Peter Laureyssens 2de in de eerste etappe Transgascogne

Peter Laureyssens finishte vanmorgen om 10 uur 59 minuten en 45 seconden als tweede in de eerste etappe van de Transgascogne zeilrace.

Precies die 45 seconden waren teveel aan de race die om en bij de 64 uren had geduurd. Exact de voorsprongtijd van zijn belangrijkste tegenstrever, de Fransman Romain Vidal. Laureyssens vond het al bij geen slechte prestatie, temeer omdat zijn windmeter het al had laten afweten, eergisteren, maandagochtend.

Peter Laureyssens na de aankomst: "Vorige zondag was de start uitgesteld wegens aangekondigde storm. Na de ronding van het eiland Ieux moesten we naar Belle Île, recht tegen de wind in. Die ging weer naar de 25 knopen en daar zijn wat deelnemers op afgeknapt. Na de ronding zetten we koers naar Gijon dat recht tegen wind inlag. Het was een kolkende massa waar we doorheen moesten, wind tegen de stroom veroorzaakt kruisgolven tot ver van de rotskusten. Wellicht daarom is de rotor van de windmeter boven in de mast afgebroken. "

De windmeter is een essentieel meetinstrument. De windsnelheid en -richtig bepalen welke zeilen er gezet worden. Doordat het toestel ook aan de automatische stuurinstallatie is gekoppeld, geeft het belangrijke gegevens voor de te sturen koers. Vooral belangrijk bij een aan-de-windse koers. De hoek tussen de vaarrichting van de boot en de windrichting moet zo scherp mogelijk zijn.

Na het manueel sturen in de moeilijkste deel van het traject, rekende Laureyssens op de automatische, windgestuurde piloot om de afstand tot de finish met iedere mogelijke meter te beperken.

Laureyssens: "Maar ik moest toch wat slapen, dus heb ik de zeilen zo afgesteld dat er een zo goed als rechte lijn werd gestuurd en verder deed een touwtje, dat het roer blokkeerde de rest. Om de twintig minuten wakker worden, wat bijstellen en weer wat slapen, meer kan je in een aan-de-windse koers niet doen."

In het midden van de oversteek van de Golf is hij wakker geschrokken door een harde knal, er bleek een gewone huis- en keukendeur tussen de twee roerbladen geklemd te zitten. Die weghalen heeft hem ook een half uur gekost. "Er dreef nogal wat rommel rond", zegt Peter nog. "Je kunt niet altijd zitten uitkijken". Op andere boten gingen zeilers hallucineren van vermoeidheid.

De tweede helft van de oversteek werd een man aan man duel met Romain Vidal. "Een kerel om in het oog te houden bij de komende Transat 650," zegt Laureyssens die een steeds beter beeld krijgt op het toekomstige deelnemersveld van zijn titanenrace dat binnen 51 dagen start. "Natuurlijk is de vraag, wat zou er gebeurd was als ik wel met een windmeter had gevaren? En als ik de deur, een piepkleine hindernis in een onmetelijke zee, niet zou geraakt hebben? 45 seconden voorsprong of achterstand maakt een heel verschil."

Laureyssens klink energiek aan de telefoon. Hij kan beter omgaan met zijn vermoeidheid en is wat minder fanatiek geworden, waardoor hij zijn energie beter kan doseren. De tweede plaats had een eerste moeten zijn, maar er is nog de terugweg, vindt hij. Die gaat ongetwijfeld sneller gaan wegens dragende wind die gemiddeld over de Golf van Biskaje waait. "Ik moet Vidal iets meer dan 45 seconden voorblijven en zien dat ik verder binnen het halve uur voor de derde in de voorlopige rangschikking blijf." klinkt het zelfzeker.

Zaterdag de 30ste juli start de terugetappe. De eindrangschikking wordt opgemaakt op basis van de werkelijk gevaren totaaltijd, Port Bourgenay - Gijon - Port Bourgenay.

De Transgascogne wordt gevaren in vier klassementen: twee in serieboten, met een tweekoppige of een solobemanning, en een prototype klassement, eveneens voor solozeilers of dubbele bemanning.

Laureyssens start in de seriebotenklasse, als solobemanning.

Foto © Ship to Shore / Pit de Jonge

www.minitransat650.be
www.transgascogne.com

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: