Breskens Sailing Weekend 2005

Donderdag avond met Bart en Michael mee de Liesl van Oostende naar Breskens gaan brengen. Om 21u zijn we buiten klaar om de spi te trekken. De windmeter is stuk en we hebben er geen idee van hoe hard het waait. We varen 10 à 11kn enkel op grootzeil dus er moet wel wat wind staan. De golven zijn super om op te surfen en de spi is een 1.5 dus dat beloofd. We weten allemaal dat als ge uwen spi niet checkt voor ge hem hijst dat hij er dan zandloper uitkomt en bij ons was dat niet anders. Spi terug naar beneden en toen nam de wind nog meer toe. We halen enkel op grootzeil surfs van dik in de 14kn. Met de stroom volop tegen doen we er 5u over om in Breskens aan te komen. Het laatste uur begon het dan nog te bliksemen ook. Normaal gezien heb ik niet echt een probleem met bliksems op zich en kan ik er zelfs een bepaalde schoonheid in zien, maar als je jezelf op een jachtje midden op zee bevind met uw mast als perfecte bliksem afleider ga je er toch effe anders over denken. Vooral dan als het juist deftig geregend heeft en alles zei… euh klets nat is. Enfin, we bereiken Breskens comfortabel zonder enige vorm van Liesl contra natuur elektrocutie.

Vrijdag 26/8
Er staat een deftig windje en het beloofd een sportief dagje zeilen te worden. We hebben bemanning te kort en de Allard is zo vriendelijk om ons een voordekker uit te lenen op voorwaarde dat we hem gewassen en gestreken terug geven. Wie zijn wij om dat dan niet te doen. De Xipho is 56m buiten de haven, duikt in een golf en Pieter de voordekker die daar zijn ding zat te doen voldeed met deze al aan de eerste voorwaarden van de Allard.

We hadden een beetje schrik dat het een rondje plaat zou worden en iedereen braaf achter elkaar zou moeten gaan varen, maar windward-leeward banen werden ons voorgeschoteld, en dat voor het gehele weekend. Fijn, zo hebben we het graag. Door dat er wat wind stond hadden we een beroep gedaan op 2 vrienden van me die mee zouden gaan om een handje toe te steken en wat gewicht mee in de schaal te werpen. Ron had de tijd van zijn leven, Danny ook maar zijn maag vond zeilen met 25kn wind tegen stroom in ondiep water blijkbaar maar niets. We finishen 2 de na de Bellrose Duvel van Patrick Van Heurck en 1 seconde voor Moana. Maar op gecorrigeerde tijd gaat de Alegria van C. Sabbe hier met het goud lopen.

Op de Allard is er wel iets zeer merkwaardigs gebeurd. Ze varen over stuurboord aan de wind, Wakko de voordekker gaat op het voordek toen hij de spischoot in de bek aan’t steken was over de preekstoel overboord en verdwijnt onder de boot…, door een golf wordt de Allard een meter of 2 naar lij gezet en Wakko komt terug boven water aan de bakboord zijde van de Allard waar ze hem terug welkom heten aan boord. Wakko zou Wakko niet zijn moest hij niet gewoon doen alsof er niets gebeurd was, druipnat naar voor wandelen en gewoon verder doen waar hij mee bezig was…

In de 2de race zakt de wind naar 17kn, de genua 4 blijkt een verkeerde zeil keuze waardoor we power te kort komen. We finishen 3de en worden 5de, deze keer gaat Eddy Verbinnen met de pluimen lopen en wordt gecorrigeerd met de X Argenta 1ste. In klasse 2 domineert Franz Hawer met zijn Max Fun 25 Matsuru beide races. Alleen al om hen down wind te "zien" spuiten krijg je tintelingen in je buik.

Zaterdag 27/8

De wind is nog meer gezakt en haalt nu amper 12kn, het is druk zoeken waar er druk te rapen valt. We finishen als 2de, 30 seconden achter een Swan 45 waarop het betere bier te verkrijgen is en zeilen gecorrigeerd onze slechtste reeks, we worden 8ste. Niet van plan zijnde zulk resultaat nog eens te herhalen doen we er alles aan om elk tiende van een knoop uit de boot te halen. Nic Bol onze tactieker haalt zijn trukendoos boven en laat zien waarom Quantum zulke goede zeilen zijn, Luc Haverhals laat zien wat een genua aftrimmen is, Robbert trimt de spi alsof zijn leven ervan af hangt (later bleek dat hij een date had en vlugger naar huis wou…) en met de één of andere zen meditatie techniek word Kees één met zijn grootzeil. Al deze factoren samen maken de Xipho ineens sneller dan een Swan 45 met goed bier en Moana met foute T-shirts. We halen line honors en worden gecorrigeerd 2de na de Allard. In de 3de race herhalen we de resultaten van de 2de gewoon en iedereen is tevreden. Ralph Berkman zeilt met zijn nieuwe Grand Soleil 37, Swiss Life zijn eerste paaltje (1ste pl). Mark Flamand die de Swiss Life stuurt kwam ons met een wel erg brede smile melden dat de schroef die voor ons bij Standvast opzij lag nu onder een nieuwe Grand Soleil 37 steekt… Franz Hawer zegt me s’avonds in de tent (na weer drie win’s) dat hij het jammer vind dat de andere Max Fun’s 25 hier niet van de partij zijn. "Oep dees manier is winnen ni zo plezant…" De start van de dag gaat zonder twijfelen naar de NRJ Ball van Roland Claeys die als enige over stuurboord aan de pin end startte en zo vóór het gehele pak (die over bakboord aan het schip starten) liep om dan boven hen te klappen om hen te controleren.

Zondag 28/8/05
Als ik om 07u opsta en door een walm van uitgeademde bierlucht in de boot mijn weg zoek naar het luik om te gaan pis… sorry, plassen, is er buiten geen zuchtje wind te bekennen. Dat beloofd, want wij hebben geen genua light. Alles wat niet nodig is om te racen in deze lichte weersomstandigheden wordt op de steiger gelaten en de Liesl sleept ons zoals de voorbije 2 dagen terug naar het start gebied (waarvoor bij deze onze oprechte dank jongens). Wij starten goed en komen met vrije wind weg van de startlijn en kiezen samen met Allard voor de linkse kant van de baan waar de wind 20° naar rechts shift door de eerste stuiptrekkingen van de seabreeze. Deze shift brengt ons als eerste aan de boventon. Dan is het hoeken varen onder spi en de snelheid erin houden. Speed is king met weinig wind. We voerden nog steeds onze klasse aan toen we door de gate gingen maar de Foxy van Sander Vos had blijkbaar gegijpt op de shiften die wij hadden laten liggen en was duidelijk terug gekomen. De Allard was zoals gewoonlijk voor de wind een niet te onderschatten gevaar waar rekening mee gehouden diende te worden want ook hij had wat afstand tussen ons verkleind. In het volgende aandewindse rak kozen we terug voor de linkse kant die ons geen wind eieren opbracht, maar iets anders met wind… meer druk dan rechts. Met een comfortabele voorsprong konden we vrij afkruisen en zowel op gevaren als gecorrigeerde tijd eerst finishen. Eindelijk een paaltje voor ons!

Dat Philippe Bergmans ook op jachten kan sturen bleek uit de resultaten van de Allard die dit Breskens Sailing Weekend in klasse IRC 1 helemaal bovenaan het lijstje stond. Dat de Franz Hawer op jachten kan sturen weten we al lang en dit werd nog eens bevestigd door het feit dat Team Matsuru naar huis ging met meer prijzen dan ze konden dragen.

De goede organisatie van het evenement, gecombineerd met het goed weer heeft van het Breskens sailing weekend 2005 weer een gevarieerde prachtige wedstrijd gemaakt. En zij die zich niet ingesmeerd hadden vandaag kon je er zó uitplukken.

www.breskenssailing.nl
foto © Wacon images

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments