
Het wil niet lukken met de GERONIMO in de Oryx Cup, de door Tracy Edwards opgezette en door het oliestaatje Qatar gefinancierde wedstrijd voor maxi-multihulls. Een dikke week geleden werd in de stuurboord voorarm van de GERONIMO ernstige delaminatie vastgesteld, waarschijnlijk opgelopen door een onzacht contact met een drijvende boomstronk, waarop Olivier de Kersauson zijn grijze trimaran richting Fremantle stuurde. Dat haventje aan de Australische westkust vormde in 1987 nog het decor voor de America’s Cup, voordat deze naar Nieuw Zeeland verhuisde, en beschikt bijgevolg over alle faciliteiten om averij aan composietrompen uit de wereld te helpen.
Gisteren, pas 52 uur nadat de GERONIMO in Fremantle arriveerde, konden de Fransen weer vertrekken, twee weersystemen (of 3000 mijl) achter de DOHA 2006 van schipper Brian Thompson, en één weersysteem (of 1500 mijl) achter de CHEYENNE en de DAEDALUS. Onnodig te zeggen dat het een erg lastige inhaalrace zou worden voor de Bretoenen.
Vanochtend, terwijl de GERONIMO in steile zeeën hakte en kampte met felle en wispelturige tegenwind, ontdekte de bemanning met afgrijzen weer scheurtjes in diezelfde voorarm, net naast de plek die in Fremantle hersteld was. De Kersauson besloot meteen uit te wijken naar de kalmere wateren aan de oostkust van Tasmanië om een de schade grondig te analyseren. Als de GERONIMO dan toch de handdoek in de ring zou moeten werpen, dan is Hobart vlakbij. Eventueel kan ze zelfs tot in Sydney zeilen. Pech dus voor de GERONIMO die als grote favoriet aan deze wedstrijd begon.
"Nog twee te gaan", moet Tony Bullimore op de DAEDALUS denken…