STARTSCHIP ALBATROS -<br> IJzige kou en dikke wind dunnen IJspegelveld uit

SCHEVENINGEN - Zondag 27 februari 2005, het is min 3 graden, aan de horizon gloren de eerste oranje stralen van de opkomende zon. De dag begint te klaren. De sloten in de Krimpenerwaard zijn bevroren en hier en daar ligt er nog sneeuw. De niet meer volronde maan lacht ons toe. Het is 7.00 uur en 1 dag na springtij. We zijn op weg naar Scheveningen.

Het weerbericht van de weerlijn geeft een windverwachting van NO 6 Beaufort, 22 knopen met uitschieters naar 29 knopen. Twee wedstrijden moeten erin zitten.

Uitvarend met de Albatros blijkt de waarneming van de semafoor 10 knopen wind uit NO richting te zijn. Buitengaats staat er een knobbelig zeetje met kleine schuimkopjes en witte strepen.

Om elf uur hebben we op het startschip bevroren vingers en ongevoelige tenen. De Tangoklasse gaat van start. De bovenboei ligt op 50 graden, 1,3 nm. De tango’s vertrekken voor drie rondes. Woeste Willem zit bij de pin end en de Delftse studenten maken een dipstart. Bij de start vliegen de studenten als eerste over de lijn gevolgd door de Sunshine en daarna Woeste Willem. Vertraagd door de kou beginnen ze allen aan een dappere tocht naar de bovenboei.

Vijf minuten later start de Uniform klasse. De Stampede gaat als eerste over de lijn. Tussen de Stampede en de Cisne zit de Happy gemangeld en de Cisne passeert als tweede. Van de Vrijheid zien we een enorme oppervlakte van het bijzonder schone onderwaterschip. Uit het roergelopen? Ze blijven dicht bij het startschip en rommelen met zeilen. Tenslotte wordt er melding gemaakt van schade en gaan ze uit de race.

Wind en golven nemen toe. De kou eist zijn tol en de handelingen aan boord van de jachten vertragen.

De Oranje klasse gaat langzaam van start. Als eerste na het startschot komt de Twister over de lijn. Bij de Groene klasse kruipt de Bolder tussen startschip en Groene Ruiter en heeft een mooie start. De Lucifer maakt handgebaren en vertrekt naar de haven.

De kou blijkt ook zijn slag te slaan in materiaal. Veel boten melden materiaalpech en verkiezen de warme jachthaven boven de ontberingen op zee. Op het startschip zijn de vingers en tenen weer warm en worden de eerste eitjes verorberd. Ondertussen gaat de waarneming van de nog deelnemende boten door en zien we de Next als eerste de benedenton ronden. Dertig minuten voor een rondje. Dat gaat goed.

In de Tango klasse zitten de dappere spi-ers. In de Uniform klasse zien we de Stampede, weliswaar als eerste de benedenton ronden, de hele dag alleen op grootzeil en genua varen. De Happy daarentegen toont gedurende de dag beide spi’s. Bij de benedenboei heeft dit wel spannende taferelen en een duikeling in de eindklassering tot gevolg. En dan de Mojo. Zij ronden 55 minuten later dan de Stampede voor de eerste keer de benedenboei. Daarbij op het startschip alle tijdberekeningen in diggelen gooiend. Hoe laat kan er een tweede start gepland worden? Met verbazing zien we 27 minuten later de Mojo naar de finishlijn stormen. Aan de wal wordt geconstateerd dat Gerd Jan Poortman ( bij de laatste vijf van de ABN AMRO campagne) voor instructie aan boord was en de leercurve van de Mojo steil was.

Bij de Groene klasse zijn we op het startschip getuige van een incident. Tijdens de eerste race trekt de Bolder de aandacht door een vreemd vaargedrag. Al snel wordt er in de stuurhut van de Albatros geconstateerd dat er een bemanningslid over boord ligt. Met een paar woorden weet de wedstrijdleider de bemanning van de boeienboot te activeren en binnen twee minuten wordt het bemanningslid in één beweging uit het water op de Bolder getild. Op alle fronten wordt er opgelucht adem gehaald. De Bolder gaat terug naar de haven om zich na een drie kwartier te melden voor de start van de tweede race.

Hoewel vele deelnemers de veilige haven hebben verkozen voor de woelige zee wordt er toch voor de tweede keer gestart. Bij de Tango’s gaat Triple P mooi als eerste over de lijn, behoudt deze positie en komt ook als eerste na 27 minuten bij de benedenboei. Met een wat opbouwende zee weten ze na twee rondes het start schip in extase te brengen door planerend de finishlijn te passeren.In de einduitslag worden zij kampioen.

De Stampede zet zijn overwinning voort en wordt ook in de tweede race eerste. Een knappe prestatie voor deze zeilende senioren.

Bij de Oranje klasse zeilt de Twister zijn rondje in 34 minuten en is daarmee even snel als de Stampede in de Blauwe groep. De Groene Ruiter is in deze tweede race weer heer en meester bij de Groene klasse.

Na het finishen op 14.17 uur van de Mojo kan de Albatros weer anker op.

De leermomenten van deze ijzige IJspegel:

  • De 5 meterlijn bij LLWS en aanhoudende NO-O wind geen 5 meterlijn meer is en de bovenboei dan dicht bij de branding komt te liggen
  • Deelnemende jachten procedures moeten afspreken bij man over boord. Dat in ieder geval het startschip direct via kanaal 72 moet worden verwittigd zodat er actie kan worden ondernomen in het sturen van de rescue
  • Dat een goed, adequaat en professioneel reagerende rescue van levensbelang is, onze complimenten aan de gebroeders Korving!!
  • Dat de wind niet boven de 20 knopen is geweest en dat meer dan de helft van de deelnemers is uitgevallen, zodat je misschien moet constateren dat bij temperaturen onder nul en windkracht hoger dan 20 knopen er niet meer gevaren kan worden.

In het clubhuis is het weer goed toeven, komen onder genot van een drankje de sterke verhalen los en is een ieder weer in zijn element. De IJspegel van 27 februari zit er op.

IJspegel Trophy

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: