JULES VERNE TROPHY:<br> ORANGE II op oorlogspad

  • Author: entityone
    Date: do, 03/02/2005 - 13:46

De maxicatamaran van Bruno Peyron zet nog steeds koers pal zuid en bevindt zich nu in het zuidelijk halfrond ergens voor de Braziliaanse kust. De ORANGE II stuurt aan op een punt tussen Argentinië en het eiland Tristan da Cunha, en daar moeten ze binnen twee dagen aankomen als ze hun afspraak met de exprestrein richting Kaap Goede Hoop niet willen missen. Vandaag staat er nog een TGV-dagje op het programma: meer dan 20 knopen snelheid vliegend over de golven van de zuidoostpassaat.

Met een gemiddelde snelheid van 22 knopen dendert de ORANGE II momenteel over een klassieke passaat zeegang die de boot het leven af en toe wat zuur maakt: "Deze ORANGE is zwaarder dan de vorige, en daardoor remt hij ook wat meer af in de golven. Misschien moeten we wel wat afvallen om de boot wat te ontlasten en toch meer snelheid te maken. Maar dan zeilen we wel te ver voorbij dat punt bij Tristan da Cunha", vertelde de schipper gisteren.

Het huidige hogesnelheidstrein ritme wil de schipper evenwel nog even aanhouden om nog eens een dagafstand van meer dan 500 mijl te klokken. Binnen twee dagen zou de wind dan gaan ruimen, en afzwakken. Op dat moment moet de ORANGE bij dat geviseerde punt zijn om vrijwel meteen aan te pikken bij een nieuw weersysteem dat zich vanuit Argentinië verder uitbreidt. Een delicaat moment in de tocht voor de strategen aan boord van de ORANGE II. "Het is een riskante onderneming, maar er is op dit moment geen andere weg naar het westen. Als het lukt, dan ligt de winst voor het rapen en kan de ORANGE II een voorsprong van bijna 800 zeemijl uitbouwen." En dat is mooi meegenomen zo net bij de poorten van de Grote Zuidzee…

www.maxicatamaran-orange.com

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: