
Vorige week, op 15 juni, ging in Cowes de door de Royal Corinthian Yacht Club georganiseerde Quarter Ton Cup van start. In laatste instantie besloot de plaatselijke ferrymaatschappij Red Funnel haar naam aan het evenement te verbinden. Twaalf kwarttonnertjes uit alle hoeken van de Engelse zuidkust en één Franse deelnemer hadden deze week met stip in hun agenda aangekruist. Net zoals bij hun grote broers de halftonners werd ook hier niet meer in ‘real time’ gezeild, maar bracht de IRC-rating uitkomst.
Dat kwarttonzeilers van alle leeftijden zijn, werd duidelijk op de briefing bij aanvang van de eerste dag: erg jeugdige zeilers stonden er gemoedelijk te keuvelen met oudere passiegenoten. Zelfs Ron Holland was op het appèl: hij was door de eigenaar van de MANZANITA (een Holland-ontwerp natuurlijk) uitgenodigd om mee te doen. ‘Good old Ron’ hoefde geen seconde te twijfelen. Spijtig dat tijdens de eerste wedstrijd op dinsdag een bakstagblok het plots begaf, waardoor de mast van MANZANITA een onvoorziene duik maakte in het frisse Solentwater.
De Quarter Ton Cup bleek dan uiteindelijk toch een zeeslag te worden tussen de oudere teams. ‘Age comes before beauty’ was hier erg toepasselijk: op de PURPLE HAZE was de totale leeftijd van de vijfkoppige bemanning 266 jaar, op de SUPER Q kwamen ze tot 225 jaar. De bemanning van de NEEDLEWORK wenste niet dat hun leeftijd gepubliceerd werd, maar het aantal grijze haren aan boord gaven hen wel recht op een plaats in de kopgroep.
De wedstrijden dan. Op dinsdag rolde een Atlantische depressie over de Solent: 30 knopen wind, regen en koude temperaturen maakten het zeilen tot een ware beproeving in deze 23-voet lange bootjes. Torenhoog favoriet SUPER Q slaagde er al in de eerste manche van de dag in om een spectaculaire broach te laten zien: de grootzeiltrimmer stond tot aan z’n nek in het water. De laatste regatta was de spannendste: de top-vier finishte met slechts 23 seconden onderling verschil…
Op woensdag was de wind iets geluwd, en perste het wedstrijdcomité er weer drie races uit op een hobbelige Solent. De strijd op het water was er niet minder om. Op het einde van de dag stonden de SUPER Q en de PURPLE HAZE samen aan de leiding, voor de DIAMOND en de Franse 45° SOUTH. Het lichte weer op de laatste wedstrijddag legde tijdens de eerste race op pijnlijke manier het zwakke punt van de SUPER Q bloot: ze miste haar start compleet en verzeilde ergens middenin de vloot. Net voor de start van race 2 werd de masttrim bijgesteld, wat meteen resultaat opleverde: ze won de race met 32 seconden voorsprong op de DIAMOND en de PURPLE HAZE.
Voor aanvang van race 3 werd op de SUPER Q een bemanningswissel uitgevoerd: de voordekker had professionele verplichtingen en moest tijdig naar huis. Toen de RIB hem kwam ophalen zag eigenaar Peter Morton dat Ron Holland op de RIB zat, en nodigde hem prompt uit om SUPER Q te sturen tijdens de laatste regatta van het evenement (by the way: SUPER Q is een door Bruce Farr getekende kwarttonner…). De 80-jarige Ron ‘sprong’ aan boord, de 60-jarige eigenaar nam het voordek voor zijn rekening. Ze misten hun start compleet en waren meteen op achtervolgen aangewezen. Ondanks enkele aardige slagen strandden ze die wedstrijd op een derde plaats.
De PURPLE HAZE won op die manier de eerste Quarter Ton Cup ‘nieuwe stijl’. De commodore van de Royal Corintian YC moest tijdens de prijsuitreiking op algemene aanvraag beloven dat zijn club in 2006 nog eens het kwarttonner-treffen organiseert. Laurent Beaurin, de Franse schipper van de 45° SOUTH, liet weten dat zijn club het evenement van 2007 in La Trinité-sur-Mer wil houden.
foto © David Harding / www.sailingscenes.com