Zesde IJspegel race, bikkelen op de Noordzee

Als wij in de vroege morgen van 29 januari 2006 in Scheveningen arriveren, wappert op het Kurhaus de vlag stevig en maakt zij een hoek van twintig graden met de kust. De wind zit in de O-NO hoek en het is vijf graden onder nul.

Tijdens de vergadering met de zeilcommissie wordt gesproken over de kou, de harde wind en de gevolgen voor de zeilers. De veiligheidsprocedure wordt doorgenomen, waarna ingescheept wordt op de Estrella, de Albatros ligt voor onderhoud in het dok. Met 15 man sterk gaat het wedstrijdcomité, de vrieskou trotserend, aan de gang om een mooie baan erin te leggen.

Op 1,4 nm N van het havenhoofd wordt het anker gedropt. De bovenboei gaat op 70 graden op een afstand van 1,2 nm. De wind is heavy, gemiddeld meer dan 14 knopen en kleine schuimkopjes kabbelen aan de golven. Het licht is vaalgrijs, de zon staat boven de horizon en de eerste boten komen zich melden. Het team staat paraat.

Om 11.00 uur is de eerste start van groep1, de gele Tangoklasse. De laatste minuut zien we de Moshulu oprukken samen met de Windveer, maar zorgt de Ragazza tenslotte voor de meeste spanning door in het startschot te vallen en voor een mooie start te zorgen bij de Tangoklasse.

De 2e groep, de Uniformklasse, maakt zich daarna op voor de volgende start. De Addixion kiest voor dicht bij het startschip. De Esxcape draait rondjes bij de pinend. Bij de start schiet de Stampede als eerste over de lijn, met Maxime op de hielen. De Happy zit er goed bij en de Esxcape komt mooi weg bij de pinend.

Om 11.10 uur starten de Viktor boten. De Gouden Ruiter, Lucifer en Sea Beryll zitten dicht tegen de lijn. Een halve minuut voor de start komt de Bolder van bovenaf een dipstart maken. Tenslotte is de Gouden Ruiter als eerste weg en heeft de Bolder helaas niet zoveel voordeel van zijn dipstart en moet zeker 4 boten voor laten gaan. De Elan kiest voor een positie bij startschip en prikt de boot in het gaatje tussen het startschip en de andere startende schepen. En zo kunnen wij aan boord van de Estrella beginnen aan de broodjes kroket en warme worst.

De Ragazza, Next en Sunshine komen als eersten naar beneden. Het is fantastisch zeilweer aan het worden. De wind is wel wat aan het shiften, maar enorme uitschieters zitten er niet bij. Prachtige zeilmanoeuvres passeren onze ogen. Maar ook nu eist de kou en wind weer zijn tol. De Phoenix gaat fullspeed boei drie voorbij, de spi geeft problemen. En zij zijn niet de enigen. We zien zandlopers, opscheppers en noem maar op. De eerste uitvallers melden zich. Bij de Uniform klasse gaat de Iluka richting Engeland, in de verte zien we de strijd met de rode spi aan, eindelijk wordt de spi geborgen en dan gaat zij weer vol goede moed richting bovenboei.

Bij de Viktorklasse komt de Gems als eerste beneden. Het ronden van de boei gaat iets te royaal en de Gouden Ruiter prikt zijn neus tussen Gems en boei. Zo blijft het manoeuvreren bij boei drie een fantastisch schouwspel. De wind neemt iets toe en het tij staat nog steeds naar de zuid.

Bij de Uniformklasse komen de eersten finishen. De Happy gaat weer royaal voorop en komt prachtig spi-end over de lijn gevolgd door de Esxcape. De Addixion heeft in de tweede ronde de Stampede, die gijpend vlak langs het startschip komt finishen, ingehaald. In gecorrigeerde tijd wint de Stampede en wordt eerste in deze race.

Bij de Tangoklasse wint de Ragazza met een majestueuze finish, direct gevolgd door de eerste boot uit de Viktorklasse, de Gems. Om te winnen moet de Gems nog sneller varen en wordt zij in gecorrigeerde tijd 6e in haar klassement. De Haddock en Gouden Ruiter varen dicht bij elkaar. Het is tenslotte toch de Gouden Ruiter die in gecorrigeerde tijd wint.

Daarna wordt er weer gestart. Deze keer gaan de Uniformklasse als eersten weg. De Esxcape kiest weer voor de pinend. Bij de start schiet de Happy naar voren en zitten de Rabobank en de Addixion in de voorste gelederen. Het wordt een mooie start met veel boten gespreid over de lijn. Veel late starters zijn er niet bij. Het tij raakt over zijn grootste kracht heen.

Daarna volgt de Tango-klasse, de Windveer is het meest gretig en gaat vlak voor het startsein over de lijn. De X-vlag gaat omhoog, de Windveer kiest eieren voor zijn geld en komt terug waarna er reglementair gestart wordt.

Bij de Viktorklasse gaat de Gouden Ruiter te vroeg en komt terug. En zo is een ieder op zondag 29 januari voor de tweede race op weg naar de bovenboei. De wind gaat toenemen. De kuifjes op de golven worden kuiven en meerder spi’s worden niet meer gehesen. Maar er blijven dapperen onder ons. Terwijl gerenomeerde zeilers het maar zonder spi doen, zien we die rode spi van de Iluka weer omhoog komen. Weer stuiven ze het startschip voorbij en kost het veel inspanning om alles onder controle te houden. Aan boord van de Estrella geeft de thermometer in de zon 21 graden aan. Mutsen gaan af, het lijkt wel lente.

Dan wordt er weer gefinisht. Als eerste komt de Excaliber van Nelleke Fontein. Tobbend met een zakkend grootzeil en een wapperende spi wordt snel een voorzeil gehesen om toch de finishlijn te halen. Woeste Willem zien we de broach ingaan, maar komt er ook weer uit. Dan zien we onze favoriet de Iluka weer met zijn rode spi in top. Tot vlak voor de finish houdt de bemanning het vol maar dan zit de spi weer in een knoop rond de voorstag. De stroom gaat om en de Estrella begint te draaien daarbij langzaam maar zeker de finishlijn afsluitend om als laatste de Iluka nog door te laten. Dan zit het er weer op. De zon schijnt fantastisch. In Lekkerkerk is er geschaatst, maar wij zaten op zee in een zonnetje van 21 graden.

Het protestcomité met Eline Moerman en Pauline Wilmink staat weer klaar voor de protesten. In het clubhuis is het heerlijk toeven en zo sluiten we een mooie dag op zee af. Hjalmer’s prijsuitreiking is goed, hij doet ons bijna Frans Sluiters vergeten.

foto © Jan Valstar

Meer foto's en uitslagen op IJspegel Trophy

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: