Cowes Week 2005 vanop Allard "Big friday"

  • Author: Yan T.
    Date: za, 06/08/2005 - 10:16

08u op het water om de stroming te gaan verkennen, het waait een 18knoopjes wind en we trainen wat overstagjes (52) in het smalle stukje uit de stroming in de richting waar we denken in te starten. We beslissen om de voorstag 5 draaien in te korten vanwege de weersverwachtingen die naar de 30kn zou gaan toe nemen. Dat beloofd voor de wind...

Het blijkt geen aan de windse start te gaan worden want de eerste boei ligt op een mooi voorde winds rak. We starten aan de comité boot, gijpen naar links om meer druk te hebben. In no time leiden we de vloot en krijgen een negatieve shift. We verliezen daardoor een viertal plaatsen en gaan rond de benedenboei als 5de.
Er zijn van die boeien in plastiek die vergevend gezind zijn qua een kusje geven, en er zijn van die boeien in staal die niet echt meegeven op de Solent. Zo was er de Seaquest 35 die dacht dat hij water had aan de boei en Max dacht van niet en deed de deur dicht (terecht trouwens want er was geen overlap). Die Seaquest knalde dan ook op zulke manier op de boei dat je van voor de stuurman kon zien zitten. Even Apeldoorn bellen...

We gaan terug aan de wind en varen zonder cadeaus te geven tot aan de volgende boei, we pakten zelfs nog één van onze concurrenten in en kwamen als vierde rond de boei.
En dan was er langs geen kanten speed en hoogte in het schip te krijgen. In plaats van 7.2kn liepen we 6.5kn en hadden absoluut geen hoogte. De B&G deed alsof hij een layday had en gaf constant verkeerde info. De trimmers begonnen hun zeiltrim te veranderen en de boot liep als een stoomtrein ipv een HST. Hangt er iets aan de kiel? Hebben we de voorstag te hard aan gedraaid? Verkeerde zeilkeuze? Dat zijn de vragen die door de hoofden van de bemanning spooken. We klapten naar rechts, klapten dan na 10min terug en de snelheid zat er terug in. We hadden wel zeker 6min in tijd verloren alvorens we de Allard terug op zijn 2 benen hadden.

Er liggen nu een boot of 10 voor ons waaronder Daikin Airco en Moana. Onze inhaal actie kan van start gaan. Eens rond de boei gaat de S2 erop en we lopen alsof we de motor hadden bijstaan heel het veld terug in. Blikken van ongeloof op de boten van alle tegenstanders die we voorbij gingen. Eveneens blikken van ongeloof op ons voordek want ik denk dat we zeker een minuut of 12 tegen 10 knopen aan het lopen waren terwijl de rest optisch maar maximum 8.5kn liep. Voor de wind is de Allard een kanon. "Hij loopt zoals de smoor" zoals Franz Hauwer zou zeggen. Ik kijk even naar achter en Max heeft die bekende smile... Een super drop aan de boei en Daikin ligt nog maar 5 bootlengtes voor ons, Moana is niet te zien. Op het aandewindse rak wordt geen verlies gedaan, maar Daikin ligt nog steeds voor. Zij opteren voor de linkse kant van het vaarwater, wij voor het midden en dan voor rechts. Daikin komt 2 bootlengtes voor ons aan de benedewindse ton en wijzen ons de weg naar de finishlijn. Ze hebben goed gevaren vandaag.

Naar de resutaten: Cowes Week

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: