Cowes Week 2005 vanop Allard

  • Author: Yan T.
    Date: wo, 03/08/2005 - 12:20

4 Knopen wind en de grote bakken worden tot buiten de Solent gestuurd. Het lijkt alsof we dezelfde baan gaan krijgen maar juist in de laatste seconden wordt de baan veranderd. Er worden een paar boeien bij op ons lijstje gezet en de baan ziet eruit als een zig zag parcours.
Onze 2de start is niet zo dominant als de eerste maar toch niet slecht want we zitten bij de eerste 5 boten mee van voor.

We hebben een nieuw speelgoedje aan boord dat onder de naam Deckman gaat van B&G. De Deckman die ons voor dit event effe wordt geleend kan werkelijk alles behalve aan de winchen sleuren. Het zegt je precies waar je moet starten, welke kant favoriet is, weegt de stroming af tegenover de wind, enz... Ik moet aan Mark Flammand denken (stuurt de nieuwe Formidable van Piet Vroon) die gisteren zo aan't spekken was over de 2 Amerikanen die hij mee aan boord heeft. Die gasten kunnen juist dezelfde taken maar dan gewoon op zicht. Ik veronderstel dan ook dat het prijskaartje evenredig is...
De deckman komt met een manual die een gelijke dikte heeft als de bijbel en we besluiten de, eh bijbel eerst te lezen alvorens hem te gebruiken. We hebben tenslotte John Alexander aan boord, en zonder overdrijven... die telt gemakkelijk voor 2 Amerikanen.

Onze boothandelingen zijn in het eerste gedeelte van de race echt Zwitsers getint. Op een gegeven moment is Lion Blondiau de asymmetrische spi aan't trimmen met 13kn wind en wil hij effen de 130 vierkante meter grote A-zeil zonder winch regelen. Zonder de tussenkomst van Max die Lion effe duidelijk maakt op zijn plat Antwaarps "da ge ne spi van 130 vierkaante meter ni me a pollekes kungt aantrekke!" Stilaan maar zeker zijn we aan het wegzeilen van onze concurrenten, Daikin Airko is ver achter ons en Moana een bootlengte of 15. Maar zoals dat de Leo altijd zei: de prijzen worden aan de meet gedeeld. Na een gedeelte doldrum toestanden en bijna het anker te hebben moeten gebruiken krijgen ze achter ons terug druk en komen stilaan in onze nek hijgen (het ruikt verdomme naar rum & coke!). Met 5 boten lagen we mooi vooraan en in "no time" telt de kopgroep terug een boot of 12.

Aan de laatste benedenwindse boei gaan we in de flater en verliezen zeker 5 min met slecht uitgevoerde zeilwissels (5 zeilwissels in 15 min) de opgerolde code 0 komt naar beneden ipv de asymmetrische spi, alle volk verlaat de rail en het zandloper effect krijgt vorm. Het duurt dus ongeveer 5 min. voor we terug op onze plooi zijn en mooi terug uit alle macht hiken. Iedereen steekt zijn handen zo ver mogelijk uit en de gemeenschappelijke gedachte is de volgende: "grap those boobie's!"

We krijgen het nog even aan de stok met de Moana boys vlak voor de finish. En dit wordt op het moment dat ik dit aan het schrijven ben uitgevochten in de protest room.

Daikin Airco heeft trouwens deze wedstrijd gewonnen!

Naar de resutaten: Cowes Week

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: