Licht weer vergt uiterste concentratie bij IMS zeilers tijdens Versatel ONK Zeezeilen

IJmuiden, 10 september 2005 - Bij zeer licht weer met een wegvallende en draaiende wind is er toch in alle klassen een geldige race gevaren bij het Versatel Open Nederlands Kampioenschap Zeezeilen. De middenlange afstandsbaan van vandaag vergde uiterste concentratie van alle zeilers. De wind was er wel oorzaak van dat de baan is ingekort. Een terechte beslissing van het wedstrijdcomité, aldus vele zeilers.

In de IMS 1 klasse kwam de Daikin Airco met luttele seconden voorsprong op de Foxy als eerste over de finishlijn. In de IMS 2 klasse staat de Sunshine 4 van Ab Pasman op een eerste plaats in het tussenklassement. In IMS 4 klasse zijn nu drie races gevaren en staat de Binkie Toi aan kop.

IMS 1
Rene Verbrugh, middenman van de Daikin Airco vond het een moeilijke wedstrijd. "Maar het ging wel goed. We hadden een goede start, maar gingen te laat naar rechts en daardoor kwamen we in het eerste rak niet goed uit. We konden wel goed bij de eerste vijf blijven. Ongeveer anderhalf uur voor de finish lagen we zesde bij de laatste ton. En dan moet je een keuze maken. We namen een behoorlijk risico door bij de kopgroep weg te varen en een slag naar zee te maken. Dit pakte echter goed uit. Het laatste stukje naar de finish toe was wel bloedspannend, want we hebben op maar 5 seconden afstand van de Foxy de race gewonnen.

De bemanningsleden van de Foxy beamen dit volmondig. "Het was een spannende race,"aldus schipper Sander Vos. "Na het eerste kruisrak, kwamen wij als eerste bij de boventon en toen kwam er een lang voor-de-winds rak. De Checkmate haalde ons in, maar deze boot is ook gewoon sneller. Helaas liet de wind het toen echt afweten. In het kruisrak hadden we zelfs onze spinnaker op." Sander Vos is bijzonder te spreken over de wedstrijdleiding die "goede zaken deed door steeds de boeien te verleggen." "Daardoor ontstond er een nieuw kruisrak en werd het waanzinnig spannend tussen de Audi, de Daikin Airco, de Checkmate en onze boot. De Daikin Airco koos voor een slag naar zee en wij vieren kozen voor doorvaren langs de kust. Gelukkig konden wij toch nog een goede klap maken en naar het finishschip koersen, om als tweede te finishen.

IMS 2
In de IMS 2 heeft de Ejala van schipper Jan de Vries het goed gedaan. Zijn genuatrimmer, Renzze Runia, staat met een vermoeide blik in de ogen op de wal. "Het was een zware dag," aldus Renzze. "Zo'n zeildag als dit vraag zoveel concentratie en zoveel trimmomenten, boeiend, maar ook vermoeiend." Op handicapfactor is de Ejala een langzame boot, maar zij kwamen toch als eerste bij de boventon. Ook voor deze klasse volgde een lang voor-de-winds rak. Op dit rak werd de Ejala ingelopen door de snellere boten uit de IMS 2 klasse. "Maar wij hebben een zeer goede beslissing genomen door als eerste weg te gijpen. We kozen koers richting de stroom die volgens ons zou komen, puur om te voorkomen dat we met weinig wind en tegenstroom naar de volgende boei moesten. Dit pakte goed uit en we gingen als eerste om de derde boei. Daarna volgde een kruisrak, maar dat werd een 'reachrak' en de Sunshine 4 haalde ons in. Zij finishten als tweede en wij als derde. Op dat gekke kruisrak heeft de Sunshine gewoon goed gevaren," zo besluit de sportieve genuatrimmer van de Ejala zijn verhaal.

IMS 4
In deze klasse staat de Binkie Toy van schipper Bert-Jan van der Woude op een eerste plaats in het tussenklassement na drie gevaren races, en volgt de Balans met .. punten verschil op de tweede plaats. Beiden boten hebben hun thuishaven in de haven van watersportvereniging Almere. Vandaag won de Binkie Toy de middenlange afstandsbaan. Bert-Jan van der Woude is blij met het resultaat, maar vond het ook een moeilijke dag. "Het is zo moeilijk varen met zo weinig wind, er is een moment geweest dat ik me afvroeg of we nog wel aan het wedstrijdzeilen waren." Bij de start was de wind nog zo'n acht knopen, maar daarna zakte het helemaal in. In onze klasse hadden we wel het geluk dat we met de stroom mee naar de bovenboei dreven en daarna volgde een ruim twee uur durende windstilte. Je probeert dan alles uit, haalt alles uit de kast en dat pakte goed uit. Maar het is vermoeiend, je bent continu aan het trimmen en je grootste vijand is eigenlijk de concentratie. Bij een windshift konden we een voorsprong pakken en onze beslissing om de spinnaker eruit te gooien en de Genua op te zetten, is denk ik onze winst geweest."

Ed Brand, schipper van de Balans, meldt dat ze met zijn vieren aan boord gevochten hebben voor wat ze waard waren. "Alleen bij het eerste kruisrak zijn wij de verkeerde kant opgevaren en daarna hebben ook wij alles uit de kast moeten halen. Daardoor kwamen wij als derde bij de boventon en zo zijn we ook gefinished. We zijn blij met het resultaat, maar de Binkie Toy was gewoon beter. Zij hebben verdiend gewonnen."

Voor morgen staan er 2 korte baanwedstrijden op het programma.

Uitslagen

IMS 1, tussenstand na vier gevaren races

1. Daikin Airco van schipper Frans van der Heijden, (2-1-5-1), 9,5 punten
2. Foxy van schipper Sander Vos, (3-3-1-2), 10 punten
3. Checkmate 3 van schipper Peter de Ridder, (1-5-3-4), 15 punten

IMS 2, tussenstand na vier gevaren races

1. Sunshine 4 van schipper Ab Pasman, (3-1-6-2), 13 punten
2. Swisslife van schipper Ralph Berkmans, (1-5-1-8), 19 punten
3. Aquavitesse van schipper Richard Rot, (2-3-9-4) 20 punten

IMS 4, tussenstand na drie gevaren races

1. Binkie Toy van schipper Bert-Jan van der Woude, (1-3-1), 5 punten
2. Balans van schipper Ed Brand (4-2-2), 9 punten
3. Gouden Ruiter van schipper Rober Rosen Jacobson (raf-1-3) 12,5 punten

NK Zeezeilen 2005

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: