo(groen) groep. De Mayra is te vroeg en de Gouden Ruiter komt van boven de lijn naar beneden zetten. Beide boten krijgen een X-vlag. De Gouden Ruiter dipt en de Mayra komt terug.

De wind zakt er helemaal uit. Met 6 knopen wordt er aan boord druk gediscussieerd over afkorten. Tenslotte varen de gele en blauwe groep toch hun drie rondes en komt de Twister als eerste van de oranje groep over de lijn gevolgd door de Prins van Oranje en Xenia. De Shiran weet toch in gecorrigeerde tijd van deze laatsten te winnen en wordt tweede achter de Twister.

De Delftse studenten komen, als eersten in de gele groep, gijpend op de finishlijn af en winnen van de Triple P. De Sunshine wordt in gecorrigeerde tijd derde in deze groep.

De Rabobank laat ook van zich horen door als eerste in haar groep over de finishlijn te varen en ook in gecorrigeerde tijd als eerste uit de bus te komen. Twee en drie zijn Lucifer en Gouden Ruiter.

Bij de blauwe groep is de Mojo in gezeilde tijd de eerste. Zij hebben 14 minuten meer nodig om de baan te varen dan de Delfste Studenten (groep geel) in hun Mumm 30. Tenslotte wordt de Happy bij de Uniforms winnaar in gecorrigeerde tijd. Het wachten is dan op Titaantje en Histos ( finishtijd van Histos is13.27 uur) die als hekkensluiters over de lijn komen.

De baan is ondertussen verlegd naar 310 graden en de lengte tot de bovenboei is 1,2 nm. De wind zit rond de 7 knopen en om 13.35 gaat de Tango groep voor twee rondes mooi van start. Zo vergaat het ook de Uniform en Viktor groep. Bij de Romeo’s gaan de Rabobank en Gouden Ruiter veel te vroeg. De pinend is zichtbaar tussen deze twee boten en de rest van het wel goed wegstartende veld. De X-vlag wordt gezet en via de marifoon worden de overtreders op hun fout gewezen. De Rabobank luistert kanaal 72 uit en komt terug. De Gouden Ruiter gaat voor winst maar krijgt een OCS aan zijn broek.

Rond 14.27 komen Karel en Triple P als eersten van de gele groep over de finish lijn. Zij worden gevolgd door The Next , Delft Challenge en Bierkaai. Ook de Silicon is in gezeilde tijd nog voor de Sunshine, die echter na het invoeren van de correcties in gecorrigeerde tijd winnaar wordt van deze race, gevolgd door de Smooth Operator die als tweede eindigt.

Bij de Uniform verslaat Stampede in gecorrigeerde tijd de Happy en wordt Titaantje derde. Bij de Viktor groep zien we wederom de Twister als eerste verschijnen gevolgd door Aquis, Xenia en Orion. Wederom worden deze verslagen door de Shiran die in gecorrigeerde tijd tweede wordt. De Prins van Oranje vergeet boei drie te ronden en krijgt daarvoor een dsq.

Bij de Romeo groep wint de Bolder van de Lucifer, die wel als eerste finisht maar de Bolder voor moet laten gaan.

Om 15.15 uur finisht de Woodpecker als laatste en zitten er 48 minuten tussen de eerste finisher bij de gele groep en de laatste bij de groene groep. Het anker van de Albatros kan weer op en stomen we terug naar de haven van Scheveningen. Daar is nog 1 protest en om even over vijven doet Hjalmar de prijsuitreiking met Godfried als de kissmiss. Daarna nog een fotoshow en zitten de eerste IJspegels van 2005 er weer op.

IJspegel Trophy

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: