CALAIS ROUND BRITAIN RACE telt al drie uitvallers

Maandagochtend loopt het mailtje van de eerste opgever binnen op het wedstrijdsecretariaat: de PINDAR ALPHAGRAPHICS laat weten dat ze koers zet naar Wight. Een aangeslagen schipper Emma Richards vertelt later dat de veelgebruikte solent-fok total-loss scheurde, en nog erger: tijdens het binnenhalen van het zeil trokken ze de pad-eye waaraan de halshoek van het zeil bevestigd is, uit het dek. Hierdoor konden ze geen voorzeil meer zetten. Game over.

Dinsdagochtend

Op de ARTECH-CAEN LA MER gooit schipper JeanBaptiste Dejeanty de handdoek in de ring: hij kan het zich niet veroorloven om teveel schade op te lopen, en verkiest terug te keren naar Caen om erger te voorkomen. Er zijn al verschillende kleine tekortkomingen aan het licht gekomen, en de schipper vindt het voor zijn bemanning en de low-budget boot beter om ermee op te houden.

Het moet gezegd: de wind laat de zeilers niet los. Sinds de start zondagmiddag blaast een koude en harde zuidwestenwind de kopjes van de golven op de zuidelijke Noordzee. Er staat een moeilijke zee waar de brede platte rompen van de Open 60-voeters het knap lastig mee hebben. Maandag nog speelden de Britten op de ECOVER hun troefkaart uit en profiteerden maximaal van de lokale kennis om een gunstigere stroom (en een vlakkere zee) te zoeken onder de Britse kust, wat hen tijdelijk op de eerste plaats bracht. Bij het ronden van de Scilly-eilanden noteerde de SILL&VEOLIA 46 knopen wind.

In de loop van dinsdag, bij het aanzeilen van de Fastnet Rock en de zuidwestelijke punt van Ierland, werd de ECOVER -reachen in zware wind is niet bepaald haar sterkste punt- eerst voorbijgestoken door de SILL & VEOLIA, en later nog door de BONDUELLE.

Dinsdagnamiddag

De CHEMINEES POUJOULAT van Zwitserse Bretoen Bernard Stamm raakt bij 30-40 knopen hoog aan de wind een niet-geïdentificeerd drijvend voorwerp. Het steekzwaard dat verlijeren belemmerd op deze boot vangt de klap eerst op, maar breekt dan af. Bernard Stamm krijgt de boot niet meer aan de wind, en besluit koers te zetten naar Brest. Spijtig voor het hele team dat in recordtijd en met beperkte middelen het wrak van The Transat omtoverde tot zeewaardig wedstrijdschip.

Op de VIRBAC-PAPREC ontploft de solent-fok. Jean-Pierre Dick zet door, en hijst een kleinere werkfok, die hem echter een paar knopen snelheid kost. Hij heeft nu een ‘gat’ in zijn zeilgarderobe en moet van grote genua meteen naar kleine werkfok.

Woensdagochtend

De vier overgebleven schepen laten nu stilaan Ierland achter zich. De zee is gekalmeerd, en ook de wind doet het wat kalmer aan. De vier open 60’s varen nu met ruime wind in rechte lijn naar de Hebriden. De 3 leiders hadden elkaar deze nacht voortdurend in het vizier: slechts 2,2 mijl scheiden nummer 1 SILL & VEOLIA van nummer 3 in de stand, de ECOVER. De de situatie verschilt van uur tot uur, en de VIRBAC-PAPREC sluipt dankzij een ietsje meer wind elk uur dichterbij. Ze ligt op 22 mijl van de leiders.

foto © Photo Gilles Martin-Raget

Calais Round Britain Race website

Labels

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: