OSTAR UPDATE 7 - De wet van de waterlijn

De eerste deelnemer dook vanmiddag onder de kaap van nog 1000 af te leggen zeemijlen: Fransman Roger Langevin leidt met zijn 15m40 lange BRANEC 4 deze wedstrijd al enkele dagen. Slechts een handvol mijlen achter hem zeilt de 12 meter lange COTONELLA van Italiaan Franco Manzoli. Fransman Pierre Antoine zeilt met zijn Owen-Clarke ontworpen SPIRIT op een iets zuidelijkere koers, waar hij nu de vruchten van plukt: waar de deelnemers op de noordelijkere route te maken hebben met zware tegenwind, daar kan hij nu de teugels (schoten) wat vieren. En een race-beest zoals de SPIRIT is dan niet meer te houden en reduceerde de achterstand op leider BRANEC inmiddels tot 152 mijl.

Ook bij de monohulls begint langzamerhand de wet van de langste waterlijn te werken: de 50-voeter OLYMPIAN CHALLENGER heeft 122 mijl voorsprong op de 45-voeter ATLANTIX EXPRESS (ondanks de ‘X’ in het eerste deel van de naam is dit geen Jeppesen-ontwerp…) en de Nederlandse Open 40 HAYAI. De VIJAYA, een andere Nederlandse deelnemer met 40 voeten, volgt iets verder op zo’n 85 mijl.

In klasse 2 springt er één boot uit: de TROIS MILLE SABORDS van Fransman Louis Regnier (een oude bekende uit het 6.50-circuit). Ze ligt momenteel al méér dan 400 mijl voor op de tweede in haar klasse, de REALITY van Cees Groot. De TROIS MILLE SABORDS is een aangepaste Pogo 850, die in tegenstelling tot haar grotere broers geen structurele schade leed, ondanks diverse zware stormen op haar weg.

Eén van die grotere broers is de VM MATERIAUX van Patrice Carpentier. Deze Pogo Class 40 moest vorige zaterdag de wedstrijd staken. Enkel de posities die het Argos-baken doorseinde, lieten vermoeden dat Patrice terug naar huis zeilde. Vanochtend meerde zeilende journalist Carpentier (hoofdredacteur van ‘Course Au Large’) weer aan in het Franse haventje van Sainte-Marine bij Bénodet. De technici van de Pogo-werf die ter plaatse waren gekomen, konden er met eigen ogen de schade opmeten. Patrice Carpentier vertelde dat hij vorige vrijdag overstag gegaan was nadat een front over hem getrokken was. Na het manoeuvre zette hij de VM MATERIAUX op een directe koers naar Newport. Maar door de aantrekkende wind en de wilder wordende zee kon de autopiloot net meer volgen. De enige oplossing bestond erin om zelf te sturen en zo de zwaarste klappen in de chaotische golven te vermijden. Toen hij eventjes naar binnen moest, merkte hij net voor het hoofdschot grote scheuren op in de romp. Hoe meer hij tegen de golven in zeilde, hoe groter de scheuren werden. Hij moest wel terugkeren. Doordat zijn iridium-telefoon niet meer werkte kon hij pas bij het binnenvaren van het Kanaal een passerend vrachtschip oproepen met de vraag of dat zijn positie aan de wedstrijdleiding wou doorgeven.

Op de Pogo-werf kunnen ze nu hun plannen hertekenen: de VM MATERIAUX was het eerste exemplaar van de door Finot-Conq ontworpen Class 40 dat er van stapel liep. Dit voorval heeft wellicht weinig invloed op de verkoopscijfers, maar een tweede miskleun zou wel eens het doek kunnen werpen over het avontuur. De eerste Pogo Class 40 werd duidelijk iets te licht gebouwd, en is blijkbaar (nog) niet geschikt voor het zwaardere werk.

foto: POGO 40 build by Structures

www.faradaymillostar2005.co.uk
www.pogostructures.com

Labels

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: