TOUR DE FRANCE A LA VOILE

  • Author: entityone
    Date: di, 19/07/2005 - 12:34

Maandag werden in het Franse Royan de laatste twee baantjes gezeild van het Atlantische luik van de Tour de France voor zeiljachten. De 30 Mumm’s, waaronder de 2 Belgische deelnemers STAD GENT en de Brusselse T-SERVICE INTERIM, zeilden de voorbije 18 dagen min of meer zonder brokken van Duinkerke naar Royan. Er sneuvelde slechts 1 mast (die van de Nederlandse studenten van de TU DELFT), en hier en daar moest een kiel bijgeplamuurd worden na onzacht contact met de zeebodem.

Royan ligt aan de noordzijde van de monding van de Gironde. De deelnemers kregen op beide parcours van vandaag te maken met een wispelturige getijdenstroom en een fel afzwakkende wind. Het weerbericht ging nog uit van een 15-20 knopen sterke westenwind die zou aanwakkeren tot 22-27 knopen, maar al van bij de start van de eerste manche merkten de deelnemers dat de Franse collega’s van Sabine Hagedooren het niet bij het rechte eind hadden.

Om 12u 30 werd de eerste manche op weg geschoten bij een 15 knopen sterke westenwind: de stroming stond parallel aan de lijn start-indewindse boei, zodat een eerste tactische beslissing zich opdrong: naar de kant of richting banken? Vlak na de start zakt de wind eruit: 10 knopen wind en twee knopen tegenstroom zorgen ervoor dat de deelnemers sterk wegdrijven. Bij de bovenboei zorgt dit ervoor dat enkele boten de boei raken en een 360 aan de broek krijgen.

Bij de tweede lus blijkt de optie van vlak na de start niet meer de juiste te zijn: sommige achterliggende boten zeilen bij de tweede ronding van het indewindse merkteken plots in de voorste gelederen! De Nederlanders van de TU DELFT finishen als 12de, de STAD GENT wordt 19de en de T-SERVICE 27ste. De 30set boot zeilt minder dan 15 minuten na de eerste over de finish. Van close racing gesproken…

Bij de start van de tweede manche om 15u20 zeilen er teveel boten te vroeg over de startlijn, zodat er een algemene terugroep volgt. Bij de tweede start hijst het wedstrijdcomité de Z-vlag om de gemoederen te bedaren. De wind is nog meer afgezwakt tot een kleine 5-6 knopen, maar gelukkig staat er bijna geen stroming meer. De Brusselaars van T-SERVICE INTERIM nemen een erg goede start en ronden als 4de boot de boventon. Bij de benedenton hebben ze enkel de leiders in het algemene klassement moeten laten voorgaan. Is er een verrassing in de maak nadat twee studententeams eerder deze week de profzeilers twee etappes lang te snel af waren?

De zenuwen aan boord stonden blijkbaar iets te strak gespannen, maar met uiteindelijk een 16de plaats aan de finish zijn de Brusselaars best tevreden: het heeft hen de voorbije weken nog niet echt meegezeten: zo zagen ze het wedstrijdcomité tot twee maal toe de lijn sluiten toen ze nog maar enkele meters te zeilen hadden. In één van die wedstrijden lagen ze in 15de positie…

De STAD GENT finisht als 18de boot, 3 plaatsen beter dan de TU DELFT. In het algemene klassement staan de Zuidfranse profzeilers van de TOULON PROVENCE MEDITERRANEE aan de leiding, met een ruilme marge op de winnaars van vorig jaar (en de wereldkampioen Mumm 30) BOUYGUES TELECOM. De Noordfranse COURRIER DUNKERQUE van Géry Trenteseaux staat 4de, de STAD GENT 26ste, de TU DELFT 27ste en de T-SERVICE INTERIM 28ste.

Morgen gaan de masten eraf en worden de boten op trailer gezet voor een lange reis naar de Med. Daar gaat op 21 juli in Saint-Cyprien het tweede luik van de Tour van start. Er staan twee korte banen op het programma, voordat de vloot op 22 juli naar Sète trekt.

foto © jmliot/tfv05

De Tour: www.tourvoile.fr
De T-SERVICE INTERIM: www.belyachting.be
De STAD GENT http://users.skynet.be/tour.de.france/log.htm
De TU DELFT: www.delftchallenge.nl

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: