Zware tweede dag ABN AMRO North Sea Regatta 2005

De tweede dag van de ABN AMRO North Sea Regatta was spectaculair, maar zwaar. De straffe noordenwind hield de Lasers, FD’s en catamarans aan de wal, terwijl de overige klassen één tot twee races afwerkten. Goed geoliede teams hadden bij deze omstandigheden duidelijk een voordeel. In het heetst van de strijd sneuvelde hier en daar materiaal. In het IMS 1-veld viel een deelneemster over boord bij Stortemelk, maar de Borras pikte haar kort daarna op. Eenmaal veilig in de haven, deelde ABN AMRO haringen uit en kwamen de verhalen op gang.

MaxFun 25 - ‘Alle tijd in sturen gestopt’
Op baan D van de MaxFun 25 ging het hard bij een aanwakkerende wind tot kracht zeven. De Belg Franz Hawer van de Matsuru was de grote dagwinnaar met twee eentjes in een veld van dertien sportboten. Hawer: "We gaan ook altijd naar Spi Ouest, dus we zijn op zwaar weer voorbereid." Na een vijfde plek en een diskwalificatie op de eerste dag, is de stijging ingezet. Hawer: "We hebben ontzettend genoten. Ik heb weinig boten gezien, want ik moest alle tijd in het sturen stoppen. Er stonden enorme golven en de dalen waren dus ook diep. Vooral voor de wind was leuk. We hebben 16 knopen gehaald." Volgens de nummer drie van vorig jaar, was het vanmiddag wel op het randje van wat de lichte MaxFun’s kunnen hebben. Overall staat de Matsuru nu vierde. Nic Bol, volgens insiders de grote kanshebber op de wereldtitel in de J22, vaart voor de gelegenheid in de MaxFun 25. Bol: "Mijn J22-bemanning neemt momenteel met de Mean Machine deel aan de Grand Prix (FRA) in de Mumm 30. We hebben voor dit weekend een boot geleend, maar die is wel wat ouder. De eerste dagrace viel mee en de tweede was echt overleven. Het is wel een mooie ervaring." Dankzij een OCS van gisteren staan ze vijfde overall. De grote winnaar van gisteren, Max Solution van Walter Geurts, had vandaag minder geluk in de tweede race. Toen raakte de wagen van de overloop los in de gijp, waardoor zij zich moesten terugtrekken. Daarmee verloor Max Solution de leidende positie in het klassement aan de Hycos van Sander Jorissen. Jan-Pieter Botman staat derde met zijn Sprenger Relax Team.

J22 - Close competition
De strijd in de kop van de J22-klasse is hevig. "De eerste vier teams hebben vandaag allemaal vijf punten gevaren, dus het licht erg dicht bij elkaar", zegt Tjarco Timmermans van Team Magic Marine. De vloot telt 46 boten. "Het is de wet van de grote getallen, want je moet vechten voor je plek", aldus Timmermans. Hij voer een vierde en eerste plaats en neemt daarmee een tweede positie overall in. Timmermans: "Hoe harder, hoe beter." John den Hollander gaat met twee punten voorsprong aan de leiding van het klassement. Mageon staat drie met een serie van 7-4-2-4. Aan boord zitten Jeroen van der Velden, de klassenvoorzitter, en de wedstrijdcommissaris Ad den Hollander. Den Hollander: "Met stroom tegen waren de kruisrakken lang en de spirakken kort. Door voor de wind op planeereigenschappen te blijven varen, hebben we bootjes gepakt. We konden enorm van de golven af surfen." Van der Velden: "Het was alleen erg overleven. Je ziet niet goed meer waar je mee bezig bent." Het startschip de Aquila kwam even in de problemen toen de stuurinrichting niet werkte. De uitgerukte KNRM-boten hoefden uiteindelijk niet in actie te komen, omdat alles in de havenmonding weer functioneerde.

IMS 1 - Checkmate en Satori in duel
De IMS en ORC klassen streden vandaag om de Yeoman Challenge Trophy. Terwijl niet op alle IMS 1 - schepen de spinnaker in de top verscheen, was de Checkmate van Peter de Ridder een klasse apart. In de tweede race passeerde het team als eerste de finishlijn. De Ridder licht het succes toe: "We zijn op zeker gegaan. Niet moeilijk doen en geen dingen doen die je niet kunt." Voorafgaand aan de ABN AMRO North Sea Regatta liet De Ridder weten dat de meetbrief is aangepast aan lichte condities. De genua 1 behoort nu ook tot hun zeilenset. "Dat hebben we gedaan met het oog op het WK in Duitsland." De regerend Europees Kampioen IMS 600 gokte op weinig wind, maar kreeg het tegendeel. Bemanningslid Frans van Schellen: "We hebben net de 20 knopen niet gezien." Grootzeiltrimmer Ben Botterweg: "Het wedstrijdcomité zat eerste rang, want we kwamen surfend binnen." De competitie met de Satori van eigenaar Steven Blom blijft echter spannend. Ze hebben beide zeven punten. De Grand Soleil 45, gestuurd door Withbread-veteraan (voormalige Volvo Ocean Race) Gideon Messink, eindigde vandaag op de tweede en derde plek. "We varen al vijf jaar met elkaar en dat betaalt zich op een dag als vandaag uit. Wij kunnen gewoon blijven spinnakeren, terwijl sommige schepen dat niet meer voor elkaar krijgen." De voorspelling is dat de wind gaat afnemen. Messink: "Als het maar niet onder 4 beaufort komt, want anders zijn we wat te zwaar." De Audi, winnaar van de Yeoman Cup in 2004, brak in de tweede race de spinnakerboom. Schipper Jaap Zuiderveld: "De fotografen waren vast blij met onze Chinese gijp. We proberen nu iets te regelen voor morgen." Ook de Daikin Airco kampte met problemen. Bij hen schoot de loefschoot steeds uit de spinnakerbek, waardoor ze geen resultaten konden neerzetten. De nieuwe Swan 45 van Nico Poons trok zich eveneens terug uit de strijd om schade te voorkomen. De Foxy van Sander Vos staat met 21 punten derde overall, zonder de offshore races meegerekend.

Hoewel de catamarans op het strand bleven, zat de sfeer er toch in. Bij paviljoen Brunotti genoten de zeilers van de happy hour. Het televisiescherm bracht overdag smaakmakende zeilbeelden en ook daar deelde ABN AMRO haring uit.

Voor de volledige resultaten, surf naar

North Sea Regatta Results 2005

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments