Uit de kuip: Team Pandion wint North Sea Race 2005

Vandaag is Team Pandion (First 40.7) om precies 15.00 uur over de finishlijn van de North Sea Race gevlogen. Na een rustdag in Harwich, mochten we vrijdag vroeg opstaan (UK-time vroeg opstaan is nog erger dan NL-time vroeg opstaan, aangezien ze daar een uur eerder leven…) en na het ontbijt de haven uit crossen op de brommer. Stemming aanboord: 6,5

Onze eerste start is grandioos, vrije wind en bij het schip. Helaas volgt een general recall. De tweede start is minder, onder een Swan 45 welke wij zowel met hoogte als snelheid niet bijhouden. Weg tacken is de enige optie. Bij de bovenboei aangekomen zetten we de spi en gaan we achter de Weerga aan. Ondertussen wordt de wind al wat afgenomen. Stemming aanboord: 6

Wanneer we het Cork Sand Yacht Beacon ronden is de wind terug gezakt tot 13 knopen en is het zonnetje goed doorgekomen. We kunnen de Daikin (welke haar grootzeil aan het repareren is), Yacht Vision en Borras goed bijhouden en liggen midden in het IMS1 / IRC1 veld. Na de Sunk gaan we enig reachend naar de Longsand Head Buoy. Hierbij moeten we kiezen, gaan we net als de de Daikin en Borras over stuurboord door en proberen we eerder de wind te krijgen welke zich over stuurboord lijkt op te bouwen of kiezen we net als Harry Amsterdam voor de bakboord kant van het veld. We gaan voor de SB-kant, en komen uiteindelijk bij de South Galloper tegelijk met de andere schepen aan. Wanneer we de boei ronden komt de spi niet meer naar beneden. Wederom een probleem met de val, en wederom ben ik de gelukkige die naar boven kan om de spi te spyken. Deze keer zonder regen en overdag wat het geheel een stukje aangenamer maakt. Wanneer ik weer beneden ben en de spi opgeruimd is liggen we ruim vijfhonderd meter achter de kopgroep waar we samen mee rond de Galloper gingen. Ondertussen is de wind aan het bouwen naar 15 knopen en gaan we met de Heavy 3DL genua ontzettend hard en hoog richting onze concurrenten. Stemming aanboord: 4,5

Wanneer we de North Shipwash ronden zit de Phoenix ons weer op de hielen, met enkele bootlengtes verschil. Voor ons zien we enkele spi’s omhoog gaan, sommige blijven staan (Code-0?) andere vallen continu weg. We maken alles klaar voor een hoist en wanneer de wind nog 4 extra graden draait kan eindelijk ook onze S4 omhoog, en met succes want we lopen een stuk harder. Ondertussen begint het te schemeren en ziet het er naar uit dat we een zware spi-nacht gaan krijgen. In de railing wordt al hikende geprobeerd te rusten / slapen. Het wordt nu echt donker, ook koelt het hard af. Wat alles een stuk leuker maakt is dat we de eerste "lampjes" in halen. Stemming: 6+

Aanboord hebben we collectief het stuk tussen 2 en 4 uur ’s nachts uitgeroepen als meest zware deel van de nacht. Wanneer het op dat moment dan ook nog eens ontzettend gaat regenen en de temperatuur zakt tot 6-8 graden begint alles toch redelijk ellendig te voelen. Zeilpak wordt nat, zelfs mijn goretex weigert dienst! Gelukkig maakt een bus Pringles dan heel erg veel goed (jammer dat deze units het dek spek glad maken…). Ondanks de kou en regen wordt de hele nacht door het hele team to the max gepusht, iedereen hiked of trimt. We ronden de Smith Knoll vlak achter de Foxy, Weerga en Daikin. Stemming: 8

Om vijf uur wordt het weer licht en we zien de spi van de Foxy, Daikin en Weerga een kleine mijl voor ons liggen. Shit! Dat hadden we zeker niet verwacht, wel zijn we erg uitgelopen op de Phoenix. Spi peel naar de S2. Stemming: 3

Na een paar uur achter de kopgroep aan te zeilen valt de wind bij ons totaal weg, de lucht wordt donker… Komt onze 20 knopen wind dan toch? Achter ons wordt het water zwart. Spi Peel! De S2 is veel te licht voor de wind die we verwachten. Een kleine minuut later staat de S4. En binnen 3 minuten is de wind van 8 knopen gestegen tot 18 knopen.
Stemming: 8

Na de MSP begint de wind toe te nemen. Snelheden van 15 knopen worden aangetikt terwijl we samen met de Yacht Vision richting finish denderen. Nog steeds neemt de wind toe. Inmiddels tot 25 knopen. Onze snelheden lopen op tot max 16 knopen, en met een gemiddelde van 11-13 knopen. De boot is onder controle, en het is ontzettend spectaculair! Bij iedere surf zien we niets anders dan water, de grinders wisselen om de 3 minuten om het maximale uit de boot te halen. Voor en achter ons broachende boten en spi’s die scheuren of naar beneden worden gehaald. We vliegen voorbij de Daikin en Weerga welke beide geen spi meer hebben. Nog steeds klimt de wind meter soms zelfs tot over de 35 knopen, en nog steeds met spi. De golven worden ook groter doordat de stroom tegen begint te lopen. Regelmatig duikt de boot volledig met haar preekstoel in een golf en komen er tientallen liters water overvliegen. Tevens halen we een nieuw speedrecord 17.2 knopen! WHEE!!! Stemming: 10+

De finish nadert snel. En de boot is moeilijker onder controle te houden door de opbouwende golven. We finishen om precies 15.00 uur. Net na de finishlijn vliegen we ontzettend uit het roer, en gaan volledig plat! Shit Happens… We gooien de spi val open om uit de broach te komen. De val staat open, maar komt niet naar beneden… De kevlarmantel van de val is doorgesleten door het geweld en zit vast in de mast. Gevolg, een deadtrip naar boven met 35 knopen wind een spi en broachende boot. Boven spyke ik de spi, helaas is het geweld de S4 teveel geworden en zit er een flinke winkelhaak in. K*T! We varen met een kater de haven binnen, na een douche is de adrenaline bij mij gezakt tot een acceptabel niveau.

-Update-

Zondag wordt ik om 11 uur door Bob wakker gebeld. Het team moet vanavond aantreden in Scheveningen, we hebben de eerste prijs in zowel IMS 1 als IRC 1! YES! Het pushen is dus niet voor niets geweest! YIHEA!

Tot ziens bij de NSR Inshores,
Daan Lammers

Dank aan de Offhore bemanning van Sailing Syndicate Team Pandion:

Bob Kool, Captain / Helm
Bouwe Elzinga, Navigator
Rutger Joon, Tactics & Main
Mathijs "T!ES" van Miert, Pit & Grinder
Bart Sassen, Grinder & Pit
Jaap van Rijckevorsel, Mast & Navigator
Mathijs Wagemans, Bow & Mast
Willem Riksen, Shore crew & Chauffeur
Daan Lammers, Trim & Bow

North Sea Race Results 2005

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: