Eerste landelijke meetbriefhouders bijeenkomst te Naarden

  • Author: Ice
    Date: vr, 11/03/2005 - 15:22

Op donderdag 10 maart werd de eerste landelijke meetbriefhouders bijeenkomst gehouden in het clubhuis van Roei- en Zeilvereniging 'Naarden'. Daar kregen een 30-tal zeilers meer info van de technische commissie voorzitter Ab Pasman en rating specialist Marcel Wagenaar.

Op het programma stonden een aantal noviteiten binnen het IMS en ORC-Club gebruik in Nederland. Verschillende onderwerpen kwamen aan bod; VPP, Triple nummer scoring en waarom hebben dezelfde type schepen verschillende handicaps? Wie wint er en wat houdt optimaliseren in?

De redactie van Clubracer was op deze vergadering aanwezig en heeft voor de lezers die IMS of ORC-Club racen een distillaat gemaakt van de aangesneden onderwerpen.

We kregen tijdens de bijeenkomst onder meer de uitleg dat Handicap Rules beperkt zijn en wel om de volgende redenen:

  • Stroom
  • Grote en kleine schepen in dezelfde klasse
  • Type vorming van schepen
  • Rule Beaters
  • Staat van schip en materiaal

De nieuwe zeiltrends in Nederland zorgen ervoor dat:

  • Deelnames aan evenement meer evenement gericht zijn
  • Het IMS meer grand prix racen wordt en het ORC Club een grote breedte klasse geworden is
  • Groei eenheidklassen
  • Verschuiving naar groter en sneller, klassen voor kleinere / langzamere boten worden subkritisch
  • Er internationale verbrokkeling is, mede dankzij de opkomst van het IRC

De aanpassingen binnen het VPP

  • Loopholes zoals een grote saildrive, dikke kiel, doosvormige rompe, (eerder beschreven op Clubracer als de U romp), dikke buiken zijn aangepast
  • Ouderdomsvergoeding naar 1.6% maximum
  • Aan de windse licht weer eigenschappen aangepast ten voordele van stabiele schepen
  • Resultaat GPH wijzigingen van -5 (sneller) tot +10 (trager)

Vedere wijzigingen

  • Nieuwe reclameregels (volgens de ISAF regels)
  • Nu ook Tripple nummer scoring in ORC
  • Het IMS naar de 3 klassen (dit werd onder luid protest van de zaal en stem van Clubracer terug ter bespreking gebracht om minstens 4 klassen in stand te houden om de ratingband zo klein mogelijk te houden)
  • Continuering controles tijdens de wedstrijden
  • Klassengrenzen vrijwel ongewijzigd
  • Nieuwe aangekochte zeilen moeten zelf aangemeld worden
  • In de toekomst meetbrief ondersteuning door MARIN (er moeten echter nog een goedkeuring door de bocht om de offset files te mogen gebruiken van de ontwerpers)
  • Het meetbureau Marac gaat in de toekomst nog verder geïntegreerd worden binnen het watersportverbond, de gekende MARAC website wordt binnenkort dan ook volledig geïntegreerd binnen de webiste van het Watersportverbond .

Noordzeeclub
Tijdens de meetbriefhouders bijeenkomst werd ook gesproken over de structuur van de Noordzee club organisatie. De Noordzee club gaat dit jaar het wedstrijdkalender verder evalueren en de invloed daarop. De aandacht gaat dit jaar ook ook naar de evolutie van de IMS en ORC-Club reglementen en het klantvriendelijk maken van het "rating office".

Tijdens de presentatie door Ab Pasman en Macel Wagenaar werd gebruikt gemaakt van een .pdf presentatie die U hier kan downloaden (258Kb). Zo kan U alles nog eeen keer nalopen.

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens, Ice voor de zeilvrienden, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun Omnichannel e-commerce strategie en Marketing automation. Sinds 1979 is hij wedstrijdzeiler met een niet onbesproken zeil palmares: Winnaar Verbondsbezem, 2x Nederlands kampioen, 2x winnaar Antwerp Race (IRC en Sportboten) en met het ClubRacer zeilteam verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: