
In het weekend van 14-15 mei had in Oostende het tweede luik van de Ostend Regatta plaats. Het eerste deel van dit zeilgebeuren was de Oostende-Ramsgate van de week ervoor. Beide Oostendse clubs, RYCO en RNSYC, stonden weer in voor de organisatie van het geheel.
Bedoeling was om zaterdag een 3-tal indewindse banen (de Oostendebank Races) te varen, en op zondag de traditionele driehoeksbaan (de Stroombankrace). De weergoden waren de organisatie niet echt genegen: een dikke 6 Bft verhinderde de boeienleggers op zaterdag om de wedstrijdbaan uit te leggen, maar ook verschillende eigenaars hadden geen zin in kamikaze-toestanden.
Het duurde even voor de organisatie bezweek onder de druk van de zeilers, om vooralsnog een klassiek parcours rond-de-boeien uit te tekenen. De Oostendebank Race was er niet minder boeiend om. Het was voor de vrijwilligers op het startschip een hele heksentoer om een aanvaardbare startlijn te leggen voor Mariakerke. Na wat wachten werd er dan toch gestart: de Binnenstroombank-boei was het indewinds merkteken, vervolgens ging het via de Buitenstroombank lekker voor de wind surfend naar de Zuidstroombank, aan snelheden met continu dubbele digits. Daarna was het aan de zeilers om tegen wind en stroom terug te zeilen naar de finish.
ALEGRIA bij de grote schepen, GARCE bij IRC 3-4 en wie anders dan CAPELLA bij de kleine schepen waren de klassewinnaars. Er viel, op een paar kleinigheden, geen materiele schade te bekennen bij het tiental jachten dat het er toch op waagde om aan de wedstrijd te beginnen. Het was alleszins een goede trainingsronde. Nat en koud.
Op zondag was niet enkel de wind afgenomen naar 3-4 NNO, er waren ook beduidend meer boten op het appèl, waaronder de prachtige nieuwe NRJ BALL, een X-37 van kersverse opa Roland (langs deze weg ook proficiat van Clubracer, Roland!). Ongetwijfeld had hij, zoals meer deelnemers, de oorspronkelijke lange banen verkozen om wat in de stemming te geraken. Maar de wedstrijdleiders besloten om het oorspronkelijke driehoeksparkoers in te korten om dan toch meerdere reeksen te kunnen varen.
Zowel in IRC 1-2 als IRC 5-6 was er een felle strijd tussen respectievelijk LIESL-ING BANK en ALEGRIA en CAPELLA en JAMES, de fel aangepaste J-24 van Luc Maes, die bewijst dat hij ook op het water architect is. In de middenklasse werd er slag geleverd tussen de 3 Bénéteau’s: GARCE (31.7), JAVELIN (B-25) en MR. SANDMAN (31.7), met een J-80 en de Jeanneau 35 DIABOLIC als outsiders.
In de tweede reeks op zondag nam MR. SANDMAN een perfecte stuurboordstart, dankzij dewelke ze het hele eerste kruisrak aan de kop zeilde, tot de spi voor problemen zorgde na de bovenwindse boei. De J-80 VIL COYOTE, die wat risico’s nam aan de veel te korte aankomstlijn, bleef in het ankertouw steken en kwam niet meer aan. In het gewoel om het comitéschip JEAN en de J-80 uit elkaar te houden, werd wel de meevarende rescue-RIB beschadigd.
Aan het einde van de tweede manche gebeurde er iets vreemds: de al aangekomen klasse 3-4 boten zeilden meteen naar de haven. Ook enkele snelle klasse 5-6 boten volgden hun voorbeeld. Niemand had door dat er nog een reeks ging volgen… De wedstrijdleiding kon door het geharrewar met de J-80 en de rescue-boot ook geen ‘gentlemen’s warning’ geven aan de boten die terugvoeren, wat in principe toch leuker was geweest, maar ook weer niet strikt noodzakelijk. De deelnemers hadden maar beter naar de vlaggen op de aankomstboot moeten kijken... Voor klasse 3-4 betekende dat een DNS voor alle deelnemers, bij de klasse 5-6 boten startten de snelste schepen niet meer, waardoor ouwe trouwe RACKHAM op een diefje de zege kon grijpen. Of hoe een sluwe vos steeds aan zijn kippen geraakt...
Het slechte weer is zeker één van de redenen van de relatief magere opkomst voor dit eerste evenement van het Noordzee Kampioenschap. Ook het feit dat er nog een aantal boten in Bretagne zeilden moet meegespeeld hebben. In de kleine klasse zeilde er maar één halftonner mee: vorig jaar waren we anders gewoon… Staan alle andere halftonners nog op het droge?
Afspraak op 25 en 26 juni in Zeebrugge voor de Lightvessel Races. De RBSC valt dit jaar ook de eer te beurt om het Open BK IRC van 2005 te organiseren.
Oostendebank Race
IRC 1-2: 1. ALEGRIA (GS 40) 2. LIESL-ING BANK (First 40.7) 3. JULIETTE (J 109)
IRC 3-4: 1. GARCE 2. DIABOLIC 3. MR SANDMAN
IRC 5-6: 1. CAPELLA 2. NOORDWIND 3. EMILIO
Stroombank Race
IRC 1-2: 1. LIESL-ING BANK 2. ALEGRIA 3. MAD MUMM
IRC 3-4: 1. GARCE 2. JAVELIN 3. MR SANDMAN
IRC 5-6: 1. RACKHAM 2. JAMES 3. CAPELLA