ORYX QUEST<br> Qatar - Qatar: miljaar, miljaar

  • Author: entityone
    Date: vr, 04/02/2005 - 13:29

Enige tijd geleden had Tracy Edwards, de bezielende kracht achter het Maiden-racing team, een geweldig idee. Ze zat op dat ogenblik mee in volle voorbereiding van The Race 2, samen met grote bezieler Bruno Peyron, en in haar zoektocht naar een sponsor voor haar en haar boot (de oude Orange 1) bleek ze met haar ‘achterste’ in de boter gevallen, of beter gezegd: in de olie. Via via was ze in contact met een minister uit het steenrijke oliestaatje Qatar, en dat heerschap wilde haar wel sponsoren, maar dan moest de wedstrijd wel vanuit Qatar vertrekken. Anders ging het feest niet door.

"Wel"’, moet Tracy toen gedacht hebben, "met al de ervaring en know-how die ik opdeed bij de voorbereidingen van The Race, kan ik evengoed een eigen wedstrijd organiseren". Wat ze dan maar deed, en de Qatar Oryx Quest was geboren, tot grote woede van Bruno Peyron overigens die haar van plagiaat beschuldigde en zijn plannen voor een tweede editie van The Race definitief gekelderd zag, door een Engelse vrouw dan nog wel… Ik moet er geen tekeningetje bij maken waarom Bruno op dit ogenblik liever met de ORANGE II het Jules Verne-record probeert scherper te stellen, dan mee te doen aan de Oryx Cup…

De Oryx Cup, die nu zaterdag van start gaat, is er enkel voor de maxi-multihulls, en daar varen er vandaag maar 8 van rond: de voorraad deelnemers was dus erg beperkt. Lange tijd sprak de website van de Oryx Cup van 6 deelnemers, waarvan er uiteindelijk 4 overbleven.

Oude rot Tony Bullimore zocht en vond een sponsor voor zijn stokoude boot, zodat hij met de DAEDALUS (ex-Formule TAG, ex-TAG-Heuer, ex-ENZA, ex-ROYAL & SUN ALLIANCE, ex-TEAM LEGATO…) bij het (magere) kransje van vier deelnemers behoort. Zijn boot is wellicht de minst snelle van al, want reeds daterend van 1984, en het wordt in kennerskringen als ‘erg sympathiek’ beschouwd dat hij mee wil doen. Het wordt pas echt pijnlijk wanneer je leest dat Tony Bullimore zichzelf zelfs winstkansen toedeelt. Als de drie anderen wegens materiaalpech uitvallen zou dat natuurlijk kunnen… De DAEDALUS zeilde vanuit Engeland naar Qatar omdat schipper Bullimore dat een ideale training vond om de bemanning met de boot vertrouwd te maken. Onderweg, ergens voor de kust van Jemen, werden ze overvallen door ruige types in snelle rubberbootjes, maar Tony loste dat gauw op met enkele sloffen sigaretten. Je moet je wereld kennen…

David Scully kreeg de sleutels van de CHEYENNE (ex-PLAYSTATION) in de schoot geworpen omdat eigenaar Steve Fossett zich momenteel klaarhoudt om in een klein vliegtuigje non-stop rond de wereld te vliegen. Scully zocht een gedegen team bij elkaar en is de grootste kandidaat op de eindoverwinning: de huidige recordhouder van de snelste wereldomzeiling én de Transatlantische oversteek is immers de grootste van de vloot.

Olivier de Kersauson is na veel administratieve problemen dan uiteindelijk toch met zijn GERONIMO in Qatar geraakt. De Fransman zeilt in de enige trimaran van het deelnemersveld, en zal het de CHEYENNE knap lastig maken. Grootste troef van de GERONIMO is wellicht de bemanning: zeven onder hen hebben er al twee wereldomzeilingen opzitten aan boord van deze boot, ze kennen blindelings hun weg in het trim-handboek en vormen al jaren een hecht blok. In een wedstrijd waar het qua timing en besluitvorming vaak op seconden aankomt, is dat een enorm voordeel.

Tenslotte is er nog de QATAR 2006-DOHA 2006, de oude CLUB-MED onder leiding van de Brit Brian Thompson. Dit team wordt financieel gesteund door de organisator van de wedstrijd, en door de organisator van de Asian Games 2006 die plaatsvinden in Doha, de hoofdstad van Qatar. Aan geld geen gebrek hier. Onder de erg internationale bemanning van deze 32-meter lange catamaran vinden we ondermeer Française Karine Fauconnier terug, die zich even met wat anders bezig kan houden dan het zoeken naar een nieuwe sponsor voor haar boot, nu Sergio Tacchini een punt zette achter de financiering van dat project.

De route die de vier deelnemers moeten volgen is redelijk eenvoudig: via de Indische Oceaan rond de drie grote kapen, om tenslotte terug langs de oostkust van Afrika omhoog te kruipen naar de vertrekplaats: 21.000 zeemijl, goed voor ongeveer 50 dagen zeilen. De hoofdprijs die op de winnaar ligt te wachten (hou u goed vast…), bedraagt maar liefst 1 miljoen dollar: een fabelachtige som geld, en meteen ook de grootste prijs die aan een zeilevenement verbonden is.

We zullen eens dringend met Michel Jonette van het NZK moeten spreken…

www.oryxquest.com

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: