Onstuimige tweede IJspegel

Startschip Albatros doet verslag vanuit een natte kuip.De zomertijd is voorbij. Als we om 7.00 uur naar Scheveningen vertrekken gloort de zon al aan de horizon. Het weerbericht geeft een windkracht 6 en in de nacht is de wind naar NW gedraaid. Bij Scheveningen is de zee onrustig.

Tijdens de vergadering met de zeilcommissie belt de boeienboot om te overleggen. Ze vinden het stevig waaien en NW wind is teveel voor deze Scheveningers. Er wordt besloten uit te varen met de Albatros en polshoogte te nemen in de zuid.

Om 9 uur gaan de trossen los en vaart de Albatros de haven uit. Buiten staat een flinke zee. De Albatros verdwijnt diep in de golven en zwaait flink heen en weer. Volgens Post Ouddorp gaan de golven zich opbouwen tot 2,5 meter. De lucht is helder en de zon komt achter de wolken tevoorschijn. Buiten zijn we getuige van een fantastisch schouwspel.

De boeienboot jongens redden het niet om naar buiten komen. De boot trekt het niet en ze vrezen bij meer kracht gelanceerd te worden. De bemanning van de Albatros ziet ankeren niet zitten. De stroom staat dwars op de wind en dat betekent een flink schuivende Albatros waarbij veel kracht op de ankerkluis zal komen. Er zit niets anders op dan de uitstel te hijsen en havenwaarts te keren.

Om 11.00 uur is er in een overvol clubhuis een briefing. De vloot gaat toch naar buiten en er zal langs vaste tonnen worden gevaren. De start is om 12.30 uur bij de Scheveningen ton, daarna gaat het naar de Nam 22, deze wordt over bakboord gerond en dan op naar de Houtrust waarvandaan er voor de wind koers gezet moet worden naar de Scheveningen ton en is de finish tussen de Albatros en de ton. Een echt kruisrak zit er niet in, maar iedereen wil het proberen en zo is er weer volop activiteit in de haven van Scheveningen.

Om 12.30 uur is de start van groep 1 (Tango klasse). Met de enkels diep in het water en maar 1 hand over voor de verrekijker en dictafoon wordt de waarneming van de start gedaan. Voor alle drie de klassen is het een makkie. Iedereen kiest voor voorzichtigheid en in een lint komen de boten achter elkaar aan over de startlijn. Alleen de Haddock bij groep 3 nadert de startlijn nog enigszins. Om 12.40 is iedereen onder weg naar de Nam 22. De Albatros vaart drie kwartier met de hekkensluiters mee. Daarna keert zij om en begint de drijfpartij bij de Scheveningen ton. De eersten zien we het ankergebied in varen. En dan om 13.58 komt de eerste spi omhoog. Het hele team zit gereed om de finish waarneming te doen en om 14.16 gaat de Stella Maris als eerste over de lijn. Ze wordt gevolgd door de Rosetta en de Ace. Tenslotte wint Rosetta en wordt Stella Maris in gecorrigeerde tijd tweede. Als laatste komt de NL Sailing 1 van de zeilschool over de lijn. In gecorrigeerde tijd blijven ze nog boven de Futuro die als onze waarnemingen juist zijn de Scheveningen ton ernstig overzeilt en tenslotte aan de wind naar de finishlijn komt.

Ondertussen schommelen we lekker door op de Albatros en krijgen we af en toe ook flinke golven over.Het drukt de stemming niet en met een colaatje of blikje sinas gaan de waarnemingen gestaag door. In groep 2 (Uniform) komt als eerste de Antares binnen, gevolgd door de Happy die 3,5 minuten meer nodig heeft, daarna de Escxape en Bolocan met 9 minuten meer en dan komt op 10 minuten de Stampede. In gecorrigeerde tijd blijkt de Stampede winnaar, Happy tweede en de Escxape derde. In het achterveld zitten Jutter en Nada elkaar flink op de hielen. Tenslotte wordt in tijd Nada laatste van groep 2, in gecorrigeerde tijd is Blue Fin de hekkensluiter.

Bij de Argentijn ontmoeten we enthousiaste zeilers. De meeste hebben de wedstrijd als een leuk alternatief ervaren. Over twee weken heeft Peter andere verplichtingen en zal het Albatros team aangevoerd worden door Monique, hopelijk onder minder barre omstandigheden en gewoon met een op en neer baan.

www.ijspegel.com

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: