Wellments in strijd met gewicht<br> Nog één dag voor de start van de Transat 650

Peter Laureyssens is er helemaal klaar voor. Terwijl de Bassin des Chalutiers in de havenstad La Rochelle, Charente - Maritime, gonst van de bedrijvigheid, loopt hij er ontspannen bij. Zijn boot is op enkele technische details na klaar. "De controles zijn erg stikt geweest", zegt Peter "Want normaal krijg je van de scheepvaartautoriteiten nooit de toestemming om met een boot van 6,5 meter de oceaan over te steken. Maar de organisatie kreeg een uitzonderingsmaatregel en is op alles voorbereid. Alles wordt meerdere keren gecontroleerd. Als er iets niet werkt of niet aan boord is, mag je niet starten. Er liggen dan ook vier boten te wachten in de haven ernaast, voor als er eentje gewipt wordt. Kandidaten te over. De zeilers hebben iedere dag verplichte informatiesessies.

De voorgaande dagen heeft Peter een aantal foto en video-opnamen laten maken. Netjes in het enige weerslot met wind. De Poitou Charentes zucht onder een lange periode van droogte en erg warm maar windstil weer. Daarnaast is de boot opnieuw en opnieuw nagekeken. Buiten de verzekering dat alles functioneert en volgens de regels, is Peters grootste zorg gewicht besparen. In een afgesloten compartimentje vooraan heeft hij nog 25 liter water gevonden dat door een barstje in dek was ingesijpeld. "Als je weet dat ik geen cd-speler of zelfs een gasvuurtje meeneem om gewicht te besparen, is deze 25 kilo veel," zegt Peter nuchter. En hij vond al dat de neus van zijn boot de neiging had te duiken, dus dat is meteen opgelost.

Peter wordt ook gevolgd door een klas van het basisonderwijs. De actie Blauw Label laat 1500 schoolkinderen de race volgen. Iedere klas heeft een favoriete schipper. Buiten de identificatie met de schipper en zijn boot, activeert het educatieve programma het milieubewustzijn, de kennis van de Braziliaanse cultuur en het leven van een zeiler op de oceaan. Peter heeft de leerlingen vertelt wie hij is, wat hij doet en heeft hen beloofd hen persoonlijk op de hoogte te houden van zijn avontuur en competitie. Bovenaan in het grootzeil van de Wellments werd de tekening die de klas maakte opgekleefd.

Eergisteren gooide de wind ook roet in het eten van de traditionele proloog. Net op het moment van de start, besliste het wedstrijdcomité de race die vanuit zee naar de haveningang van La Rochelle zou lopen, uit te stellen. Voor de meeste deelnemers een moment van ontspanning een rondje zwemmen. Net toen het wateroppervlak mat werd geblazen door een zeer zwak zuchtje, ging de proloog dan toch van start. Peter startte in het midden van het 75 boten grote veld, en opteerde om in zee te steken in de richting van de keerboei. Tussen de boten die onder de wal bleven en diegenen die in zee staken ontstond er alweer een volledig rimpelloze vlakte, een tunnel zonder wind. "Verkeerde optie", was Peters enige commentaar na de proloog waarin hij elfde werd.

Gisteren was er de uiteindelijke presentatie van de deelnemende schippers, voorafgegaan door een briefing van redding op zee. In de vloot van 75 zijn er 15 niet Fransen, waaronder dus Peter Laureyssens. In totaal nemen elf nationaliteiten deel. Er nemen ook vier vrouwen deel. Deze sport, waarin fysieke kracht samengaat met vele psychische kwaliteiten, leverde kampioenen op zoals Ellen Mc Arthur. Ze overtroeft nog steeds vele van haar mannelijke concullega’s.

Morgen wordt de start van de 15de Transat 650 gegeven om 17 uur 17, 17 september dus. Dat gebeurt onder de muren van eht Fort Boyard, bekend van het gelijknamige TV spel. De eerste tijd wordt noordoostelijke wind van 15 - 20 knopen voorspeld, voor de meeste zeilers start de race met een sprint. Zeker voor Peter die plant om de eerste 48 uur een strategisch sterke positie in te nemen, hij denkt die eerste tijd niet te slapen en amper te eten en al zijn tijd aan bootsnelheid te besteden. "Ik kan maar beter nu een paar kilootjes bijkomen, " lacht Peter.

www.plyachtracing.com

www.transat650.org

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: