
De op één na slechtste handicap betekent dat je de op één na traagste boot bent, op papier althans. Een mooi vooruitzicht om naar een wedstrijd als Spi Ouest France Bouygues Telecom te gaan is iets anders...
Vanwege de trainingen voor het "CRT" had ik slechts 1 keer mee gaan trainen met de "Liesl-jongens" en de rest zouden we op het water ter plaatse moeten neerzetten. Na die ene training had ik het idee dat er aan dit team nog gesleuteld moest worden om voor een top tien plaats mee te kunnen dingen, en sleuteltijd is wat we nu juist niet hadden.
Na wat huiswerk had ik een papiertje op zak waarop onze concurrentie stond: 40.7 x 2, 47.7 X 1, IMX40 x 6, IMX45 X 2, A40 X 4, Swan45 X 2, X40 X 2 en dan nog een Corby35 & 40, ne Sinergia, etc... Het zou dus niet simpel worden.
Eens ter plaatse: zijwaartse mastbend eruit halen, gaan trainen, zien welke zeilen er allemaal aan boord zijn, wat basis manoeuvres overlopen en de stromingen gaan checken.
Na het evenement: We hebben jammer genoeg geen topprestaties kunnen neerzetten vanwege het gebrek aan locale kennis, een goede tactieker en goede zeilen (wat naar't schijnt toch wel vrij essentieel is in wedstrijdzeilen?). Een 27ste, 31ste, 32ste en 18de plaats maken ons eindresultaat op een 29ste plaats.
Wat heb ik daar dan gezien in La Trinité? Een zéér gemotiveerd jong team (dat een paar mooie boothandelingen liet zien, en) dat dringend goede zeilen nodig heeft om op zulke wedstrijden aan de start te komen. Een IRC meetbrief die er genoeg van heeft en naar IMS-gehalte snakt om in een groter competitieveld (dan de 3 boten aan de Belgische Noordzee) te kunnen gaan racen (graptje Bertrand, kon het niet laten). Moana die scherp uit de hoek kwam. En ten slotte nog dit, dat als er een helikopter naast een boot komt filmen, dat niet enkel is omdat ze goed aan't zeilen zijn, maar dat ook kan zijn omdat er een werplijn van 20m met een geel zakje achter de boot hangt dat verdacht veel op een, éh..., eendje lijkt (en de bemanning maar extra hiken...).
foto: LIESL team