Route du rhum - Michel Kleinjans speelt meteoschaak

Roaring Fourty neemt omwegje om de windcorridor bij de Azoren op te pikken.

Zelfs op de oceaan verloopt het wedstrijdzeilen is fases. Voor Michel Kleinjans was de eerste van de punt van Bretagne weg te komen. Een hoog zou daar de puf uit de snelheid kunnen weghalen. Dus stuurt de Roaring Forty westnoordwest onder Code zero om de noordwester op te pikken. Het werkt; Roaring Forty ligt tijdlang voor op alle veertigvoeters. Dus ook de Classe 40 waarvan Loïc Peyron bij de start nog jubelde dat dit de ontbrekende schakel is tussen de Figaro en de 650 klasse en het zwaardere werk van de Open 50 en Open 60’.

Fase twee is nu wachten op de beloofde windshift naar het oosten. Roaring Forty blijft hardnekkig doorvaren naar het westen, hoger dan de rhumbline. (de rechte lijn naar de finish). Volgens zijn routeur Fritz Buyl brengt hem dat in een betere positie t.o.v. de te verwachten windshift. Diegene die eerder zijn gegepen naar het zuiden, zullen opnieuw moeten gijpen omdat de eerstvolgende winddraaiing voor hen verkeerd zal uitvallen.

De boot loopt met volle ballasttanks en vol tuig op volle kracht en blijft wedijveren qua snelheid met de Class 40. Een belangrijke concurrent is voor de Roaring Fourty weggevallen. Jankees Lampe gaat met een gebroken mast naar Falmouth.

Het komt er voor Kleinjans nu op aan de juiste meteozetten te doen, geruggensteund door Fritz. De belangrijkste vraag van het moment is of de veertigvoeters, en vooral dan Kleinjans, snel genoeg bij de Azoren zullen zijn om de openstaande deur naar de wind’corridor’ op te pikken. Want later arriveren dan zondag betekent een heel nieuw weersysteem dat in aantocht is en dat zou de situatie voor de koplopers in deze vloot aanzienlijk kunnen benadelen.

Aan boord van de Roaring Forty gaat alles goed. Michel kan slaap inlopen, ondanks de cargo’s en de vissersschepen. De radardetector doet zijn werk. s’Nachts heerst er ‘pitchblack’, een gevolg van de slechte zchtbaarheid waardoor water en lucht eenzelfde tint antraciet krijgen en er dus absoluut geen dieptezicht is. “Gelukkig,” meldt Michel “heeft de automatische piloot daar geen last van.”

Op het menu: croque monsieur.

Klasse 3 eenrompsschepen: (6 deelnemers)

1. Roaring FortyMichel Kleinjans 3076.3 zeemijl tot aan de finish
2. DangerousWhenWetAurélia Ditton 3213.2
3. Fantasy ForestAlain Grinda 3236.1
4. A Fond Contre la SpondylarthriteDidier Le Villain 3340.7
NL. Charter Regis Guillemot MartiniqueRegis Guillemot (Non localisé)
ABD. La PromesseJankees Lampe (Abandon)

Insiders info via het ClubRacer forum natuurlijk!

foto © AFP

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: