MINI TRANSAT:<br> Wellments gelooft in de rechte lijn

Peter Laureyssens had in de tweede dag van de Transat 650 af te rekenen met een ernstige averij. Zijn spinnaker, het bolle voorzeil dat gehesen wordt bij langs achteren invallende wind, raakte gescheurd. Meer details zijn niet bekend. Wel dat hij sindsdien aanvalt als een leeuw. De vloot is nu meer dan vier dagen onderweg naar het eiland Lanzarote in de Kanarische archipel en Laureyssens blijft in de top drie van de seriebotenrangschikking. Je hoeft geen specialist te zijn om de koers van de Wellments als behoudend en berekend te noemen. Peter kiest resoluut voor de rechte en dus de kortste weg. Zijn concurrenten gingen, na het ronden van Kaap Finisterre aan de noordzijde van het Iberische schiereiland meer naar het westen in de hoop daar meer wind te vinden. Maar achteraf bekeken moeten ze toch allemaal naar die kortste, rechte lijn naar de finish terugkomen.

Grégoire Metz, landgenoot en zelf ook = verwoed minizeiler maar bovendien teammanager van de Belgacom Trimaran met schipper Jean Luc Nélias. Nu werkt Metz voor het PRB team van Vincent Riou, winnaar van de Vendée Globe race. Hij analyseert de optie van Peter Laureyssens als volgt: het voordeel van dat ietsje meer wind verder in de oceaan is nu afgelopen. Er zit zelfs een kleine hoge drukrug die naar Frankrijk loopt en die voor een barrière van minder wind zorgt, waar diegenen die naar het westen zijn gegaan doorheen moeten. Peter houdt in zijn strategie rekening met hoe het weer voor hem evolueert. Zijn kortste route dwz.: het volgen van de loxodroom of de rechte lijn over een bol oppervlak, blijft lonend. De vraag blijft of hij zijn grote spinnaker met zelfklevende doektape en eventueel wat naaiwerk heeft kunnen herstellen. Zelfs als hij zijn grote spinnaker niet zou hebben kunnen herstellen blijft hij een geweldig snelheidsgemiddelde halen. Hij zal zijn belangrijkste tegenstrevers zien terugkomen naar zijn koers. Want met deze achterlijk invallende noordnoordoostenwind van 10 tot 15 knopen en een redelijk stabiel weerbeeld, zijn de koersopties beperkt.

Wellments blijft in ieder geval aansluiten bij de kopgroep en knabbelt uur na uur weer een beetje af van de 2 tot 3 mijl voorsprong van koplopers Silvain Pointu (Une place pour chacun) en Mathieu Sannie (Ligue pour la Protection des Oiseaux). Deze varen haast boord aan boord ten westen van Wellments maar buiten gezichtsafstand. Grégoire vind dat voor een keertje de bootsnelheid en de kortste route optie primeert boven het nauwe contact en controle tussen de concurrenten. Het ziet er naar uit dat ze nu toch weer allemaal samen zullen komen. Gebaseerd op een momentopname van de meteorologische situatie tekent Metz drie theoretische koersen uit. Iedere optie komt uit op een geraamde finishtijd om omstreeks 14 uur volgende zondag, 25 september. Het zal een fotofinish worden en vast een recordovertochttijd van de Transat 650. De laatste in de vloot ligt 250 zeemijlen achter.

En na die finish komt het er op neer de spinnaker grondig te herstellen. Zeilmaker Eric Guengan van Delta Voile heeft reservedoek klaarliggen en is klaar om naar Lanzarote te vliegen om bij de herstelling te assisteren.

Het zwaarste in dit traject met dragende wind is de vermoeidheid. Om de topsnelheid te garanderen is handmatig sturen en geconcentreerde zeiltrim (afstellen van de zeilen) noodzakelijk. Slapen is dus tijd- en snelheidsverlies. Het ritme van 20 minuten slaap iedere drie uur, wat Peter dacht aan te kunnen houden, is zeker niet haalbaar.

foto © www.vision-art.be

www.plyachtracing.com

www.transat650.org

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: