Van Uden Reco Stellendam Regatta - Waarnemingen vanaf het startschip

Met een nieuw vrij onervaren team, voornamelijk bestaand uit leden van de WSV Stellendam aangevuld met een paar experts, vertrekt op zaterdag 23 april het startschip de Krammer om 8.15 uur uit de Marina Stellendam. Het weer oogt geweldig. Voor een mooie baan op het Haringvliet staat de wind in een fantastische richting. Een beetje zuidelijker dan oost geeft de mogelijkheid een goed kruisrak voor inner en outerloop neer te leggen.

De bovenboei komt op 100 graden op een afstand van 1,2 nm en om 10.15 uur gaat de SW klasse voor een oostelijke baan van 20 mijl van start. Om 10.30 volgt het waarschuwingsein van de IMS 1 klasse ( Tango klasse). Zij gaan voor twee rondes naar de outerloop. De wind meting is M. In de laatste minuut voor de start ligt de Fanion het dichtst bij de pinend en komt vlak voor de start de J-Rover flink op zetten. Bij de start gaat er op de Krammer een licht gejuich op als de vloot mooi verdeeld over de lijn in het startschot over de startlijn vertrekt. De kop is eraf.

Bij de start van de Uniform klasse vaart de Villa First (oranje) een halve minuut voor de start nog over de lijn. Ze worden weggejaagd. Bij de start liggen Woeste Willem en de Solex bij de pin end en vertrekken als eersten van de groep naar de bovenboei en als laatste gaat de Dexels die we vlak voor de Whikey klasse zien vertrekken. De wind scharrelt redelijk rond de 100 graden en het startschip maakt zich op voor de start van de Whiskey klasse. Daar gaat de Max Fun van Walter Geurts samen met de Happy Hour van Tackenberg als eersten over de lijn. Alle klassen voor de outerloop zijn onderweg. De innerloop is nu aan de beurt.

De Bravo klasse ( zwart) maakt zich op door langs de lijn te varen en vertrekt mooi verdeeld over de lijn voor een rondje innerloop om daarna de outerloop te varen en te gaan finishen. De IMS klasse passeert ondertussen boei 2 en komt met spinaker in de outerloop naar beneden.. Uit de ooghoeken zien we de Checkmate het veld aan voeren. De Delfste jongens van Van Uden moeten nog wat wennen aan het water en varen vrij achteraan.

Het is nog 1 minuut voor de start van de Romeo klasse. De Titan valt op met zijn paarse kleur en zijn positie. Zij liggen het meest vooraan als het laatste startschot valt voor de eerste race van de Van Uden-Reco-Stellendam Regatta.

Op het finishschip maken ze zich op om de eersten uit de IMS 1 klasse te finishen. Om 11.41 finisht de Checkmate en heeft de wedstrijd in deze klasse 1 uur en 6 minuten geduurd gevolgd door de Foxy en Xipho. Deze laatste komt als derde in tijd over de lijn maar moet vanwege zijn handicap toch velen voor laten gaan en eindigt in gecorrigeerde tijd als 15e.

De IMS 2 klasse en X-99 finishen rond 11.51. In de IMS 2 klasse zitten de Xanadou en de Sunshine elkaar aardig in het vaarwater waarbij de Xanadou wint en eindigt in de X 99 klasse de Solex als eerste.

In de ORC 1 klasse finisht de Argenout als 1e in gezeilde tijd. Winnaar wordt echter de Max Solution . In de ORC 2 klasse finisht de Elixer om 11.59 uur en heeft er een zeiltijd van 1 uur en 9 minuten op zitten. Als tweede finisht de Figaro JPH maar moet in gecorrigeerde tijd het Geintje voor laten gaan. De ORC 2-3 zet Titan de snelste tijd neer, maar gaat Voor de Bakker met de eer strijken. In de eenheidsklassen worden de kaarten geschud en zien we bij de First 31.7 de Villa First als 1e over de lijn komen, bij de X 79 de Strax en bij de J22 de Broach Bont en Blauw. Villa First blijft de First 31.7 aanvoeren.

Ondertussen is het Startschip begonnen met de start van de tweede race. De wind dwarrelt wat en blijft gemiddeld rond de M hangen. De benedenboei van de outerloop wordt nog wat aangepast om het rak iets beter in de wind te krijgen en om 12.15 gaat de IMS 1 klasse weer mooi van start. Ze hebben er zin in want wederom geen oneffenheden bij de start. Bij de Uniform klasse is de Xanadu wat te gretig en gaat te vroeg over de lijn. De Sunshine maakt daar gebruik van en vliegt als eerste van het veld richting bovenboei. De volgende klassen gaan keurig weg en alleen de JOD 24 van S.Kwast gaat bij de Romeo klasse te vroeg en wordt terug gefloten. Het duurt even voordat zij reageren, maar komen dan toch terug en gaat ook deze race zonder OCS van start.

Bij de outerloop zien we de boten over verschillende boegen naar beneden spinakkeren. De Xipho gaat voorop gevolgd door de Audi en Checkmate. De Sunshine voert het IMS 2 veld aan. Bij de ORC 2 gaat Elixer voorop en bij 3-4 vaart de Titan flink vooraan. Aan het einde van de race gaat de wind er wat uit. Voor de Romeo klasse wordt besloten de de L te hangen voor de overige klassen blijft de M van kracht. De volgende start van de IMS 1 klassen worden voorbereid.

De derde start van de Tango klasse verloopt minder vlekkeloos dan de eerste twee. De wind is er wat uit en de L hangt. De Phoenix kan zich het minst beheersen en trekt het veld met zich mee. Dit resulteert in een X voor de Phoenix, de Delfte Studenten met de Van Uden en de Xipho. De eerste twee komen terug, alleen de Xipho dendert door, luistert marifoon niet uit en gaat zo met een OCS aan den broek naar de bovenboei. De overige klassen vertrekken zonder incident.

De wind neemt verder af en op het startschip wordt de afkort procedure door genomen. De lengte van de outerloop is inmiddels aangepast door boei 3 0,2 nm naar boven en het finishschip 0,3 nm naar beneden te verplaatsen.Tenslotte gaat de Krammer bij boei 1 voor anker om de Romeoklasse bij de tweede passage van boei 1 af te korten. Bij het finishschip wordt er ook volop gefinisht en gaat de vloot na het finishen van de Rince Wind terug naar de haven. De eerste dag zit erop.

Op zondag staat er weinig wind als het wedstrijdcomite het Haringvliet op vaart. De Krammer gaat weer voor anker op 1 mijl oost van de havenmond. De afstand naar de bovenboei wordt 0,9 nm en richting is in eerste instantie 100 graden. De wind houdt van wapperen en krimpt nog iets. De bovenboei gaat naar 95 graden en daar blijft zij liggen voor de eerste race.

Om 9.45 uur gaat de SW klasse van start voor de oostelijke baan van 13 mijl. De Tango klasse komt om 10.05 aan de beurt. Tijdens de start ligt de Audi vrij vooraan, wordt de Bolide van Bol, die niet in dit startveld thuis hoort, waargenomen, gaat de Fanion te vroeg en krijgt een X. Ze liggen helemaal voor het veld en moeten vrij zeilen om terug te komen. Tenslotte gaat de IMS 1 klasse zonder OCS naar boven. Bij de Uniform klasse vaart de Sunshine vlak voor de start het gaatje bij de Krammer dicht en wordt de Ondeugd gedwongen een rondje te varen om aanvaring met het startschip te voorkomen. Bij de Whiskey klasse heeft de Argenout alle ruimte op de startlijn en draait nog eens een rondje. Bij de start komt de Max Solution op volle snelheid vanachter het startschip en gaat als eerste over de lijn. Op het startschip blijkt het ook "the day after the nigt before" te zijn want het duurt even voor er ontdekt wordt dat er een verkeerde vlag hangt. De procedure wordt afgebroken en met de Bravo vlag wordt de startprocedure met een vertraging van 6 minuten vervolgd. De Shiran gaat bij de start om 10.26 uur als eerste over de lijn. Bij de Romeo klasse zoeken de drie J22’s elkaar op maar gaat Voor de Bakker als eerste over de lijn.

In deze race wordt de Foxy weer 1 in zijn klasse, eindigt de Sunshine voor de Soeticheyt, komt de Argenout zowel in gezeilde als gecorrigeerde tijd als eerste van de ORC 1 te voorschijn. Bij de ORC 2 blijft de Elixer heer en meester en maakt de Voor de Bakker gebruik van zijn mooie start en blijft het ORC 3-4 veld aan voeren. Bij de X-79 is de Max van Ritsma 1, wint de Gizmo bij de J22 en laat de Solex weer van zich horen bij de X99.

Om 11.35 gaat de IMS 1 weer van start. Hoewel de Delfste studenten nog laat in de loods zijn waargenomen blijkt dat geen invloed op hun prestaties te hebben. Zij vliegen in het startschot op volle snelheid over de startlijn en peren hem, alle grote jongens achter zich latend,naar de bovenboei. Bij de IMS 2 klasse trekt de Sunshine het veld over de lijn en wordt de eerste general van het evenement gegeven. De pinend wordt weer eens verlegd en de India wordt erin geknoopt. Bij de tweede startpoging wordt de Bolide van Bol gedwongen te loeven maar kan nog net voor ze over de lijn gaan terug vallen en zo start het veld correct weg voor de 5e race in de Van Uden-Reco-Stellendam Regatta. De Whiskey klasse behaagt het startschip door er een mooie start van te maken en vertrekt zonder problemen.

Ondertussen is het IMS 1 veld naar beneden aan het varen en zien we de Delftse Van Uden de Audi inhalen en als eerste boei 3 bereiken. De wangen van sponsor Henk gloeien ervan en hij vergeet bord 1 te vervangen voor 2. De zeilers letten wel op en zo komt alles toch nog goed. De start van de Bravo klasse is om 12.15 uur. Tijdens de laatste minuut is er veel kabaal tussen de Beau Bateau en de Overruled die een bijna botsing hebben. De Danish Blue en Elixer liggen over de lijn. Elixer valt nog op tijd terug, maar Danish Blue blijft hangen en krijgt een X vlag. Zij dippen en de X vlag gaat neer. Tot verbazing van het contrastart schip, de P vlag hing, gaan zij daarna nog een keertje rond de pin end en starten achter de rest van het veld aan. Bij de Romeo klasse is het wachten op de Rince Wind en gaat om 12.25 de klassenvlag voor de ORC 3-4, J22,en X79 neer.

Bij de finish komt bij IMS 1 de Xipho weer als eerste over de lijn, de Audi als tweede en de Mum 30 van de Van Uden als derde in gezeilde tijd over de lijn. In gecorrigeerde tijd wordt de Audi 1. De studenten presenteren zich trots bij hun sponsor, waarbij moet worden opgemerkt dat een korte broek misschien ook in het sponsorbudget moet worden opgenomen. Bij de ORC 1 klasse wint de Max Solution in gezeilde tijd, maar moet de Blue Chip in gecorrigeerde tijd voor laten gaan.

De wind neemt weer toe. De L wordt vervangen door de M en om 13.05 wordt voor de IMS 1 klasse het waarschuwingssein gehesen. In de laatste minuut trekt de Fanino samen met de Stortemelk en de Wiper One het veld over de startlijn. Er komt een general recall en de India gaat erin. Er komt daarna een mooie start en om 13.20 uur zijn alle boten van IMS 1 weer op weg.

Om 13.35 is de start van de Uniform klasse. De Sunshine rukt op. De Bolide van Bol loeft Woeste Willem van van Steensel met veel verbaal geweld over de startlijn. De Bolide gaat in zijn fanatisme mee over de lijn en veroorzaakt samen met Woeste Willem een te vroege start. Woeste Willem komt terug, de Bolide gaat door en krijgt een OCS. Bij de ORC 1 klasse gaat om 13.40 de Argenaut te vroeg en komt terug. Helaas krimpt de wind dan enorm. Dat betekent een verbouwing van de baan en de Bravo en Romeo klasse worden niet meer weggestart. Zij mogen naar huis.

De wind krimpt naar het noorden en de stuurboordslag wordt de favoriete slag naar het finishschip. De Xipho trekt zich, vanwege een incident tijdens de race, na te zijn gefinisht terug uit race 6. Peter de Ridder wordt winnaar van race 6. Ab Pasman komt 55 seconden eerder over de lijn dan de Xanadu en neemt daarmee deze wedstrijd voor zijn rekening.
Bij de ORC 1 klasse finisht de Max Solution als eerste met de Max Fun van Marius van Driel op de hielen die de tweede plek opeist. De Argenaut vaart een laatste plek waarschijnlijk veroorzaakt door zijn te vroege start.

Bij de finish van de Argenaut zitten de wedstrijden erop. Alle boeien worden weer opgehaald en een ieder keert havenwaarts. Helaas is het daar wachten op de uitslagen. De wedstrijden zijn goed gelukt, maar het verwerken van de uitslagen verdient de schoonheidsprijs niet. Het is een leermoment voor volgend jaar om de perfectie na te streven en zoveel mogelijk fouten ook in uitslagen te voorkomen. We hopen echter dat de zeilers fijne zeildagen hebben gehad en dat we elkaar weer volgend jaar in goede harmonie mogen ontmoeten.

Voetnoot van de redactie:
De juiste uitslagen van de Van Uden Reco Stellendam Regatta waren bij het publiceren van dit verslag nog steeds niet toegekomen op onze redactietafel :(

foto © Niek van der Heijden - Wacon images

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: