Winddraaing bepalend voor snelle Vuurschepenrace

De winddraaiing in de vroege ochtend van 4 mei bleek bepalend voor de 60ste Vuurschepenrace, de eerste uit de serie wedstrijden van de ABN AMRO North Sea Regatta 2005. Rond 4.00 uur draaide de wind naar het noordwesten. Het moment van de overstag om te profiteren van deze shift, was het verschil tussen winnen en verliezen. In de IMS 1 ging de overwinning naar de Borras, een Grand Soleil 45 van Janny van der Horst. Twister, een First 42S7 van Bas Meijer, won in de ORC 1 en JPH, een Beneteau Figaro van Jeroen Kop, in de ORC 2 tot en met 4. Ondanks de snelle overtocht, was het wel koud en nat.

Top vier gevecht
In de top ging het hard. Om 10.24 uur passeerde Shambok, een Amerikaanse OD 48 van Jens Kühne, al als eerste de finishlijn voor de kust van Harwich. Slechts vier minuten later volgde de Swan 45 ‘Bellerose Duvel’ van Patrick van Heurck, met aan boord de bekende Whitbread veteraan tacticus Peter Tans. Ondertussen verbeet navigator/tacticus Hans Horrevoet zich aan boord van de Charisma, een identieke Swan 45 van Nico Poons. Dankzij de winddraaiing kwam Charisma in een ongunstige positie en zag het team de opgebouwde voorsprong verdwijnen en kwam als derde binnen. Ook de vierde binnenkomer Satori, een Grand Soleil van Steven Blom en Gideon Messink, ondervond nadelige gevolgen van de shift. Bemanningslid Gert van der Heijden: "We zijn niet goed genoeg naar de kust gevaren. Daar kwam de wind het eerst, terwijl wij al eerder overstag waren gegaan en er dus later van konden profiteren."

‘Admiraal varen’
'Het was eigenlijk een beetje admiraal varen', zei Koen Smits. Hij vaart voor de gelegenheid mee aan boord van de Foxy, een IMX 40 van Sander Vos, die in de IMS 1 derde overall werd. "Na de bovenboei voor Scheveningen zijn we tijdens de overtocht maar één keer overstag gegaan en die manoeuvre was wel allesbeslissend. We hebben gewacht totdat de winddraaiing echt doorzette, dus we hebben geen risico’s genomen. Verder was het zaak om zo hard mogelijk te blijven gaan, want we voeren achter elkaar aan." De Daikin Airco, een Sinergia 40 van Frans van der Heijden, eindigde op de tweede plaats overall.

Rustdag
Alle schepen bereikten na de 110 koude zeemijlen veilig de haven van Woolverstone Marina. Daar genieten de zeilers vandaag van een rustdag, die door veel teams wordt benut voor kleine reparaties aan de boot. Later op de middag volgt de prijsuitreiking. De weersvoorspellingen voor de 180 mijl lange North Sea Race terug naar Scheveningen, zijn ongeveer identiek aan de omstandigheden van vorig jaar. Dat betekent dus veel wind en kou. Koen Smits optimistisch: "Maar gelukkig kan dan de spinnaker op en kunnen we meer koersen varen." Naar verwachting zullen de eerste schepen zaterdagmiddag finishen.

op drie uitslagen:

IMS 1
1. Borras - Janny van der Horst
2. Daikin Airco - Frans van der Heijden
3. Foxy - Sander Vos

ORC 1
1. Twister - Bas Meijer
2. Antares - Frans Winterswijk
3. Sjambok - Jens Kühne

ORC 2-3-4
1. JPH - Jeroen Kop
2. Happy - John van der Starre
3. JimJams - P.H. van der Pol

Foto: Frans Sluyters en Max Behrend overhandigen de IMS overal prijs aan Janny van der Horst

North Sea Regatta Results 2005

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments