FARADAY MILL OSTAR 2005 start op zondag 29 mei

  • Author: entityone
    Date: di, 24/05/2005 - 14:28

In 1960 had Blondie Hasler een lumineus idee: een transatlantische wedstrijd voor zeiljachten. Zijn idee kende een overweldigend succes: meer dan 50 schippers deelden de organisator mee dat ze wilden meedoen. Uiteindelijk verschenen slechts 5 schepen aan de startlijn, maar de toon was gezet.

In die tijd was oceaanzeilen nog écht avontuur: zelfstuurinrichtingen waren nog iets nieuws en de exemplaren die verkrijgbaar waren, stonden nog niet echt op punt. Rolfokken bestonden nog helemaal niet, en spinnakers werden enkel gezet bij daglicht, als de omstandigheden niet al te moeilijk waren. Zeilers navigeerden ‘op gegist bestek’ met sextant (dat zou u ze nu eens moeten vragen…). Enfin, lang geleden dus.

De Transat van meneer Hasler is in de loop der jaren uitgegroeid tot één van de meest gemediatiseerde zeilraces: de komst van de Franse Open 60-trimarans is daar niet vreemd aan. Tot voor kort mochten alle schepen van langer dan 30 voet inschrijven voor de wedstrijd, maar voor de laatste wedstrijd van 2004 besliste de organisator, het evenementenbureau van Mark Turner (die ook Ellen MacArthur onder zijn hoede heeft), dat enkel 50 en 60-voeters mee mochten doen, anders werd het hem te groot.

De ‘kleintjes’ voelden zich erg beledigd: de enige grote transatlantische zeilwedstrijd die openstond voor de kleine amateurs weerde nu de mensen die de wedstrijd groot hadden gemaakt. En ze besloten prompt om een nieuwe wedstrijd te organiseren, ééntje waar de grote trimarans en monohulls niet aan mochten meedoen. Ze vonden een sponsor en de wedstrijd heet nu voluit Faraday Mill Original Singlehanded TransAtlantic Race. Sinds de opening van het inschrijfloket loopt het storm: 27 monohulls en 8 multi’s verschijnen zondag in het Britse Plymouth aan de start.

Zo ligt er een hele vloot Open 40’ers in Plymouth, waaronder onze landgenoten Ronny Nollet en Michel Kleinjans, die gezien hun ruime ervaring beiden tot de grote kanshebbers gerekend worden. De LA PROMESSE en de ROARING FORTY zijn klaar voor de reis en liggen sinds een weekje in Plymouth. De boot van Ronny Nollet, klassewinnaar in de wedstrijd van 2000, kreeg een mooie high-tech rolfok, op de ROARING FORTY prijkt ondermeer een nieuw Wittevrongel-grootzeil.

Beide Belgen krijgen in deze wedstrijd te maken met een nieuwe generatie Open 40’s uit Frankrijk. Franse zeilers zien brood in deze klasse, stampten een eigen klasse-organisatie uit de grond en stelden regels op waaraan de nieuwe Open 40-schepen moesten voldoen. Met één pennentrek werden beide Belgische schepen uit de klasse geweerd, wegens niet conform (want er mag geen koolstof in de romp zitten). De nieuwe Franse schepen zijn ook ruim een halve ton zwaarder dan de oude generatie.

Twee nagelnieuwe Pogo Class 40’s worden gezeild door Patrice Carpentier, een Vendée Globe veteraan, en Michel Mirabel. Pierre-Yves Chatelain probeert het met een nog recentere Jumbo Class 40. Op de Noordatlantische route zouden deze drie schepen, nog in volle ontwikkeling en weinig getest, wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan. Voor alle drie is deze OSTAR immers de eerste test.

Bij de multihulls zou de zege logischerwijze weggelegd moeten zijn voor de Française Anne Caseneuve en haar erg snelle 50-voets ACANTHE INGENIERIE. Moest zij uitvallen wegens pech, dan is het oppassen voor Fransman Etienne Giroire, die met zijn 40-voets UP MY SLEEVE in 1992 al voor een opgemerkt resultaat zorgde door als 7de boot overall binnen te lopen en met een tijd van 16d 6u 19m een nieuw record vestigde dat nog steeds stand houdt.

www.faradaymillostar2005.co.uk
www.michelkleinjans.be

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: