OSTAR UPDATE 6 Ook VM MATERIAUX geeft op: nog één Open 40 in de wedstrijd

De organisatie noch zijn walteam hadden sinds donderdagavond 2 juni nog iets van Patrice Carpentier gehoord. Stilaan begon men zich zorgen te maken over de boot en de schipper. Die donderdagavond ging alles perfect aan boord, en Patrice lag met zijn Pogo Class 40 zelfs aan de leiding van de Open 40-klasse, na het uitvallen van Michel Kleinjans. Sindsdien antwoordde hij niet meer op zijn iridium-telefoon, en stuurde hij ook geen berichten meer door.

Het enige ‘contact’ met de VM MATERIAUX was het Argos-baken, dat automatisch via satelliet een positiesignaal uitzendt. Dat baken liet zaterdag plots een drastische koerswijziging zien: de VM MATERIAUX stuurde pal zuid. Iets later begon de route van de Franse Open 40 een oostelijke buiging te vertonen. Sinds zondagochtend zet Patrice Carpentier duidelijk koers naar Zuid-Bretagne, en meer dan waarschijnlijk naar de thuishaven La Trinité-sur-Mer. We mogen er dus van uitgaan dat de Open 40-klasse weer een deelnemer armer is.

De enig overgebleven deelnemer in deze koninginneklasse is de 66-jarige Nederlander Nico Budel, die met zijn HAYAI voor het eerst aan deze wedstrijd deelneemt. Voor Nico is aankomen duidelijk belangrijker dan winnen. Zondagavond besloot hij zijn zeildag met een lekkere sigaar en een goed glas. Meer moet dat niet zijn. Hij laat zien dat goed zeemanschap nog altijd erg belangrijk is om deze zeilmachines door alle weer te jagen. Zijn HAYAI is de oude WINDS OF CHANGE waarmee de Rus Viktor Yazykov in 1998 aan de Around Alone deelnam. Tijdens de North Sea Regatta lag ze nog in Scheveningen: ze zag er toen pico bello uit.

Anne Caseneuve, die na 4 dagen zeilen met haar 50-voets trimaran ACANTHE INGENIERIE moest opgeven na een zware val in de cockpit, is maandagochtend in haar thuishaven La Trinité-sur-Mer aangekomen. De laatste dagen was de pijn aan de knie niet meer te harden. Op het moment dat ze opgaf, heeft ze gewoon de autopiloot ingesteld op een koers naar Bretagne. Daarop kroop ze terug in haar bed. De hele terugreis is ze praktisch niet meer buiten geweest: de boot stuurde immers zichzelf en de wind bleef uit dezelfde hoek komen.

Intussen blijft de Franse trimaran BRANEC IV het multihull-wedstrijdveld aanvoeren, op de hielen gezeten door de kleine trimaran COTONELLA van Italiaan Franco Manzoli, die z’n boot zelf ontwierp en bouwde. Zijn 40-voetstrimaran wordt ook wel de ‘ondergoedboot’ genoemd, naar de sponsor…

Bij de monohulls leidt de 32-jarige Engelsman Steve White de dans met zijn OLYMPIAN CHALLENGER, een al wat oudere 50-voeter die uitkomt in de IRC-1 klasse. Hij wordt, met nog een goede 1700 mijl te gaan, gevolgd door de Franse Open 45 ATLANTIX EXPRESS, de Britse 45-voeter ECHO ZULU en de Nederlandse 40-voeter VIJAYA van Huib Swets. De Pogo 850 TROIS MILLE SABORDS is vijfde, gevolgd door klasse-3 boot TAMARIND en Open 40 HAYAI.

De klasse van de kleinere schepen is de enige waarin tot nu toe geen uitvallers te noteren waren. In die klasse leidt momenteel die TAMARIND, een stevige tweemaster van het type Formosa 42. Haar DTF-metertje (Distance to Finish) duikt net onder de 2000 mijl. In haar kielzog zeilt nog steeds de verrassende Contessa 32 AMELIE OF DART, gevolgd door de ZEAL, een stalen 38-voets kottergetuigde zeilboot van de Brit Peter Keig. Deze boot had tot 2004 het solo Round Britain record op haar naam had staan. Toen snoepte ene ROARING FORTY die titel van haar af. Voor de volledigheid vermelden we ook dat het huidige solo Round Ireland record nog steeds op naam van de ZEAL staat. Is dat niet iets voor Michel?

www.faradaymillostar2005.co.uk
Voor up-to-date Engelstalige berichtgeving kan je terecht op de website van Petit Bateau: www.petitbateau.org.uk/ostar/newslist.asp

Labels

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: