
Dat is de tijd die de ORANGE II nodig had om van Brest naar Brest te zeilen, via Kaap Goede Hoop, Kaap Leeuwin en Kaap Hoorn. Met deze tijd verpulvert Bruno Peyron voor een derde keer de snelste wereldomzeiling.
Zijn eerste record zette hij in 1993 neer met de COMMODORE EXPLORER, waarmee hij met een tijd van 79 dagen, 6 uur en 15 minuten voor het eerst onder de magische 80 dagen van Jules Verne blijft. In 2002 pakt hij met de eerste ORANGE het record terug dat hem afgenomen was door Olivier de Kersauson met de GERONIMO. De ORANGE had slechts 64 dagen en 8 uur nodig voor zijn geslaagde recordpoging.
In 2004 dook Steve Fossett met de CHEYENNE de zeilgeschiedenis in door als eerste onder de 60 dagen te blijven. Iedereen dacht dat dit record erg moeilijk te verbeteren zou zijn, behalve Bruno Peyron, die na een vroegtijdig afgebroken recordpoging zijn maxi-catamaran ORANGE II verder op punt stelde en er een goed draaiende recordmachine van maakte. Hij koos een hecht team uit, maakte enkele geslaagde oefentrips (nieuw record over de Middellandse Zee & nieuw 24-uursrecord) en koos op maandag 24 januari een kleine opening in het weerpatroon uit om van start te gaan. Dat moment, dat in het begin verre van ideaal leek te zijn, bleek toch het goede te zijn: in 7 dagen tijd was ORANGE II bij de evenaar, een week later rondde de catamaran Kaap Goede Hoop, nog een week later waren de ORANGE-boys bij Kaap Leeuwin. Tot dan toe had niemand had ooit zo snel gezeild.
Toen de ORANGE II bij Kaap Hoorn maar liefst 10 dagen voorsprong bleek te tellen op de CHEYENNE, gingen de meeste zeilers aan het tellen: want een tijd van minder dan 50 dagen lag immers binnen bereik. Spijtig genoeg voor Bruno Peyron had het hogedrukgebied onder de Britse eilanden, dat ook de Vendée Globe-zeilers het finishen moeilijk maakte, nog niets van zijn kracht ingeboet: de ORANGE II moest erg ver west aanhouden om uiteindelijk pas drie dagen geleden recht op Brest te kunnen aanleggen, met het gekende resultaat als gevolg…
Wanneer dit record weer verbroken zal worden? Het is een beetje koffiedik kijken, maar het is mogelijk. Als je het einde van het parcours van ORANGE II bekijkt, dan zie je dat er in iets idealere omstandigheden nog een paar dagen af zouden kunnen. Wellicht worden er in het begin van 2006 enkele pogingen ondernomen.
En door wie? Wel, momenteel zie ik de ORANGE II en de CHEYENNE (zodra die een nieuwe mast heeft) als enige kanshebbers, in de toekomst wellicht aangevuld door de nieuwe GROUPAMA-trimaran van Franck Cammas en vermoedelijk ook de nieuwe catamaran die Brian Thomson na de Oryx Cup zal laten bouwen. Ook de GERONIMO van Olivier de Kersauson mogen we nog niet afschrijven. Ik kijk er alvast naar uit…
foto © Gilles Martin-Raget