Uit de kuip: Oostende-Ramsgate-Oostende aan boord van Liesl

Oostende-Ramsgate, IRC 1-2, 10 deelnemers. De weersvoorspellingen zijn het op de verschillende modellen eens: een winddraaiing (krimpen) naar het westen. Het vermoeden dat het een tactische wedstrijd zou worden bleek uit te komen. 30 Mijl opkruisen geblazen. En blijkbaar hebben ze allemaal het weerbericht gezien, iedereen gaat naar de linkerkant! We schieten goed uit de startblokken. We geven het ritme aan. Alegria die de winnende bemanning van de "Antigua week" voor deze gelegenheid aan boord had valt aan door als eerste een stukje naar rechts te gaan. Liesl houdt het langste de linkerkant aan en blijkt hier de juiste tactische beslissing te nemen. Het gat is geslagen. "Alea iacta est" Baracuda en Alegria komen nog flink opzetten, wat onze bemanning "wakker houdt. De wind draait nog verder door naar het zuiden waardoor de spinnakers onverwacht nog uit hun zak mogen komen. We houden berekend een kleine 3 minuten over op onze eerste belager, Marine Diffusion (First 36.7). Alegria wordt 3e. Een nieuwe cup wordt in het leven geroepen. De Michel Jonet cup, een wisseltrofee voor de eerste boot, op handicap, over alle klassen heen. Dit vinden we een mooi gebaar voor de overleden Michel die zoveel voor het zeezeilen gedaan heeft! Deze prijs gaat naar X-factor, een X-332! Proficiat!

Ramsgate-Oostende IRC 1-2, 10 deelnemers. Laag water 7u29, springtij, depth on chart 2m, Als je weet dat de LW-stand blijft, 2u voor tot 1u na LW, dan kan je problemen verwachten met een 2m40 diep stekende kiel.
Portcontrol bevestigt dit. De wedstrijd organisatie voelt zich blijkbaar schuldig en overhaalt de meeste zeilers te blijven slapen. Zij beweren immers dat er voor de Ramsgate week gebaggerd is. Hm, dat is een jaar geleden?? Niet overtuigend genoeg, sir! Hm no problem, I will ask it for you! "They dregged last week" Vooral omdat deze woorden naar drank ruikten had de Lieslploeg er geen vertrouwen in. Om 4u30 worden de wekkers gezet. De Lieslbemanning wordt wakker en vaart buiten met een overschot van 90cm…. Dat beloofd spannend te worden straks! Buiten hangend aan een boei kan de lieslbemanning terug gaan slapen. En ja hoor Alegria komt met een motor op volle toeren, ploegend door het zand naar buiten. Baracuda mist de start. Zij blijven steken in het mulle zand. Deel 1 van de wedstrijd is al gewonnen. Dit geeft ons een mentale opkikker, want 4u30 is verdorie vroeg!
We komen weer als eerste uit de startblokken. Alegria volgt weer goed! Maar de prijzen worden verdeeld aan de meet. Nog een paar keer worden we zenuwachtig. Uitwijken voor een cargo, valbreuk spi, en tot 3x toe een loskomende spiloefschoot! Met momenten staan er toch flink wat golven die ons doen surfen, Regelmatig tikt het log 14kn aan en meer... Alegria zit echt maar op enkele bootlengtes verwijderd. Vanaf de bergues wordt het weer spannend, Alegria kiest voor de linker kant en Liesl voor de rechterkant van de lay-line. 15mijl verder zullen we wel zien wie gelijk heeft gehad. De voorsprong van Liesl is vergroot tot bijna 2 minuten. Vanaf de Weststroombank komt de Liesl niet meer uit de surf, de boot komt niet meer onder de 9 knopen en dat met een heerlijk bakstagwindje van 25kn. Dit is genieten! Liesl wint de line honors én op handicap. Ook het klassement heen en terug is voor Liesl. Zeer voldaan kijken we al uit naar volgende week. Ups and downs voor Oostende! Het zal op taktiek aankomen, dat het een secondenspel gaat worden, daar zijn we nu al zeker van!
De opwarming is alvast gebeurd!
Afwezigen hadden zeker ongelijk!

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: