
Onze boot handelinen liepen volgens Alexander niet vlot genoeg (als je America’s Cup toestanden gewoon bent kan ik daar wel in komen…). Dus in het stuk naar de startlijn toe hebben we wat aan droog trainen gedaan. Geen zeilen op, iedereen in de rail en dan het gehele boekje aflopen wat betreft een spi hoist. Dat hebben we dan in blakke zon een keer of 50 herhaalt achter elkaar. Het zweet liep erbij iedereen letterlijk af. Zo trainen ze dus bij Team Shosholoza vraag ik hem… Yep, is het antwoord. Iedereen begint zowat zijn draai te vinden in wat Zwitsers rond de klok draaien moet worden. Daarna gaat het grootzeil en de Genua light erop en doen er nog een roltack of 50 bij. Bij de laatste tack is het verlies in snelheid beperkt tot 3 tiende van een knoop! De spi erop, de Genua naar beneden en gijpen zonder spi. Bij 28 gijpjes ben ik de tel kwijt geraakt maar ze gaan nu zonder dat de spi invalt en zonder snelheids verlies. Rolgijpen zonder spi boom (human pole) zit er nu wel in denk ik…
General recal, en de Zulu vlag gaat naar boven, hier betekent dat 3% bij je gevaren tijd als je nu te vroeg start. Volgende start, weer general recal, en de zwarte vlag gaat naar boven. Hier in Cowes geen DSQ, maar 5% die van je gevaren tijd gaat. Niemand die te vroeg start nu. We maken een goede start, hebben vrije wind en knallen naar de eerste bovenwindse boei. Iedereen is super gemotiveerd, de shiften en vlagen worden aangeroepen. We gaan sneller en hoger dan de rest van de vloot. We komen als 4de rond de eerste bovenwindse boei en de hoist lijkt net alsof we professionals zijn. Het is een lang voordewinds rak en in no time liggen we aan kop. Aan de benedenwindse boei gaat Moana als eerste rond de boei, wij volgen als vierde boot. Daikin is ver achter en heeft blijkbaar de verkeerde kant van de baan gekozen. Op een zeker moment komen we boven aan de boei en het volgende rak is niet echt een spi rak want de wind angle lag tussen de 100 en de 110. Er zijn vier boten voor ons, Flying Glove( een Kerr 39 en winnaar IRC kampioenschap 2005) die hier zeer dominant aan’t varen is, Vespucci’s Black Sheep(een 44.7), Moana en KilliBilly (evenals Moana een 47.7). De Genua 4 blijft er even op staan en de code 0 komt aan deck. We halen iedereen in behalve Flying Glove die gewoon een eenzaam wedstrijdje aan’t varen is en komen als 2de boot rond de boei. De wind neemt toe naar een lekkere 20kn en in het terug naar de finish varen opteren de 3 boten die achter ons liggen voor de rechtse kant van de Solent, wij voor de linkse kant die iets meer stroming heeft maar minder druk. Aan de boven boei liggen we terug 4de, een positie die we behouden tot over de finish. Het was weer een lekker dagje varen hier, en zo mogen ze er nog brengen. Zouden we Fanny met meer dan 3 minuten hebben afgedroogd?
Naar de resutaten: Cowes Week