ROLEX TRANSATLANTIC CHALLENGE - Spelen in de tuin der groten

  • Author: entityone
    Date: ma, 23/05/2005 - 12:52

De Rolex Transatlantic Challenge is een zeilwedstrijd georganiseerd door de poepsjieke New York Yacht Club (met steun van de Britse Royal Yacht Squadron) op het gekende parcours van het transatlantische snelheidsrecord voor zeiljachten. De wedstrijd vertrekt bij het beroemde Ambrose Lighthouse bij New York en eindigt aan de Lizard Point in Engeland. Daar aangekomen breien de boten er nog een tweede wedstrijdje aan tot aan de Needles.

Speciaal aan deze wedstrijd is dat enkel de supermaxi’s mogen meedoen: als jouw boot niet tussen de 21,3 en 76m lang is, dan mag je nog wel naar de start komen kijken. Meer niet.

De deelnemers zijn ingedeeld in 3 klassen: de Grand Prix boten (met MARI CHA 4, de nagelnieuwe MAXIMUS en de CARRERA), de Performance Cruisers (met o.a. TIARA, DRUMBEAT en LEOPARD) en tenslotte de schepen die uitkomen in de Classics-groep (met o.m. de STAD AMSTERDAM, NORDWIND en MARIELLA).

Dit jaar herdenkt de organisatie dat exact 100 jaar geleden de wereldberoemde schoener ATLANTIC met Charlie Barr aan het roer een nieuw record vestigde in deze wedstrijd, die toen nog de Kaiser’s Cup werd geheten (genoemd naar de Duitse keizer en zeilfreak avant-la-lettre Wilhelm de zoveelste). De kleine Amerikaan stuurde de ATLANTIC in 12d 4u 1m en 19 seconden over de Atlantische Oceaan en klopte daarmee een heel pak grotere tegenstanders, o.m. het jacht van de Duitse keizer himself, de METEOR. Het duurde tot in 1980 voordat dit record verbeterd werd. De Franse zeilheld Eric Tabarly zeilde in dat jaar met zijn draagvleugel-trimaran PAUL RICARD in 10 dagen terug naar Frankrijk. Tabarly zeilde toen wel niet in wedstrijd, zodat het wedstrijdrecord nog steeds op naam van Charlie Barr en de ATLANTIC staat.

De favorieten zijn er klaar voor.

Eigenlijk hadden ze vrijdag al moeten vertrekken, maar een plots uit het niets opduikende felle storm strooide roet in het eten: de organisatie vond het niet wijs om de deelnemers enkele uren na de start al tegen 45-50 knopen wind te laten opboksen en besloot de start uit te stellen. De meeste eigenaars waren wel bereid om te vertrekken, maar juichten de beslissing van de wedstrijdleiding wel toe.

De 43 meter lange MARI CHA 4 -racefavoriet van velen- wordt in deze wedstrijd geschipperd door Nieuw-Zeelander Mike Sanderson: hij en zijn team hebben maar één doel: als eerste over de finish bij de Lizard Point, en liefst in een nieuw wedstrijdrecord. MARI CHA 4 is met 6d 17u 52m en 39 seconden de huidige recordhouder over de Atlantische oversteek, maar aan boord denken ze niet dat ze die tijd kunnen evenaren: in 2003 konden ze hun startmoment uitkiezen, nu niet.

In 2003 tijdens dezelfde recordoversteek vestigde de MARI CHA 4 ook een nieuw 24-uurs record met 525,7 afgelegde mijlen. Enkele weken geleden snoepte de Spaanse VOR-70 TELEFONICA MOVISTAR haar dat record af: op weg van Nieuw-Zeeland naar het Braziliaanse Rio legde ze in één etmaal 530,19 zeemijlen af. "Dat record gaan we wel proberen terug te pakken," zegt Mike Sanderson, in zijn vrije tijd ook aan de slag op de VOR-70 ABN AMRO.

De MARI CHA 4 kan in deze wedstrijd rekenen op enige concurrentie: de nieuwe MAXIMUS, een 100-voets maxi die pas in februari in Nieuw-Zeeland van stapel liep. Dit machientje is uitgerust met een vleugelmast én een intrekbare kantelkiel. Zij werd speciaal gebouwd met het oog op de volgende Sydney-Hobartrace: de twee eigenaars van de MAXIMUS willen die absoluut winnen, en beschouwen deze race dan ook als een ‘erg goede voorbereiding’.

De wedstrijd start vandaag zondag om 14u10 plaatselijke tijd.

foto © Daniel Forster / Rolex

http://nyyc.org
www.transatlanticchallenge.org

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: