
Het kalme weer van bij de start en de dragende wind van gisteren hebben plaats gemaakt voor een weerbeeld dat beter bij de OSTAR en het traditionele beeld van de Noordatlantische Oceaan past : hoog aan de wind, hoge zee, mist en geen straaltje zon meer. De kopgroep bij de Open 40-klasse zeilt westelijk langs de noordrand van het hogedrukgebied dat op dit ogenblik de Franse kust op mooi weer trakteert.
Midden vorige nacht trok de wind plots andere registers open: van zuidoost ging het snel naar zuidwest, en de windmeters schoten de hoogte in. De zuidwestenwind stabiliseerde zich uiteindelijk rond 20 knopen, zodat het zeilwissel-tempo lager kon.
Michel Kleinjans leidt nog steeds de dans bij de Open 40-voeters. Grote rivaal Patrice Carpentier ligt met zijn VM MATERIAUX slechts enkele mijlen achter op de ROARING FORTY. Beide schepen zitten ook de twee 50-voets trimarans op de hielen. Het duo Kleinjans-Carpentier zeilt op de kortste route naar Newport, op een steeds chaotischere zee. De vochtigheidsgraad aan boord zal momenteel tegen het maximum zitten, en dat zal zo blijven tot onder de kust van Newfoundland.
In de mist is het ook oppassen geblazen voor de vele visserschepen: op de VM MATERIAUX ging vanochtend het radaralarm af toen ze op 10 meter afstand van een Ierse vissersboot langsgleed. Een handgroet besloot deze stille ontmoeting ergens op de Noordatlantische Oceaan.
Op de website van de organisatie sluipen de nieuwsjes over de vloot maar sporadisch binnen (ze lopen in Engeland dan ook een uur achter…). Over een degelijk positioneersysteem dat toelaat om de boten te volgen, is zelfs helemaal niet nagedacht. Eén keer per dag moeten de schippers hun posities per Iridium-telefoon doorbellen, en dan nog duurt het uuuuuren vooraleer ze op de website van de wedstrijd staan. Een geluk dat andere zeilwebsites zélf met sommige schippers bellen, of dat schippersvrouwen de info die ze van manlief krijgen meteen doorbellen. Zo blijft u ook op de hoogte met ondersteuning van Clubracer.be natuurlijk!