Route du Rhum - halfweg

  • Author: entityone
    Date: vr, 03/11/2006 - 11:24

Route du Rhum 2007 : halfweg na amper 4 dagen zeilen

Rond 17h30 deze namiddag (donderdag) bereikte de GITANA 11 van Lionel Lemonchois het virtuele eiland in de Atlantische Oceaan dat precies in het midden van het traject tussen Saint-Malo en Pointe-a-Pitre ligt.

Stoppen zal hij er niet doen: er zijn geen havens, geen supermarkten noch gezellige terrasjes, maar bovenal is hij de remmen van zijn trimaran kwijt – hij kán gewoon niet stoppen. Deze ochtend sliep hij vier uur aan een stuk door terwijl zijn boot er een gemiddelde snelheid van 28 knopen op nahield. Het was zijn walteam dat hem uiteindelijk uit zijn diepe slaap kon wekken…

Na vier dagen halfweg… het 8 jaar oude record van Laurent Bourgnon zal er vrijwel zeker aan geloven: alle routeringsprogramma’s geven aan dat de winnaar volgende dinsdag aan een ti-punch op een terrasje in Pointe-a-Pitre zal kunnen nippen.

Het blijft evenwel koffiedik kijken wat de uiteindelijke winnaar betreft, maar de schipper van de GITANA 11 heeft toch al een mooie voorsprong uitgebouwd: 110 mijl op vier dagen tijd, da’s niet niks. De achtervolgers heten Pascal Bidégorry (BANQUE POPULAIRE), Michel Desjoyeaux (GEANT), Yvan Bourgnon (BROSSARD) en Thomas Coville (SODEB'O) : zij liggen evenwel op grote achterstand, maar tegen 25 knopen gemiddeld is 100 mijl maar 4 uur varen. En een averij loert achter elke golf...

Solo tegen 33 knopen

Dat ondervond vandaag Zwitser Steve Ravussin met zijn ORANGE PROJECT, die pardoes op een container knalde: die dingen zweven net onder het zeeoppervlak en zijn bijzonder moeilijk waar te nemen. Je kan evengoed zeilen met een blinddoek op. De ORANGE PROJECT verloor haar centrale roer, en zet koers naar Horta. De GROUPAMA van Grand Prix-koning Franck Cammas verzeilde vandaag net zoals veteraan Alain Gautier en FONCIA in een windloze zone. Ze verloren erg veel mijlen en kunnen zo goed als zeker de eindoverwinning op hun buik schrijven.

Vanmiddag om 16u00 scheurde Lionel Lemonchois nog tegen een gemiddelde snelheid van bijna 25 knopen zuidwestwaarts, al lang voorbij de Azoren. “Het gaat erg snel”, liet hij weten: “nu gaat het aan 31, 32, 33 knopen, maar binnen 2 of 3 dagen weet ik meer: dan weet ik of we dinsdag arriveren. Nu staat nog niets vast: in een multihull doe je 80 mijl in vier uur, en er zijn er nu nog 1780 te varen. Dat is enorm. »

Er is nog niets verloren voor de achtervolgers, maar je zal maar beter een voorsprong van 100 mijl hebben dan een achterstand, want de zeilers moeten binnenkort nog een gijpje plannen om rond het hogedrukgebied te zeilen, om daarna ‘volle bak’ op Guadeloupe af te stormen. Op zijn GEANT weet Michel Desjoyeaux al “dat het een snelheidsrace wordt: snelheid en ritme, en dat in de erg nabije passaatwinden, dat wordt stressen. We zullen zien wie dat volhoudt” Het worden nog spannende dagen.

De enige die op middellange termijn de leider nog kan bedreigen, is Thomas Coville, die als enige een andere koers heeft uitgetekend dan de vier schepen voor hem. Hij ligt een pak noordelijker, en dat kan hem binnenkort een gunstigere windhoek opleveren, zodat hij tegen het einde van de wedstrijd zijn huidige 157 mijl achterstand best kan goedmaken. Hijzelf gelooft er alvast in.

Kat en muis

Bij de IMOCA 60-voeters blijft het een kat en muis-spelletje tussen VIRBAC-PAPREC, VM MATERIAUX en SILL & VEOLIA. De VIRBAC pikte deze namiddag weer de eerste plek in van SILL & VEOLIA, en Jean Le Cam glipte net zijn VM MATERIAUX tussen de ex- en de nieuwe leider in. Voor het leiderstrio is het nog een kleine 8 à 9 dagen varen tot in Guadeloupe, maar vannacht zou de race al in een beslissende plooi kunnen vallen: de zeilers naderen de Azoren, en wie voor een route tussen de eilanden kiest, zou wel eens in een windschaduw kunnen vallen, en de nodige mijlen verliezen.

De weersvoorspellingen voor de volgende dagen lijken echter goed nieuws te brengen voor de achtervolgers: na de Azoren wacht de 60-voeters een hogedrukgebied, waardoor de laatkomers veel van de achterstand kunnen goedmaken, wat de wedstrijd wel eens opnieuw zou kunnen openbreken. Afwachten.

De vloot werd ook opgeschrikt door het kapseizen van de kleine gele trimaran SWITCH van Charlie Chapelle. De schipper zat binnen in zijn boot, en toen hij voelde dat de automatische piloot de situatie niet meer in de hand had, stormde hij naar buiten. Te laat helaas : de boot gijpte plots en door de enorme druk het grootzeil sloeg de boot om. De schipper kon nog op tijd in het water springen, anders had hij de boot op z’n hoofd gekregen. Enkele uren later werd hij van z’n boot geplukt door een toevallig langsvarende Class 40. Van geluk gesproken…

Concurrenten van Kleinjans zinken of breken roeras

Ook in de klasse van ‘onze Michel’ (vaart overigens nog steeds op kop) gaf vandaag een zeiler er de brui aan: Didier Levillain werd door een helikopter van zijn zinkend schip gehaald. De pompen konden de toevloed van langs de roerkoning insijpelend water niet meer aan. Gisteren sprak de schipper nog van ‘enkele scheurtjes’, maar die zijn vandaag blijkbaar uitgegroeid tot flinke gaten. En er gaat er straks wellicht nog eentje opgeven: op de CHARTER REGIS GUILLEMOT, van Régis Guillemot en deze namiddag nog stevig 2de, brak deze avond de as van het roer. De schipper streek de zeilen, waarschuwde het wedstrijdcomité en gaf aan dat hij het daglicht gaat afwachten om te zien of een herstelling mogelijk is. In klasse 3 blijven er nu nog 3 deelnemers over.

De posities op donderdag 20u00:

ORMA 60
1.GITANA 11
2.BANQUE POPULAIRE (op 102 mijl)
3.GEANT (op 108 mijl)

IMOCA 60
1.VIRBAC PAPREC
2.VM MATERIAUX (op 21 mijl)
3.SILL & VEOLIA (op 23 mijl)

Multihulls 50 voet
1.CREPES WHAOU (zeilen voor pannenkoeken, niet slecht)
2.TRILOGIC (op 207 mijl)
3.LAITERIE (op al 331 mijl…)

Multihulls 40 voet
1.IDEAL STELRAD
2.IMAGINE (op 30 mijl)
3.SWITCH, maar die gaf intussen op om gekende redenen)

Monohulls Class 1
1.JEUNES DIRIGEANTS
2.dat is de moeite al niet meer

Monohulls Class 2
1.ARTFORMS
2.idem Class 1

Monohulls Class 3
1.ROARING FORTY (u kent hem wel, nog 2750 mijl te gaan)
2.CHARTER RGM (nu zonder roer, en straks wellicht uit de wedstrijd…)
3.DANGEROUS WHEN WET (too wet, nu al op 183 mijl)

Class 40
1.OYSTER FUNDS
2.ATAO AUDIO SYSTEMS (op 1 mijl: spannend!)
3.PHILSHARPRACING (op 13 mijl)

Insiders info via het ClubRacer forum natuurlijk!

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: