
Op 15 oktober is het zover. Het IJspegelseizoen gaat weer beginnen. De zeilers zijn er ook vroeg bij. Het is op de steigers al een drukte van belang als we ons naar de Albatros haasten. Op de Albatros wordt door de wedstrijdorganisatie het materiaal nog even doorgenomen. Daar vernemen we ook het droeve bericht dat onze gebruikelijke kapitein, Maarten, zeer ernstig ziek is en waarschijnlijk niet meer terug zal komen. Bedrukt vertrekken we van de kade van Scheveningen.
Ver komen we niet want de pijp wordt geblokkeerd door de Surunga Bay uit Panama die door twee slepertjes op zijn plek wordt gelegd. De verkeerscentrale geeft opdracht om zodra er een gaatje vrij is de Albatros erin te prikken. En zo geschiedt, waarna de schipper volle porrie geeft en de haven van Scheveningen verlaat.
Een schraal zonnetje schijnt over een nog in nevelen gehuld Scheveningen. De wind is oostelijk en de Albatros wordt de noord ingestuurd. Het zicht is slecht en al gauw is het strand uit zicht. De boeienboot met Arjan en Mario is weer present en snel een vaardig wordt de bovenboei op 1,3 nm en 90 graden gelegd. De eerste zeilers melden zich al en het spelletje kan gaan beginnen. De stroom staat dwars op het veld in de richting van de pinend.
Om 11 uur gaat groep 1 (Tango klasse). Veel boten blijven achter het startschip, de Sunshine probeert het over stuurboord bij de pinend. De rescue van de zeilschool zit wel hinderlijk op de startlijn. Tenslotte vertrekken alle boten netjes verdeeld over de lijn naar de bovenboei.
Vlak voor de start van groep 2 ( Uniform klasse) vaart de Happy halve wind en de Xenia aan de wind. Een aanvaring wordt maar net voorkomen. Met de hartkloppingen nog in de keel zien we bij de start dat de Twister zich tussen de Albatros en de Antares wurmt. De Antares moet afvallen en roept protest. De Twister neemt de benen door over stuurboord van het veld weg te varen.
Bij de derde groep ( Viktor klasse) komen de meeste boten van achter het startschip en zien we de Lucifer als eerste over de startlijn komen. En zo is iedereen weer op weg naar de bovenboei.
De eerste van groep 1 melden zich alweer. De Daikin ver voorop gevolgd door Rosetta en nieuwkomer Stella Maris voeren het veld aan. De Triple P heeft spi problemen. In de achterhoede zien we de boten van de zeilschool goed contact houden met het veld, waarbij de NL Sailing 3 zonder spi zeilt en de twee anderen mooie rood wit blauwe spi’s omhoog trekken.. De Blue Inq is de hekkensluiter.
Bij groep 2 zien we de Happy weer als eerste de benedenton ronden, op enige afstand gevolgd door de Stampede. Opvallend veel verbaal geweld komt ervan de Maxime die het strijken van de spi niet zo onder controle hebben. De White Spirit meldt zich met problemen en gaat huiswaarts. De rest dendert door.
Bij groep 3 gaat de Gems ver voorop. Dit levert ze tenslotte een mooie tweede plek op. De Inspiratie wordt eerste en Haddock eist de derde plek op.
Om 12.50 wordt er weer gestart voor de tweede race. De boten gaan wat minder gedisciplineerd over de lijn dan de eerste race. Bij groep 1 gaat de Sunshine al een halve minuut voor de start over de lijn. Trekt daarbij de Daikin mee. Ze vallen weer terug maar gaan samen met de Ace en de Mojo te vroeg over de startlijn. Mojo en Daikin komen terug. Sunshine en Ace luisteren de marifoon niet uit en denderen door naar de bovenboei , wat helaas een OCS kwalificatie oplevert.
Bij groep 2 gaat de IJsvogel als eerste boven de lijn varen en trekt de Happy mee die daarna weer wat terug valt. De Nada zit ook aan de verkeerde kant van de lijn. Vlak voor het startschot vliegt de Stampede in volle vaart er over heen en krijgen ze alle vier een X vlag. Zij komen allemaal terug en niet snel daarna is iedereen goed gestart op weg naar de bovenboei.
Groep 3 geeft geen problemen bij de start en wederom is de Lucifer als eerste weg.
Het zicht wordt slechter en de wind blijft gemiddeld rond de 13 knopen hangen.Mooi gespreid en over twee boegen komen de eersten weer naar beneden. De Triple P loopt uit zijn roer en neemt boei 3 aan de verkeerde kant. Zij herstellen zich. De Elan verspeelt zijn mooie tweede plek ook door spi problemen. Bij boei 3 gaat het er heftig aan toe. Vooral de stembanden worden flink geoefend.
Bij groep 1 komt de Daikin, nadat zij voor de X vlag terug waren gekomen, weer flink opzetten. De Rosetta zal tenslotte toch winnen met de Daikin op een tweede plaats.
Bij groep 3 komt Lucifer als eerste over de lijn. Wint de tweede race en wordt overall tweede. De Inspiratie blijkt het overall het beste te hebben gedaan. De Picolini vergeet bij de finish boei 3 mee te nemen en krijgt helaas een dsq voor deze race.
Bij groep 2 zien we de Happy royaal als eerste over de lijn komen. Ze blijven rondjes draaien in het finishgebied om de tijd van de Stampede te klokken. Aan het gejuich aan boord van de Stampede kunnen we opmaken dat deze de race in tijd heeft gewonnen. Om 14.33 uur finisht de Xenia . Daarna gaat de Albatros anker op en varen we terug naar de haven. Voor de prijsuitreiking worden we gastvrij onthaald bij de Argentijn en zo is de eerste IJspegel weer een feit.